استعداد تضعیف اهداف

یکی از عبارات جالبی که جولیا گالف در کتاب The Scout Mindset به آن اشاره کرده، استعداد تضعیف اهداف است که از آن با عنوان از جمله کسالت‌بارترین جنبه‌های انسان بودن یاد می‌کند. به این صورت که ما تعداد زیادی کتاب می‌خریم ولی زیاد سراغ آن کتاب‌ها نمی‌رویم، هزینه زیادی را برای عضویت در باشگاه پرداخت می‌کنیم ولی به ندرت به آنجا سر می‌زنیم، قبل از شروع ترم برای طول ترم و خواندن درس‌ها و انجام پروژه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم ولی در طول ترم همه این برنامه‌ها را فراموش می‌کنیم و در نهایت به خود گذشته‌مان لعنت می‌فرستیم که باعث شده این چنین دچار دردسر شویم.

در واقع دلیل تمام این اتفاقات چیزی نیست جز سوگیری به زمان حال. بر اساس این نوع از سوگیری ما وقتی به صورت شهودی تصمیم‌گیری می‌کنیم، بیشتر به تبعات کوتاه‌مدت آنها اهمیت می‌دهیم تا تبعات بلندمدت آن تصمیمات. به این معنا که ما به عنوان انسان به شکلی ناخودآگاه صبر چندانی نداریم و هر چقدر که پاداش‌ها نزدیک‌تر می‌شوند، صبر خودمان را بیشتر از دست می‌دهیم.

وقتی که در کتابفروشی هستیم به این فکر می‌کنیم که آیا برای خرید کتاب هزینه بکنم یا نه و به خودمان می‌گوییم که مطمئناً این هزینه‌ها ارزش یادگیری و رشد را خواهند داشت و حس خیلی خوبی پیدا خواهیم کرد. اما وقتی نوبت به انتخاب میان کتاب خواندن و گشتن در شبکه‌های اجتماعی می‌رسد، به نظرمان گزینه دوم خیلی لذتبخش‌تر و خوشایندتر می‌رسد و در نهایت پاداش فوری را نصیب ما می‌کند.

این موضوع در مورد ثبت نام در باشگاه ورزشی و حضور منظم در آنجا، ثبت نام در کلاس زبان انگلیسی و یادگیری زبان انگلیسی و دیگر اهداف بلندمدت هم می‌شود. اما مشکل اینجاست که ما اگر در چنین موقعیت‌هایی با یک تسکین عاطفی و دلداری سطحی به خودمان پاداش دهیم، از اشتباهات خودمان درس نگرفته و در جهت اصلاح خودمان و بهبود عملکردمان در آینده گامی برنخواهیم داشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

خوب و بدهایی که فقط برای من وجود دارند

چه کتابهایی برای حل مشکلات ما مناسب تر هستند؟

تمرکز برنامه ریزی شده

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. جالب بود. دیوید کین هم چند وقت پیش مطلبی نوشته بود با این مضمون که ما واسه هر چی که می‌خریم باید دوبار هزینه بدیم، هزینه اول که همون پول هست ولی هزینه مهم‌تر رو باید موقع استفاده بپردازیم. ولی هیچ وقت موقع پرداخت هزینه اول، هزینه دوم رو به حساب نمیاریم.
    https://www.raptitude.com/2022/01/everything-must-be-paid-for-twice/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *