تحریک توجه یا ایجاد وقفه در جریان تجربه خوشایند برای شادمانی بیشتر

ما وقتی در حال گذراندن یک تجربه خوشایند همچون خوردن غذایی خوشمزه یا دیدن یک فیلم خوب هستیم، با گذر زمان میزان لذت حاصل از این کار و همچنین مقدار افزایش شادمانی ما رفته‌رفته کاهش می‌یابد. در واقع میزان لذت حاصل‌شده در دقایق ابتدایی خیلی بیشتر از لذت به‌دست‌آمده در لحظات پایانی آن تجربه خواهد بود. برای غلبه بر این سیر نزولی کیفیت تجربه، تحریک توجه یا ایجاد وقفه در آن تجربه، توصیه می‌شود.

برای اینکه بتوانیم مانع از افت بیش‌ازحد کیفیت تجربه خوشایند خودمان شویم، بهتر است از انطباق بیش‌ازحد مغز با آن تجربه ممانعت کنیم. البته این اقدام به معنای چندکارگی نیست بلکه صرفاً ایجاد یک وقفه کوتاه در میانه آن تجربه خوشایند است این مکانیسم وقفه در توجه باعث تمرکز بیشتر ما در بازگشت به آن تجربه خوشایند و افزایش کیفیت حاصل از آن خواهد شد.

بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را بدون آگهی تبلیغی در میانه آن ببینیم و هر وقت که تبلیغات میانه فیلم شروع می‌شود، احساس می‌کنیم بدترین اتفاق ممکن در مسیر لذت بردن از تماشای فیلم رخ داده است؛ اما در یک تحقیق که میان گروهی از افراد انجام شد، نتایج به‌دست‌آمده نشانگر این بود که پخش آگهی تبلیغاتی در میانه فیلم میزان لذت و رضایت افراد را از تماشای فیلم افزایش می‌دهد. البته این به معنای حواس‌پرتی نیست. بلکه ترک یک داستان جذاب تلویزیونی برای چند دقیقه و بازگشت مجدد به آن باعث می‌شود اشتیاق و علاقه ما به تماشای ادامه آن افزایش یابد و یک تحریک توجه اتفاق بیفتد که این‌ها همگی باعث افزایش کیفیت آن تجربه می‌شوند.

اقدام دیگری که می‌تواند با تحریک توجه برای افزایش کیفیت تجارب ما صورت گیرد، تغییر نقطه تمرکز در هنگام روی دادن اتفاقات ناخوشایند است. برای مثال ممکن است گذراندن زمان در تاکسی یا اتوبوس یا مترو برای طی مسیر میان محل کار و خانه برایتان چندان خوشایند نباشد. درحالی‌که این یک اتفاق تکراری هست که هر روز رخ می‌دهد. در چنین موقعیت‌هایی اگر نمی‌توانید فعالیتی را که در حال انجامش هستید، تغییر دهید، بهتر است به سراغ نقطه توجه خودتان بروید و آنچه را که به آن توجه می‌کنید، تغییر دهید. مثلاً شما در مدت‌زمان طی مسافت میان محل کار و خانه می‌توانید توجهتان را معطوف به موسیقی‌ای که از طریق هدفون گوشی‌تان پخش می‌شود یا کتابی که در مقابلتان باز کرده و مشغول مطالعه‌اش هستید، معطوف کنید. در این صورت از میزان نارضایتی ناشی از آن تجربه به مقدار زیادی کاسته خواهد شد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

برای افزایش شادمانی، خرید تجربه بهتر است یا خرید کالا؟

طراحی و تغییر عادت‌ها با طراحی و تغییر محیط

گروه‌های مرجع و تأثیری که بر شادمانی و رضایت ما از زندگی دارند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *