تفاوت یادداشت نویسی و کتاب نویسی

وبلاگ نویسی کاری است جذاب و لذت‌بخش که در صورت تداوم می‌تواند آثاری مهم بر افکار و اندیشه فرد وبلاگ نویس داشته باشد. جذاب‌ترین نوع وبلاگ نویسی برای من نوشتن یادداشت است. یادداشت نویسی طوری است که می‌تواند بسته به موضوعات مورد علاقه نویسنده، موضوع وبلاگ و همچنین دغدغه‌های روزانه وبلاگ نویس، در مورد مسائل مختلفی انجام شود؛ اما بهترین نوع یادداشت نویسی، یادداشت نویسی روزانه است که بیشترین اثرگذاری را هم بر نویسنده و هم بر مخاطب خواهد داشت.

وبلاگ نویسان مختلفی از مسیر نوشتن در وبلاگ به نوشتن کتاب رسیده‌اند. کتاب‌هایی که اتفاقاً پرفروش شده‌اند و کتاب‌هایی تأثیرگذار هم بوده‌اند. ست گادین، مارک منسون، جیمز کلیر و رایان هالیدی از جمله این افراد هستند.

ست گادین که معروف‌ترین فرد در تبدیل یادداشت‌های وبلاگش به کتاب است، به موفقیت‌های بزرگی هم در این زمینه دست یافته. البته شکل و فرمت کلی کتاب‌های او هم شباهت بسیاری به پست‌های وبلاگش دارد و این موضوع باعث شده نوع کتاب نوشتن او هم متمایز از بسیاری از نویسندگان دیگر باشد.

اما در کل، یادداشت نویسی تفاوت‌هایی با نوشتن کتاب دارد. کتاب در مورد موضوعی مشخص است که از نقطه الف شروع شده و روندی طبیعی و مفصل را طی می‌کند تا به نتیجه‌ای مشخص برسد؛ اما یادداشت به شکلی کوتاه به سوژه‌ای مشخص می‌پردازد.

شروع یادداشت باید جذاب باشد تا خواننده مجاب به خواندن آن شود و مهم‌تر از آن نوع نگاه یادداشت نویس به موضوع موردنظر است که باید برای مخاطب دوست‌داشتنی باشد.

مهم‌ترین عنصر در یادداشت نویسی نحوه نگاه نویسنده و طرز برخورد او با موضوع است. شاید موضوع اصلی یادداشت جدید و بکر نباشد ولی نوع نگاه و نگارش یادداشت نویس می‌تواند آن را به یادداشتی جذاب و پرمخاطب تبدیل کند.

چشم‌اندازی که نویسنده از آن به موضوع می‌نگرد، لحن نوشته و نوع بیان نکات و موضوعاتی که در یادداشت مطرح می‌کند، مخاطب را جذب یادداشت‌ها خواهد کرد و همین یک نکته قوت می‌تواند یادداشت نویس را به جایگاهی بی‌بدیل و والا در ذهن مخاطبانش برساند.

از این رو یک وبلاگ نویس علاوه بر مطالعه منابع و کتاب‌های مختلف بهتر است بر روی نگاه خود به موضوعات و مسائل مختلف هم کار کند و تلاشی در جهت شناخت نگاه‌های مختلف دیگر نویسندگان و وبلاگ نویسان به موضوعات مختلف به کار بندد. در این صورت می‌توان به دیده شدن و خوانده شدن پست‌های وبلاگ او امیدوار بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

عادات نوشتاری ست گادین (ست گودین) و روش نویسندگی او

نکته‌ای مهم و اثربخش در یافتن ایده برای نوشتن

معرفی کتاب | ۷۰ نکته ناب: راهنمای نویسندگان جوان نوشته باقر رجبعلی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *