سؤال از دن اریلی | تأثیر پول بر میزان شادمانی ما

یکی از تفکرات غالب بر جوامع مدرن امروزی این است که افزایش ثروت بی‌شک تأثیر بزرگی بر میزان شادمانی افراد خواهد داشت. این تفکر به‌خصوص در نگاهی که افراد نسبت به زندگی شخصی خویش دارند، بیشتر صدق می‌کند. اما این مسئله چقدر واقعیت دارد و پول تا چه میزان می‌تواند بر شادمانی ما تأثیرگذار باشد؟

یکی از مخاطبان دن اریلی، سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

چرا ساختار جوامع پیرامون جمع‌آوری ثروت شکل گرفته است؟ آیا این بخشی از طبیعت انسانی است؟ آیا این روش بهترین راه برای کسب شادمانی در زندگی است؟

پاسخ

بسیاری از ما معتقدیم که پول شادمانی بیشتری با خود به همراه می‌آورد. حتی افراد ثروتمند هم چنین تفکری در مورد خودشان دارند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ بر روی یک سری از مشتریان ثروتمند یک بانک سرمایه‌گذاری انجام شد، مایک نورتون از دانشگاه کسب‌وکار هاروارد از افراد پرسید در حال حاضر چقدر خوشحال هستند و چه مقدار پول آنها را واقعاً شادمان‌تر خواهد کرد.

صرف‌نظر از میزان ثروتی که آن افراد داشتند، پاسخ دادند که حدوداً سه برابر آنچه الان دارند باعث خواهد شد آنها به شکلی واقعی احساس شادمانی کنند؛ بنابراین کسانی که ۲ میلیون دلار ثروت داشتند، معتقد بودند که با داشتن ۶ میلیون دلار حداکثر میزان شادمانی را تجربه خواهند کرد، درحالی‌که افرادی هم که ۶ میلیون دلار ثروت داشتند، بیشترین میزان شادمانی را در ثروت ۱۸ میلیون دلاری می‌دیدند. البته این تفکر با افزایش میزان ثروت تغییر می‌کند به‌طوری‌که با بیشتر شدن دارایی، آن میزان ثروتی که باعث حداکثر شادمانی می‌شود نیز از نظر افراد افزایش می‌یابد.

اگرچه مردم تأثیر پول بر میزان شادمانی خودشان را خیلی زیاد پیش‌بینی می‌کنند اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه میان پول و شادمانی ظریف‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ دانیل کانمن و آنگوس دتون اطلاعات موجود در بیش از ۴۵۰۰۰۰ داده حاصل از نظرسنجی روزانه از ۱۰۰۰ نفر از ساکنین ایالات متحده آمریکا را که توسط گالوپ انجام شده بود، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که پول در درآمدهای کم و متوسط بر شادمانی افراد مؤثر است. کمبود درآمد منجر به نگرانی و اندوه بیشتر، استرس بیشتر و حال و هوای مثبت کمتر (شادمانی، لذت و لبخند و خنده کمتر) در زندگی و داشتن ذهنیت نه‌چندان خوب از زندگی می‌شود. اما اکثر این تأثیرات مربوط به افرادی می‌شود که در سال کمتر از ۷۵۰۰۰ دلار درآمد دارند. وگرنه درآمد سالانه بیشتر از ۷۵۰۰۰ دلار آن‌قدر که ما فکر می‌کنیم تأثیری بر میزان شادمانی در زندگی ندارد.

تمام این مطالعات نشانگر این هستند که ما برای شادمانی بیشتر و داشتن حال خوب و استرس کمتر به ثروتی خیلی کمتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم، نیاز داریم. این به معنای آن است که جمع‌آوری ثروت ارتباط زیادی با افزایش شادمانی ندارد و آنچه ما در تلاش برای دستیابی به آن هستیم، چندان تاثیری بر شادمانی و حال خوب ما نخواهد داشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل استقبال از پست‌های وایرال به جای مطالب علمی

سؤال از دن اریلی | راهکاری برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها

سؤال از دن اریلی | بهترین توصیه ای که تاکنون به دن اریلی شده است

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *