چرا بهتر است بیشتر از این به دنبال نتایج علمی باشیم؟

ما پیوسته در معرض نظرات، دیدگاه‌ها و محتواهای متنوع و گوناگون هستیم. از روایت تجربیات و مشاهدات فردی گرفته تا برداشت‌های شخصی و نتایج تحقیقات روشمند علمی؛ و این اختیار را داریم که مسیر زندگی و انتخاب‌هایمان را بر اساس آنچه خوانده‌ایم، شنیده‌ایم و آموخته‌ایم، شکل دهیم.

اما رویدادها و روندهای دنیای پیرامونمان بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که انتظارش را داریم. از طرفی مشاهدات و برداشت‌های افراد از این رخدادها و نظریه‌هایی که در موردشان بیان می‌کنند، مصون از خطا، سوگیری و تعصب نیست و اگر ساده‌سازی بیش از حد صورت گرفته شود و توجهی به آن پیچیدگی‌ها نشود، بر اثر وقوع خطاها و اشتباهات، دچار مشکلات متعددی خواهیم شد.

ازاین‌رو ناگزیر از به‌کارگیری روش علمی یا نتایج روش‌های علمی در زندگی خویش هستیم. روشی که در آن سعی می‌شود از بسیاری از ساده‌سازی‌ها و یک‌سونگری‌هایی که ذاتاً در مشاهدات ما انسان‌ها وجود دارد و همین‌طور در شهود و معلومات عرفی و همگانی خود دچارشان هستیم، اجتناب شود.

این روش دارای سه مشخصه مهم هست که آن را از روش‌های نه‌چندان قابل‌اتکای دیگر متمایز می‌کند:

۱. گشتن به دنبال اطلاعاتی که تعیین صحت‌وسقم آن برای همه امکان‌پذیر باشد

به این معنا که اگر ادعایی شود، افراد متخصص و صاحب صلاحیت بتوانند درستی آن را مورد ارزیابی قرار داده، و همان مشاهدات ادعا شده را تجربه کنند.

۲. داشتن کنترل

یعنی اینکه افراد بتوانند با به‌کارگیری روش‌ها و فرایندهایی خاص از خطایی که در مشاهدات و تفسیر نتایج تحقیقات وجود دارد، بکاهند که این کار در حوزه علوم اجتماعی خیلی دشوارتر و پیچیده‌تر از حوزه علوم تجربی است.

۳. دقت در به‌کارگیری زبان

در بیان ادعاها و نتایج علمی حداکثر تلاش به کار گرفته می‌شود تا از زبان و واژگان به شکلی دقیق و بدون وجود تناقض استفاده شود. در غیر این صورت مفاهیم بیان‌شده شکلی گیج‌کننده، مبهم و نامفهوم خواهند داشت.

وقتی روشی شامل این سه مشخصه باشد و ادعایی با تکیه به این سه ویژگی ارزیابی و مورد تأیید قرار گیرد، می‌توان تا حد زیادی به آن اعتماد کرده و بر اساس اطلاعات ارائه شده، تصمیمات قابل اتکایی گرفت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

در جست‌وجوی پاسخ‌های جدید برای سؤالات قدیمی

توهم حقیقت

این موضوع چه اهمیتی دارد؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *