بهترین سؤالاتی که هر روز می‌توان از خود پرسید

زندگی روزمره ما بیش از هر زمان دیگری به رفتارها و گفتارها و اقدامات دیگران گره خورده. به نظر می‌رسد حس و حال انتهای هر روز ما بیشتر از اینکه تحت تأثیر اقدامات و گفتارهای خودمان باشد، وابسته به این است که آن روز چه تصاویر و نوشته‌هایی را از دیگران در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم و خوانده‌ایم. در بهترین حالت و اگر احساسات منفی ناشی از دیدن موفقیت‌های افراد هم‌سطح خود را نادیده بگیریم، حالمان به این خاطر بد می‌شود که: «چرا من نتوانستم یا نمی‌توانم یا شاید هرگز نخواهم توانست که همچون آنان یا حتی در جایگاهی بالاتر از آنان باشم؟»

تمام این افکار و افکاری مشابه باعث می‌شود که شب‌هنگام وقتی سر بر بالین می‌گذاریم، حالمان بیشتر از اینکه وابسته به کرده‌ها و نکرده‌های خودمان در طول روز باشد، متأثر از بخشی از زندگی به اشتراک‌گذاشته‌شده توسط دیگران باشد. اما مارشال گلدسمیث در کتاب خلق رفتارهای ماندگار سؤالاتی را به ما پیشنهاد می‌دهد که هر روز از خودمان بپرسیم. این کار علاوه بر کسب نتایجی مفید، نوعی محرک و هدایت‌کننده ما به سمت اقدامات عملی و اثربخش و در نهایت نزدیک شدن هر چه بیشتر به اهدافمان خواهند بود.

مبنای این سؤالات تلاش و کوشش است و عوامل خارجی شاید کمترین تأثیر را بر پاسخ به آنها داشته باشند. اگر اهدافی برای خود دارید که برایتان ارزشمند هستند، این سؤالات هر روز شما را هر چه بیشتر به سمت رسیدن به آن اهداف هدایت خواهند کرد. سؤالاتی که همگی با عبارت «آیا من همه تلاشم را کردم که …» شروع می‌شوند.

آیا من همه تلاشم را کردم که:

  • مطلب جدیدی در محل کارم یاد بگیرم؟
  • ورزش کنم؟
  • به فردی دیگر کمک کنم؟
  • حداقل یک ساعت مطالعه کنم؟
  • حداقل با یک دوست یا فامیل تماس بگیرم و جویای حالش شوم؟
  • غذای سالم‌تری بخورم؟
  • لحظات خوبی برای دیگران رقم بزنم؟
  • رانندگی بهتری نسبت به دیروز داشته باشم؟

البته این سؤالات می‌توانند متناسب با اهداف و شرایط افراد متفاوت باشند. اما اگر هر روز سؤالاتی ثابت پرسیده شوند و به عنوان پاسخ در مقابل هر کدام از آنها عددی از یک تا ده ثبت شود، در این صورت روز بعد هم بیشتر ترغیب خواهیم شد تا تلاش کنیم و عملکرد خودمان را بهبود بخشیم و هم اینکه آخر شب ارزیابی بهتری از روز خود خواهیم داشت و حال خودمان را بر مبنای متغیرهای واقعی‌تر و اثربخش‌تری تنظیم خواهیم کرد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد ازاین یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

ریسک اختصاصی خودتان را بیابید و به اندازه کافی در بازی بمانید

چگونه خوش شانس باشیم؟ | پاسخ ناوال راویکانت

استعداد تضعیف اهداف

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *