دو مهارت مهم در ارتباطات + سخنرانی تد درمورد درست سخن گفتن

بسیاری از ما همواره در حال تلاش برای آموزش و یادگیری مهارت‌های ارتباطی برای بهبود روابطمان با دیگران هستیم.

مهم‌ترین مهارت در برقراری ارتباط با دیگران، جلب اعتماد و نظر مثبت مخاطب از طریق گفتگو است.

تأثیرگذارترین نوع ارتباطات را هم می‌توان ارتباط رودررو یا همان گفتگوی مستقیم با افراد در نظر گرفت. حالا این ارتباط می‌تواند از طریق حضور فیزیکی و یا ارتباط از طریق تلفن یا نرم‌افزارهای ارتباطی باشد.

از مصاحبه‌های کاری گرفته تا مذاکرات بزرگ و پیچیده تجاری که با گفتگو همراه هستند، همگی در این دسته از ارتباطات طبقه‌بندی می‌شوند.

در کتاب‌ها، مجلات و فضای وب نیز تکنیک‌ها و توصیه‌های متعددی در قالب مقالات و نوشته‌های مختلف در این خصوص انجام گرفته است.

اما دو مهارت مهم در این خصوص وجود دارد که با وجود سادگی، به نظرم توجه کمتری به آن‌ها می‌شود.

 

پست مرتبط: گفتگوی منطقی به جای بحث و جدل + سخنرانی تد در مورد مهمترین عامل شادی

 

۱. مهارت گوش دادن

مهارت گوش دادن، شاید موضوعی است که همه ما مطالبی در مورد آن مطالعه کرده‌ایم، بااین‌وجود بسیاری از افراد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

گوش دادن فعال و مؤثر بهترین کاری هست که ما هنگام سخن گفتن فرد مقابل می‌توانیم انجام دهیم تا او نسبت به ما احساس خوبی پیداکرده و با آرامش و تمرکز بیشتری سخنان خود را بر زبان بیاورد.

گوش دادن فعال و مؤثر اگر به‌درستی صورت گیرد، علاوه بر اینکه باعث می‌شود ما به‌خوبی منظور و پیام فرد مقابل را دریافت کنیم، بلکه این حس را در او به وجود خواهد آورد که ما برای او و حرف‌های که می‌زند ارزش و احترام زیادی قائل هستیم و توجه کاملی به آن‌ها معطوف کرده‌ایم.

ازجمله اقدامات مؤثری که در این راستا می‌توان انجام داد، سکوت، فکر نکردن به پاسخ حرف‌های طرف مقابل حین سخن گفتن و قطع نکردن حرف‌هایش است.

بسیاری از ما عادت داریم، زمانی که شخص مقابلمان در حال حرف زدن با ماست در مورد پاسخ او و یا مسائل دیگر، فکر کنیم و بسیاری از اوقات هم حرف طرف مقابل را قطع می‌کنیم تا آنچه را در ذهنمان هست بگوییم.

به نظرم یکی از کارهای مشکل در ارتباط با دیگران تلاش در جهت قطع نکردن حرف طرف مقابل است که نیاز به تمرین زیادی دارد. فقط کافی است تعداد دفعاتی که در یک روز حرف طرف مقابل را قطع می‌کنید بشمارید تا متوجه این موضوع شوید.

 

پست مرتبط: ۶ اشتباه متداول درزمینه اتیکت +سخنرانی تد درموردروشی برای ترک یک عادت بد

 

۲. مهارت سخن گفتن به شیوه‌ای درست

مهارت مهم دیگر، مهارت سخن گفتن به شیوه‌ای درست است. در این زمینه هم کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر شده است. اما من در اینجا قصد پرداختن به قوانین و تکنیک‌های مختلف سخنرانی را ندارم.

به نظرم رعایت دو نکته در این زمینه می‌تواند تأثیر بزرگی بر بهبود کیفیت ارتباطات ما داشته باشد.

اول اینکه سعی کنیم تا حد ممکن آرام و شمرده صحبت کنیم. حتی اگر زمان محدود است، با کم کردن حجم گفتارمان، تنها بخش‌های مهم آن را بیان کنیم ولی سرعت گفتارمان در حد مطلوب باقی بماند.

نکته دوم هم استفاده از کلمات و جملات ساده و آسان‌فهم است. هرچقدر که از عبارات ساده‌تر بتوانیم استفاده کنیم، دریافت منظور و پیام ما توسط مخاطب آسان‌تر انجام شده و ارتباط با او بهتر برقرار شده و تأثیرگذاری سخنانمان افزایش خواهد یافت.

برخلاف بسیاری از افراد که فکر می‌کنند در صورت استفاده از کلمات تخصصی، سخت و پیچیده، تأثیرگذاری حرف‌هایشان بیشتر خواهد شد، باید سعی کرد تا حد ممکن از عبارات و کلمات ساده در ارتباط با دیگران استفاده کرد.

 

پست مرتبط: چگونگی مواجهه با رفتار نادرست دیگران

 

جمع‌بندی

همواره مقالات و نوشتارهای مختلفی در مورد روش‌های تقویت ارتباطات و بهبود روابط با دیگران منتشر می‌شود. فارغ از کلیه تکنیک‌هایی که در این مقالات و نوشتارها آموخته می‌شود، دو مهارت پایه‌ای و ساده تأثیر زیادی در دستیابی به این هدف خواهند داشت.

اولین مهارت گوش دادن مؤثر و فعال و دومی سخن گفتن آرام، کوتاه و مختصر و استفاده از عبارات ساده و آسان‌فهم در آن است.

آموزش و رعایت این دو اصل بی‌شک پیشرفت و تحول بزرگی را در کیفیت ارتباطات شخصی و حرفه‌ای ما به وجود خواهد آورد.

 

پست مرتبط: برندسازی شخصی در توییتر + سخنرانی تد درمورد قصه‌گویی توییتری

 

چگونه صحبت کنیم تا دیگران به ما گوش دهند؟

در ادامه می‌توانید یک سخنرانی تد ببینید که در آن Julian Treasure  در مورد روش‌های درست سخن گفتن، نکاتی که باید رعایت کنیم و کارهایی که باید از انجام آن‌ها پرهیز کنیم، صحبت می‌کند و درنهایت تمرین‌هایی برای گرم کردن خودمان قبل از سخنرانی آموزش می‌دهد.

مشاهده این سخنرانی برای هر کسی در هر شغل و حرفه و جایگاهی می‌تواند بسیار مفید و آموزنده باشد.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *