سؤال از دن اریلی | عدم پایبندی به بودجه ماهیانه و هزینه کردن اضافه

برخی افراد باوجود اینکه بودجه‌بندی مشخصی برای هر ماه خود دارند ولی معمولاً نمی‌توانند به این بودجه‌بندی ماهیانه پایبند بمانند و در انتهای ماه متوجه می‌شوند بیش از مبلغی که در نظر گرفته بودند، هزینه کرده‌اند.

یکی از مخاطبان دن اریلی از او در مورد این مشکلش پرسیده و دن اریلی هم راه‌حل پیشنهادی‌اش را ارائه کرده است.

پرسش

دن عزیز،

من از یک اَپ بر روی گوشی‌ام برای مدیریت هزینه‌های ماهیانه و رسیدن به هدف هزینه‌ایم در هر گروه از هزینه‌ها استفاده می‌کنم. با این وجود در انتهای هر ماه متوجه می‌شوم که در گروه‌های هزینه‌ای مختلف از آن هدف ماهیانه فراتر رفته‌ام و بیش از آن چیزی که می‌خواستم هزینه کرده‌ام. آیا استفاده از اَپ بر روی گوشی برای رسیدن به هدف مالی، کار بیهوده‌ای است؟

پاسخ

چالشی که تو تجربه می‌کنی، چالش میان تو و اَپ موبایل نیست، بلکه مبارزه‌ای است میان خود احساسی تو که دوست دارد همین الان به هر آنچه می‌خواهد دست یابد و خود منطقی و عقلانی تو که می‌خواهد برای رسیدن به یک آینده بهتر برنامه‌ریزی کند. حدس من این است که بدون اَپ، شرایط تو بدتر هم خواهد شد.

تو وقتی یک هدف هزینه‌ای برای خودت انتخاب کنی و تا انتهای ماه به آن فکر نکنی، این روش اصلاً مؤثر نخواهد بود. به‌جای این کار سعی کن یک روز در میان برای آنالیز هزینه‌های انجام‌شده به اَپ نصب‌شده بر روی گوشی‌ات مراجعه کنی. با این روش اگر متوجه شوی در حال هزینه کردن بیش‌ازاندازه هستی، در این صورت این امکان وجود خواهد داشت که بتوانی رفتارهای بعدی‌ات را بر اساس هدف انتهای ماه تنظیم کنی. این خیلی بهتر از آن است که همان انتهای ماه متوجه شوی بیش‌ازاندازه هزینه کرده‌ای و برای مدیریت هزینه‌ها دیگر دیر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | طرفداری تیم‌های ورزشی و سوگیری ترس از باخت

سؤال از دن اریلی | در مورد آسان گرفتن کارها و غلبه بر کمال‌گرایی

سؤال از دن اریلی | در مورد کنترل نداشتن بر وسوسه ها

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *