عادات نوشتاری ست گادین (ست گودین) و روش نویسندگی او

عادات نوشتاری ست گادین (ست گودین) و روش نویسندگی او

ست گادین متولد سال ۱۹۶۰ در آمریکا است که در دو رشته کامپیوتر و فلسفه در دانشگاه Tufts تحصیل کرده و مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. (+)

او حدود بیست سال هست که به وبلاگ نویسی مشغول است و در این مدت همواره وبلاگش را به روز نگه داشته و همراه با وبلاگ نویسی حدود ۲۰ کتاب نیز به رشته تحریر درآورده است که به بیش از ۳۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند.

برخی از کتاب‌های ست گادین فروش قابل توجهی در کشورهای مختلف دنیا داشته‌اند و دیدگاه‌های خاص او مورد استقبال بسیاری از فعالان و صاحب‌نظران حوزه بازاریابی قرار گرفته است.

با این وجود او هرگز کار وبلاگ نویسی روزانه را تعطیل نکرده و با توجه به اعتقاد قلبی که به درستی این کار دارد، همچنان در وبلاگش می‌نویسد.

از این رو به نظر می‌رسد که ست گادین می‌تواند الگویی مفید و اثربخش برای یادگیری نویسندگی و وبلاگ نویسی باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم برخی از عادات و رویکردهای ست گادین را در نویسندگی و وبلاگ نویسی که در مصاحبه‌ها و نوشته‌های متعدد به آنها اشاره کرده است در قالب یادداشتی منتشر کنم.

ست گادین معتقد است بهترین راه برای ممانعت از به تعویق انداختن کارها، در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی برای آنهاست. این اقدام باعث خواهد شد که ما حداکثر تلاش خودمان را برای انجام آن کار مشخص به کار گیریم. از این رو وبلاگ نویسی روزانه هم نوعی محدودیت زمانی برای نوشتن روزانه است و باعث خواهد شد به عادت نوشتن روزانه پایبند بمانیم.

وبلاگ نویسی روزانه ما را مجاب خواهد کرد تا هر روز در مورد یک موضوع مشخص بنویسیم. از طرفی انتشار عمومی نوشته‌ها موجب تحریک حس تعهد ما برای نوشتن یک متن متوسط می‌شود و این تحریک شدن و نوشتن‌ها در بلندمدت باعث بهبود مهارت نویسندگی ما خواهد شد.

ست گادین به طور عام ساعات مشخصی را برای نوشتن به همه توصیه نمی‌کند ولی معتقد است صبحها به خاطر خستگی کمتر و بازدهی بالای ذهنی می‌تواند زمان بهتری برای نوشتن باشد.

ست گادین معمولاً در سکوت می‌نویسد ولی گاهی اوقات هم نوشتن را با گوش دادن به موسیقی جاز همراه می‌کند.

ترفند ست گادین برای غلبه بر سد نویسندگی – مشکلی که بسیاری از افراد برای نوشتن با آن مواجه هستند – این است که همانطوری بنویسیم که صحبت می‌کنیم. ست گادین معتقد است اگر ما سعی کنیم همان‌طور که حرف می‌زنیم، بنویسیم، در این صورت هیچ‌وقت گرفتار سد نویسندگی نخواهیم شد و همواره چیزی برای نوشتن خواهیم داشت.

از طرفی ست گادین اعتقاد چندانی به بازنویسی متونی که می‌نویسد، ندارد. او می‌گوید اگر ایده‌ای را که قصد مطرح کردن آن با خوانندگان و مخاطبان خود داریم، در ذهنمان به‌وضوح و به شکلی درست شکل دهیم، در این صورت مدت‌زمان لازم برای نوشتن متن به اندازه مدت زمان لازم برای تایپ کردن آن متن خواهد بود و زمان بیشتری برای این کار نیاز نخواهیم داشت.

البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که ست گادین فردی است که با وجود داشتن سنی نزدیک به شصت سال، بنا به گفته خودش هر روز ۱۶ ساعت کار می‌کند و مدام در حال مطالعه و یادگیری‌ست و به همین خاطر است که مدت زمان لازم برای نوشتن هر مطلبی برای او تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که همان مدت زمان لازم برای تایپ آن متن است.

نکته دیگری که ست گادین در مورد نویسندگی و توجه به مخاطبان به آن اعتقاد دارد این است که اگر قانون نویسندگی‌مان این باشد که تا وقتی همه افراد نوشته‌های ما را دوست نداشته باشند، نبایستی دست به نوشتن بزنیم، در این صورت ما یک نویسنده آماتور هستیم و این قانون ذهنی باعث توقف ما پشت سد نویسندگی خواهد شد؛ در حالی که نویسندگان حرفه‌ای معتقدند، بسیاری از متونی که می‌نویسند، مطمئنا مورد رضایت و پسند همه خوانندگان قرار نخواهند گرفت، اما با گذشت زمان مخاطبانی پیدا خواهند کرد که به آنان اعتماد کرده، تحسینشان کنند و عاشق آثارشان شوند.

منابع این نوشتار (+ + + +)

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

نکاتی از مدل ذهنی و سبک زندگی ست گادین

کوچک‌ترین اهداف، بهترین اهداف هستند

دلیلی برای نداشتن وبلاگ | شاید نظرات و دیدگاههایم در آینده تغییر کنند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

7 دیدگاه

    1. سلام بهرادجان،
      ممنونم از لطفت،
      واقعیتش من هم همیشه به ست گادین غبطه می‌خورم و خیلی دوست دارم همچین مدل ذهنی داشته باشم و اینقدر خلاق باشم.
      ضمنا خوشحالم از اینکه با قدرت برگشتی به وبلاگ قدیمی و خیلی تخصصی داری می‌نویسی و پیش می‌ری.
      موفق باشی.

  1. درود جناب قربانی عزیز
    جالب و مفید بود . خصوصا اون قسمتی که می گه نباید به خاطر ترس از مورد توجه قرار نگرفتن مخاطب ننویسیم . بلکه باید نوشت تا مخاطب واقعی را پیدا کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *