۶ اشتباه متداول درزمینه اتیکت +سخنرانی تد درموردروشی برای ترک یک عادت بد

یکی از عواملی که بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری تصویر ذهنی افراد از ما دارد، کیفیت برخورد ما با دیگران در موقعیت‌های مختلف و چگونگی رعایت اتیکت و آداب معاشرت در رفتارهای روزانه‌مان است.

ذهن انسان ناخودآگاه به‌گونه‌ای است که اتفاقات و رفتارهای ناخوشایند و نادرست را بهتر و بیشتر به خاطر می‌سپارد و برایشان اهمیت بالاتری قائل است.

زیاد پیش می‌آید که یک فرد در برخورد با افراد دیگر مراقبت زیادی نسبت انجام رفتارها و حرکات درست انجام می‌دهد ولی تنها یک حرکت و یا رفتار ناخوشایند و عدم رعایت اتیکت در موقعیتی خاص باعث شکل‌گیری یک ذهنیت منفی از او در نزد دیگران می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در این پست سعی کرده‌ام چند مورد اشتباه متداول درزمینه اتیکت در موقعیت‌های مختلف را که هرکدام از ماها امکان دارد در شرایطی خاصی مرتکب شویم به‌صورت خلاصه توضیح دهم.

 

پست مرتبط: اتیکت چیست؟

 

۱. بی‌احترامی به افراد خدمات دهنده

معمولاً ما سعی می‌کنیم به میهمانان و میزبانان و افراد مهم احترام زیادی گذاشته و کلیه اصول اتیکت را در برخورد با آنان رعایت کنیم. در چنین موقعیت‌هایی ما حتی به نحوه استفاده و در دست گرفتن قاشق و چنگال در سر میز غذاخوری هم اهمیت زیادی می‌دهیم تا مبادا تصویر منفی از ما در ذهن افراد مقابل شکل بگیرد.

مواقعی پیش می‌آید که افراد خدمات‌دهنده در رستوران‌ها، پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها و … اشتباهی مرتکب شده و یا وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهند. برخورد ما در این مواقع با افراد مقصر یا فردی که کوتاهی کرده، بسیار مهم و تأثیرگذار است. یک اشتباه یا کوتاهی در نحوه سخن گفتن و یا رفتار با این افراد برای شکل‌گیری یک ذهنیت و تصویر منفی از ما نزد همراهانمان کافی است. چه‌بسا که جبران و اصلاح آثار آن رفتار نادرست به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد.

 

پست مرتبط: اصول و آداب درست میزبانی

 

۲. معذب کردن دیگران

بهتر است یک‌لحظه به حرکات و رفتارهای خود در مقابل دوستان و همکارانمان بیندیشیم. انجام شوخی‌های زننده، تعریف کردن جوک‌های نامناسب، مطرح کردن بیش‌ازحد توانایی‌های شخصی و تعریف از خود و … همگی نمونه‌هایی از رفتارهایی است که باعث می‌شود فرد مقابل معذب باشد. بهتر است که برای حفظ شخصیت و جایگاه خودمان در نزد دیگران این‌چنین رفتارهای نادرستی را مرتکب نشویم.

 

پست مرتبط: چگونگی مواجهه با رفتار نادرست دیگران

 

۳. تأخیر در حضور

از جمله رفتارهای غیرحرفه‌ای و نادرست تأخیر در رسیدن سر قرار است. یکی از اصول حرفه‌ای گری انجام امور سر موعد تعیین‌شده و حضور به‌موقع در محل تعیین‌شده است.

درصورتی‌که متوجه شویم به دلیل مشکلات و یا حادثه‌ای پیش‌بینی‌نشده قرار است با تأخیر به جایی برسیم، بهتر است در اولین فرصت با شخص مقابل تماس گرفته و او را از این موضوع مطلع بکنیم.

 

پست مرتبط: احترام به خود قبل از احترام به دیگران

 

۴. عدم معرفی افراد

درصورتی‌که ما به همراه دوست یا همکارمان، فردی دیگر را ملاقات می‌کنیم که این افراد شناختی از هم ندارند، اصولاً به‌عنوان فرد آشنا با دو طرف باید آن‌ها را به همدیگر معرفی کنیم.

عدم معرفی افراد در این موقعیت‌ها به همدیگر باعث می‌شود که ما فردی غیرحرفه‌ای به نظر برسیم.

 

پست مرتبط: اتیکت هدیه دادن و هدیه گرفتن

 

۵. استفاده از تلفن و دیگر تجهیزات الکترونیکی نزد دیگران

یکی از رفتارهای نادرستی که شاید بسیاری از ما همواره مرتکب شویم، چت کردن، کنترل کردن پیام‌ها و پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی در نزد دیگران و در جلسات و مکان‌های رسمی است. این کار علاوه بر اینکه بی‌احترامی به افراد مقابل تلقی می‌شود، رفتاری غیرحرفه‌ای و نادرست هم هست.

درصورتی‌که به علت شرایطی خاص مجبور به پاسخگویی و یا استفاده از این تجهیزات هستیم، باید ضمن عذرخواهی از حضار، اتاق را ترک کرده و بعد از پاسخگویی در سریع‌ترین زمان ممکن به محل جلسه یا ملاقات برگردیم و بابت این کار مجددا از فرد یا افراد مقابل پوزش بخواهیم.

 

پست مرتبط:  اتیکت حضور در شبکه‌های اجتماعی + سخنرانی تد در مورد شبکه‌های اجتماعی

 

۶. گوش دادن به پادکست و یا هر فایل صوتی بدون استفاده از هدفون

یکی از رفتارهایی که در حضور جمع و در مکان‌های عمومی بسیار ناپسند و به دور از اصول اتیکت است، گوش دادن به هر نوع فایل صوتی بدون استفاده از هدفون است. درصورتی‌که هدفون خودمان را به همراه نداریم، بهتر است از این کار صرف‌نظر کنیم.

 

پست مرتبط: یک پیشنهاد برای ترک عادات بد و ایجاد عادات خوب

 

یک روش ساده برای ترک یک عادت بد

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را ببینید که در آن سخنران از فرایند شکل‌گیری عادات بد در ما می‌گوید و درنهایت یک روش ساده برای ترک یک عادت بد را مطرح می‌کند.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. جناب قربانی عزیز از آشنایی باشما از طریق متمم خوشحالم .قطعا مطالب سایتتان مفید و ارزنده است با کسب اجازه از شمابهره خواهم برد.سپاسگزار-بهرامی

    1. حمزه عزیز،
      محمدرضا شعبانعلی و متمم باعث شده من در مدتی کوتاه با افراد فرهیخته و بزرگی آشنا بشم.
      خوشحالم از این بابت که این روند همچنان ادامه داره و زمینه آشنایی با شما هم مهیا شده.
      ممنونم از لطفت،
      امیدوارم این دوستی‌ها ادامه‌دار و پرثمر باشن
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *