تعیین مهلت برای انجام کارها ، لازمه دستیابی به اهداف

ما همواره در مورد هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و نحوه رسیدن به اهداف سخن می‌گوییم ولی موضوع مهمی که گاهی دست‌کم گرفته شده و یا کلن به فراموشی سپرده می‌شود، انجام و به پایان رساندن به‌موقع کارهاست.

برای ما بعضی روزها بسیار شلوغ و پرترافیک هستند و بعضی روزها هم کار و مشغله کمتری داریم. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که تصمیم بگیرید روزی را بدون برنامه و به دلخواه خودتان سپری کنید و به قول معروف از آن روز لذت ببرید.

معمولاً این روزها نه‌تنها در طول روز لذت مورد انتظار را نمی‌بریم بلکه درنهایت متوجه می‌شویم که این بی‌برنامگی باعث شده که عملاً تا انتهای روز کار مشخصی هم انجام ندهیم و آن روز را با کمترین دستاورد به پایان برسانیم.

یا اینکه برای من پیش آمده که کار مشخصی را برای انجام دادن در لیست کارهای روزمره‌ام داشته‌ام ولی چون مهلتی برای آن مشخص نکرده و نسبت به انجام آن در زمان مشخص بی‌توجه بوده‌ام، درنهایت آن کار انجام نشده و یا به فراموشی سپرده شده است.

صورت‌جلسات بسیاری را دیده‌ام که حاصل چندین ساعت جلسه بوده‌اند و توافقات مهمی در آن صورت گرفته و ثبت شده، ولی چون دبیر جلسه مهلت مشخصی برای انجام اقدامات توافق شده در متن صورت‌جلسه قید نکرده، درنهایت هیچ‌کدام از توافقات عملاً به انجام نرسیده‌اند.

از این نوع مثال‌ها فراوان است و تجربه ثابت کرده تا مهلت و زمان مشخصی برای انجام کاری تعیین نشود، معمولاً آن کار انجام نشده و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت با تأخیر زیاد انجام خواهد شد.

مشخص است که برای استفاده بهینه از زمان‌هایمان و همچنین انجام موفقیت‌آمیز برنامه‌هایمان، باید برای تمامی موارد موجود در برنامه مهلت انجام مشخص تعیین کنیم و خودمان را ملزم به رعایت آن مهلت‌های زمانی بکنیم.

تعیین مهلت باعث خواهد شد ذهن ما همواره نسبت به آن زمان مشخص‌شده هوشیار باشد و مدام به ما اخطار دهد. علاوه بر آن انجام این کار باعث خواهد شد که ما بتوانیم در مقابل انجام بسیاری از کارهای غیرضروری و وقت‌تلف‌کن مقاومت کنیم و به همه آن‌ها پاسخ منفی دهیم.

ازجمله راهکارهایی که می‌توان خود را بیشتر به اتمام کار در مهلت تعیین‌شده متعهد کرد، تعیین پاداش مشخص برای انجام موفق و به‌موقع کار و یا تعیین جریمه در صورت عدم انجام آن کار در مهلت تعیین‌شده است.

راهکار دیگر هم تنظیم و برنامه‌ریزی برای انجام یک کار مهم و یا لذت‌بخش بلافاصله بعد از اتمام مهلت کار قبلی است.

برای مثال درصورتی‌که طوری برنامه‌ریزی کنیم که بلافاصله بعد از اتمام مهلت انجام یک کار مشخص، یک قرار ملاقات با یک دوست داشته باشیم یا برای انجام یک سرگرمی موردعلاقه اقدام کنیم، احتمال انجام آن کار در زمان تعیین‌شده افزایش خواهد یافت.

این نوع برنامه‌ریزی باعث خواهد شد که مغز ناخودآگاه تمرکز بیشتری بر انجام کار حاضر بکند تا برنامه‌های بعد از آن به هم نریخته و امور به‌خوبی پیش برود.

درنهایت اینکه، تعیین مهلت برای به پایان رساندن هر کار و برنامه‌ای را نباید دست‌کم گرفت. این کار باعث خواهد شد که ما بیشتر به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف خودمان متعهد بمانیم و شانس کسب موفقیت را برای خودمان به میزان زیادی افزایش دهیم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

پارامترهای مهم در هدفگذاری + سخنرانی تدکس درمورد آینده نگری

اگر شما مدیرعامل یک سازمان باشید …

حقیقتی در مورد موفقیت و مسیر رسیدن به آن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

5 دیدگاه

    1. مهرتاش عزیز،
      معمولا وقتی اهداف بزرگ هستند و رسیدن به اونها مدت زمان زیادی طول می‌کشه بنا به دلایل مختلف از جمله تزریق انگیزه به فرد، کنترل حرکت در مسیر درست و همچنین کنترل بهتر زمان رسیدن به هدف، یک سری اهداف کوچک در مسیر تعریف می‌کنن که دستیابی به هرکدوم از این اهداف کوچک نشانگر این هست که فرد بخشی از مسیر رسیدن به هدف بزرگتر رو به خوبی طی کرده
      بعضی جاها به مهلت‌های دستیابی به این اهداف کوچک، مهلت‌های فرعی هم میگن.
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *