آنچه برای داشتن خلاقیت، مهم است

وقتی سخن از خلاقیت و خلاق بودن به میان می‌آید، تصویر و ذهنیتی خاص و عجیب به ذهن بسیاری از ما می‌رسد، اما واقعیت این است که هر کدام از ما در بسیاری از لحظات زندگی شغلی و شخصی خودمان با خلاقیت سر و کار داریم و هر چه که این توانمندی در ما بیشتر شکوفا شود و مهارت بیشتری در آن پیدا کنیم، زندگی بهتر و پربارتری خواهیم داشت. یکی از کتاب‌های خوب در این زمینه کتاب خودباوری در خلاقیت است که قبلاً  آن را معرفی کرده‌ام.

یکی از بخش‌های آموزنده کتاب جایی هست که در آن نویسندگان به آنچه برای داشتن خلاقیت مهم است اشاره کرده‌اند. نقشی که اطرافیان ما و همچنین خودمان در شکوفا شدن این توانمندی ارزشمند ایفا می‌کنیم.

در زندگی، نیروهای بیرونی مثلاً تمجید معلم، تحمل والدین در قبال اشتباه‌ها یا محیطی که پذیرای ایده‌های نو است، می‌توانند ما را در جهت یا خلاف جهت تحقق استعداد خلاقانه‌مان هدایت کنند. مهم این است که در پایان، به ظرفیت خود در خلق تغییرات مثبت ایمان داشته و شجاعت عمل کردن را داشته باشیم. خلاقیت، بیش از آنکه به استعدادها و مهارت‌های کمیاب نیاز داشته باشد، به باورتان برای انجام کارهایی بستگی دارد که با استعدادها و مهارت‌های موجود می‌توانید انجام دهید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تأثیر خلق خوش بر شهود و خلاقیت

دستیابی به شادی و رضایت از طریق تجربه غرقگی

ساختار ذهنی ثابت مانعی در برابر خلاقیت و حل مسئله

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *