الگوبرداری از طرز تفکر افراد موفق

یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار برای موفقیت و دستیابی به اهداف بزرگ، آموختن از شیوه تفکر، تحلیل و اقدام و عمل افراد موفق حوزه موردنظرمان است.

برای این کار معمولاً سعی می‌کنیم آثار و دیدگاه‌های آن فرد را در زمینه‌های مختلف پیگیری کرده و آموخته و در صورت امکان حداقل در بخشی از مسیر از آنان تقلید کنیم.

درواقع هدف و قصد اصلی ما این است که طرز فکر و نحوه نگاه آن شخص به مسائل و موضوعات مختلف را شناسایی کنیم و بخش‌هایی از آن را که برای دستیابی به اهدافمان مفید و مؤثر است، بیاموزیم.

برای مثال فردی موفق را در نظر بگیرید که الگوی ما در یک زمینه خاص است. معمولاً تمام کتاب‌ها و صفحات او در شبکه‌های اجتماعی را پیگیری و وبلاگش را مرتب مطالعه می‌کنیم تا به‌طور کامل از مدل ذهنی او و افکارش شناخت پیدا کنیم.

اما اگر ذهن یک نفر را به‌صورت یک باکس در نظر بگیریم که در پی آموختن نحوه تجزیه و تحلیل موضوعات و شیوه کار آن هستیم، ما با این کار صرفاً در حال مشاهده و پیگیری خروجی‌های این جعبه هستیم و عملاً نه از درون جعبه اطلاع داریم و نه از ورودی‌های آن.

برای اینکه به بهترین شکل ممکن این جعبه و نحوه عملکرد آن را مورد شناسایی قرار دهیم، لازم هست که حداقل ورودی‌های آن را هم علاوه بر خروجی‌هایش تا حد امکان شناسایی کنیم.

در این صورت خواهیم توانست با انطباق خروجی‌ها و ورودی‌ها و تغییراتی که بر روی آن‌ها صورت گرفته، طرز فکر و اندیشیدن فرد به مسائل مختلف را با دقت بیشتری مورد شناسایی و الگوبرداری قرار دهیم.

ازاین‌رو بهتر است علاوه بر پیگیری و مطالعه آثار آن فرد، محتوای مصرفی او را هم شناسایی و پیگیری کنیم.

برای مثال کتاب‌هایی که مطالعه می‌کند، وب‌سایت‌هایی که مطالبش را دنبال می‌کند، صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی که در لیست او قرار دارند و … همگی نمونه‌هایی از محتوای مصرفی او هستند.

با این کار وقتی متنی را از او می‌خوانیم، می‌توانیم منبع آن را در سمت ورودی هم پیگیری کنیم و تغییراتی که در طی فرایند تفکر بر روی محتوا انجام گرفته، به‌راحتی شناسایی کرده و از آن الگوبرداری کنیم.

با این کار لذت مطالعه و آموختن و همچنین سرعت شناسایی سبک تحلیل‌های ذهنی فرد در ما افزایش می‌یابد و همچنین آنچه را که او در گذر سال‌ها آموخته و پیاده می‌کند ما در مدتی کوتاه با مطالعه و پیگیری می‌توانیم بیاموزیم و پیاده کنیم.

من در هنگام مطالعه آثار افراد موفقی که هم‌اکنون پیگیر نوشته‌ها و محتوای تولیدی‌شان هستم، رگه‌هایی از برخی کتاب‌هایی که قبلاً برای مطالعه توصیه کرده‌اند می‌یابم و با این کار تغییرات و تحلیل‌های شخصی را که در مقایسه با کتاب‌های مرجع به آن محتواها اضافه و منتشر شده، می‌یابم و از این طریق روش تفکر و تحلیل او را تا حدی می‌آموزم.

پیشنهاد می‌کنم شما هم حتی‌الامکان این روش مفید و لذت‌بخش را انجام دهید و لذت سرشار آموختن مدل ذهنی افراد موفق محبوبتان را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

وقتی استفاده نکردن از پله‌برقی باعث ایجاد تمایز در زندگی شخصی می‌شود

طراحی روال روزانه آسان‌ترین راه برای دستیابی به موفقیت

اولین گام تغییر و حرکت به سمت تعالی و بهبود

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. سلام
    تا اینجای راه حسین آقا شده الگوی من تو وبلاگ نویسی و دارم ایشون رو مدل سازی میکنم.
    همه کارهای وبلاگ رو دیروز تموم کردم فقط تو قالب یه مشکل کوچیک دارم که انشاالله تا فردا و یا نهایتش پس فردا آماده میشه، و به سبک شما چندتا پیش نویس آماده کردم با کلی موضوع، که همه اونارو یادداشت کردم تا در موردش مطلب بنویسم.

    1. درود بر مهرداد عزیز،
      خبر خوبی بود و باعث شد خیلی خوشحال بشم.
      بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی وبلاگت و خواندن نوشته‌هات هستم.
      امیدوارم بهترین عملکرد رو داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *