با روزی ۳۵۰۰۰ تصمیم چگونه می‌توان بهترین تصمیم گیری ها را داشت؟

صبح که از خواب بیدار می‌شویم، هدف اصلی‌مان گرفتن ایده‌آل‌ترین تصمیمات در طول روز و داشتن بهترین عملکرد است؛ اما چگونه می‌توان بهترین تصمیم گیری ها را داشت و از این کار خسته و ملول نشد؟

ما روزانه به طور متوسط ۳۵۰۰۰ تصمیم می‌گیریم. (+)

صبح که می‌خواهیم از خواب بیدار شویم، باید تصمیم بگیریم که کمی بیشتر بخوابیم یا اینکه همان لحظه از رختخواب بیرون بیاییم. بعد از آن تصمیم بگیریم که گوشی خودمان را چک کنیم یا به دستشویی برویم. ورزش بکنیم یا نه. برای صبحانه چه چیزی بخوریم.

این قسم تصمیمات تا شب ادامه دارند. اهمیت هر کدام از آن‌ها و تأثیرشان بر زندگی و آینده ما کم و زیاد می‌شود ولی در نهایت باید متناسب‌ترین انتخاب‌ها را با اهداف، معیارها و ارزش‌های خودمان انجام دهیم و تکلیف هرکدام از موضوعات را روشن کنیم.

وقتی که روزمان به شب می‌رسد ذهن و فکر ما خسته و ملول از انواع تصمیماتی که گرفته و چالش‌ها و سختی‌هایی که در طول روز در قبال این تصمیمات تحمل کرده است، دیگر توان و تمایلی برای گرفتن تصمیمات بیشتر ندارد.

خستگی حاصل از گرفتن تصمیمات متعدد در طول روز باعث می‌شود در انتهای روز خودکنترلی و اراده ما به میزان زیادی کاهش پیدا کند. (+)

این خستگی مشابه خستگی عضلات بعد از یک کار سنگین و طاقت‌فرساست. برای همین هم هست که در انتهای روز به تدریج به سمت گرفتن تصمیمات تکانه‌ای و یا فرار از تصمیمات و نگرفتن هیچ تصمیمی حرکت می‌کنیم.

برای مثال بعضی از اوقات که با خستگی فراوان ناشی از کار روزانه با دوستی به رستوران می‌رویم، ترجیحمان این است که او به جای ما غذا را انتخاب کرده و سفارش دهد.

تأثیر دنیای دیجیتال بر میزان خستگی ناشی از تصمیمات

همانطور که گفته شد، تصمیمات و جلسات متعدد در طول روز باعث خستگی ذهن و فکر ما همچون خستگی عضلاتمان می‌شود که در نهایت این اتفاق به کاهش اراده و خودکنترلی ما در انتهای یک روز منجر می‌شود.

علاوه بر تصمیمات کاری و تصمیمات مربوط به زندگی روزمره ما گرفتار در سونامی اطلاعاتی هستیم که از طریق ابزارهایی همچون گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ به سوی ما هجوم می‌آورند که بار تصمیمات ما را چندین برابر می‌کنند.

ما با دیدن هر نوتیفیکیشن و پیامی بر روی تلفن همراهمان باید بلافاصله تصمیم بگیریم که همین الان به آن ترتیب اثر بدهیم یا بعداً به آن توجه کنیم و یا اینکه کلاً چشم‌پوشی کنیم و توجهی به آن نداشته باشیم. بعد از باز کردن آن پیام در خصوص نوع اقدام و نحوه انجام آن هم باید تصمیم بگیریم.

تصور کنید که برای هر پیام و هر نوتیفیکیشنی لازم باشد این روند طی شود. این کار باعث خواهد شد تعداد تصمیماتی که در طول روز می‌گیریم به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و در نتیجه خستگی ما در انتهای روز چندین برابر شود.

چگونه بر خستگی ناشی از تصمیمات متعدد غلبه کنیم و بهترین تصمیم گیری ها را داشته باشیم؟

خوشبختانه راه‌های فراوانی برای غلبه بر خستگی و ملال ناشی از تعداد زیاد تصمیمات روزانه وجود دارد که من در ادامه پنج مورد از آن‌ها را شرح خواهم داد.

۱. از بی‌نظمی و آشفتگی فاصله بگیرید

برای خیلی از ماها اتفاق افتاده است که برخی از ایده‌ها، راه‌حل‌ها و تصمیمات ناب و مفید هنگامی که زیر دوش حمام یا زمانی که در حال پیاده‌روی بوده‌ایم، به ذهنمان خطور کرده است.

دلیل چنین اتفاقی این است که ما وقتی از زندگی و چالش‌های کاری خود فارغ می‌شویم و به تفریح می‌پردازیم، بخش منطقی و مرکز تفکر مغز به میزان زیادی آزاد می‌شود.

با توجه به آزادی ظرفیت بالایی از توانایی مغز، این امکان به وجود می‌آید که از تلفیق و برداشت از اطلاعات جدید و قدیمی به ایده‌های نویی دست پیدا کنیم که این اتفاق در شرایطی که مشغول اعمال منطقی و تفکرات پیچیده خود هستیم، به این صورت امکان‌پذیر نخواهد بود.

از طریق دادن استراحت به فکر و ذهن خودمان و آزاد کردن ظرفیت آن اجازه می‌دهیم تا با بهبود بخشیدن به شبکه‌های عصبی و ساخت شبکه‌های جدیدتر تصمیمات بهتری بگیرد و به سمت نتایج مطلوب‌تر گام بردارد.

۲. با ساخت روال‌ها و روتین‌های روزانه تعداد تصمیمات روزانه را کاهش دهید

حتماً شنیده یا دیده‌اید که برخی رهبران بزرگ کسب و کارهای موفق همیشه پوشش یکسانی دارند و لباس‌هایی که می‌پوشند، ثابت هستند و تغییری نمی‌کنند.

از جمله این رهبران می‌توان به مارک زاکربرگ، باراک اوباما و استیو جابز اشاره کرد.

این نوع پوشش اتفاقی نیست. بلکه این افراد با ثابت نگه داشتن نوع پوشش خود در واقع آن بخش از کارکرد ذهنی خود را که بایستی صرف انتخاب نوع لباس و پوشش روزانه شود، آزاد می‌کنند و از آن برای اخذ تصمیمات مهم‌تر و تأثیرگذارتر بهره می‌برند.

تعریف چنین روتین‌ها و عادت‌هایی در زندگی روزمره می‌تواند کمک زیادی به ما کند تا ظرفیت ذهنی‌مان را از زیر بار دشواری تصمیمات مختلف غیرضروری آزاد کنیم و به امور مهم‌تری بپردازیم.

برای مثال می‌توانیم از طریق تعیین یک روتین ثابت روزانه و یا حداقل یک رویه صبحگاهی ثابت و تبدیل کردن بسیاری از کارهای روزمره به عادات مختلف به میزان زیادی از میزان توان مصرف‌شده در طول روز برای گرفتن تصمیمات مختلف رهایی یابیم و این انرژی را صرف گرفتن تصمیمات مهم‌تر و تأثیرگذارتر دیگر بکنیم.

۳. برای خودتان بسته‌های کاری روزانه تعریف کنید

تعریف کردن بسته‌های کاری روزانه یکی از بهترین و تأثیرگذارترین اقدامات در جهت افزایش بهره‌وری و رهایی از دشواری گرفتن تصمیمات مختلف در طول روز است.

شما می‌توانید ساعات روزانه خودتان را به بسته‌های زمانی مشخصی تقسیم کنید و این بسته‌ها را در طول روز مورد استفاده قرار دهید.

برای مثال می‌توانید ساعت ۸ تا ۹ را به نوشتن اختصاص دهید، ساعت ۹ تا ۱۰ را به پاسخ دادن به پیام‌ها و ایمیل‌هایتان، ساعت ۱۰ تا ۱۱ به تماس‌های کاری و جلسات و … .

البته تعریف این بسته‌ها و همچنین تعیین مدت زمان و ترتیب آن‌ها بسته به موقعیت و شرایط هر فردی می‌تواند متفاوت باشد.

شاید تکنیک پومودورو یکی از روش‌های مناسب برای این کار باشد.

این کار هم می‌تواند تعداد تصمیمات روزانه شما را به میزان زیادی کاهش دهد.

۴. برای تصمیمات خود مهلت زمانی تعیین کنید

ما وقتی که یک تصمیم را نمی‌گیریم و تعیین تکلیف آن را به آینده موکول می‌کنیم، در واقع بخشی از ذهن و فکر خودمان را به آن اختصاص می‌دهیم و تا زمانی که آن کار انجام نشود، ذهن ما همچنان درگیر آن مسئله خواهد بود.

بنابراین بهتر است برای گرفتن هر تصمیم یک مهلت زمانی مشخص تعیین کنیم و خودمان را متعهد به رعایت آن بکنیم.

از طریق انجام این کار با گرفتن تصمیمات سخت در زمان مشخص، سریع‌تر از روند معمولی ذهنمان را آزاد خواهیم کرد.

۵. میان وعده‌های سالم بخورید

این توصیه شاید تکراری و تا حدودی کلیشه‌ای باشد ولی گرسنگی و کاهش قند خون تأثیر زیادی بر کاهش کیفیت تصمیمات ما و خستگی زودرس دارد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گرسنگی و دل‌درد باعث تولید هورمون ghrelin در بدن می‌شود که با کاهش میزان قند خون میزان خودکنترلی را در رفتارهای کاری کاهش می‌دهد و باعث تأثیر پذیرفتن تمامی تصمیمات ما از این اختلال می‌شود. (+)

بنابراین در هنگام گرسنگی و داشتن دل‌ضعفه خوردن میان وعده‌های سالم و افزایش قند خون باعث افزایش میزان بازدهی و اخذ تصمیمات بهتر خواهد شد.

جمع‌بندی

ما هیچ راه فراری از تصمیمات روزمره نداریم. تنها چاره ما آموختن تعدادی از این تکنیک‌ها و روش‌های مفید برای کاهش تعداد تصمیمات و غلبه بر دشواری‌ها و خستگی‌های ناشی از آن‌هاست تا بتوانیم با مدیریت هر چه بهتر ذهن و فکر خودمان تصمیمات بهتری بگیریم و در مسیر مناسب‌تری گام برداریم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت، مطالب زیر را هم بخوانید:

شما یک فرد بیشینه ساز هستید یا یک فرد راضی؟

هیچ گزینه ای بهترین گزینه نیست !

۵ عامل اصلی ناکامی در رسیدن به اهداف

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *