معرفی کتاب | پروازهای خلاقانه نوشته جولیا کامرون

معرفی کتاب | پروازهای خلاقانه نوشته جولیا کامرون

کتاب پروازهای خلاقانه نوشته جولیا کامرون با عنوان فرعی راهنمای موانع خلاقیت، همچون کتاب معروف  این نویسنده با عنوان راه هنرمند به موضوع خلاقیت و نحوه شکوفا کردن آن پرداخته و بیشتر سعی کرده از موانع خلاقیت بگوید و راههای تقویت و پرورش یک ذهن خلاق را بیان کند.

اگر با سبک نویسندگی جولیان کامرون آشنایی داشته باشید، متوجه می‌شوید که این کتاب یک کتاب علمی و مستند نیست و نویسنده تلاش کرده صرفاً بر اساس تجربیات و دیدگاه‌های شخصی و با به کار گرفتن استعاره‌های گوناگون سعی کرده مخاطب را هر چه بیشتر در جهت گام برداشتن به سمت اهداف و آرمانهای هنری خود ترغیب کند.

این کتاب همچون کتاب راه هنرمند می‌تواند منبعی الهام بخش و انگیزاننده برای غلبه بر موانع و مشکلات درونی و بیرونی در مسیر انجام کارهای هنری باشد. البته همان‌طور که از عنوان کتاب هم برمی‌آید، این اثر برای کسانی هست که به‌تازگی گام در مسیر هنری نهاده‌اند و هنوز موفق به غلبه بر ترس‌های درونی خود نشده‌اند و نگران از قضاوت‌ها، مواضع و عکس‌العمل‌های دیگران و همچنین مواجهه با مشکلات احتمالی هستند.

نویسنده در مقدمه، کتاب را به این شکل معرفی می‌کند:

کتابی که به طرز کشنده‌ای جدی اما طنزآلود است و مخاطبانش صادقانه، کسانی‌اند که در سنگرهای خلاقیت گیر افتاده‌اند و چیزی نمانده که ناامید شوند.

هدف این کتاب اسطوره‌زدایی از خلاقیت و بسیاری از پرت‌و‌پلاهایی است که عامدانه در لفافی رازآلود پیچیده شده‌اند. همین‌طور حرفهای دوپهلویی که باعث صدمه زدن به افراد خلاق شده‌اند. سخنانی که هنرمندان را از اقتدار و واقعیت دریافت شخصی‌شان محروم می‌کند.

اگر عاشق کار هنری هستید و در درون خود به این نتیجه رسیده‌اید که باید این کار را انجام دهید ولی موانع درونی و بیرونی متعددی سد راه شما در این مسیر هستند، پیشنهاد می‌کنم فرصت مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

در ادامه جملاتی از کتاب را نقل می‌کنم.

 

خلاقیت یعنی ابتکار عمل. خلاقیت نه‌تنها جهان مادی، که جهان روانی ما را نیز دگرگون می‌کند. وقتی به تلاشی خلاقانه دست می‌زنیم، موجب ظهور و بروز کهن‌الگوهای خلاقیت و تجربه می‌شویم.

 

ما اغلب دچار این اشتباه می‌شویم که به‌جای اینکه به خودمان بگوییم «می‌خواهم این کار را انجام دهم»، به این فکر می‌کنیم که «چطور انجامش بدهم؟».

 

آدم‌های خیلی جدی دوست دارند درباره چیزهای خیلی جدی مثل جنگ و قحطی حرف بزنند که دارد دنیا را ویران می‌کند و به‌عنوان یک اصل، کاملاً موافق این هستند که دنیا جای وحشتناکی است و نمی‌توانیم کار زیادی برایش بکنیم؛ آن‌ها دوست دارند برای ما تشریح کنند که چرا این‌طور است. و خدا به دادت برسد اگر پیش آن‌ها ایده‌ای شاد یا خلاق مطرح کنی. درست مثل اینکه از میز غذا گدایی کرده باشی، قاطعانه می‌گویند: «این قضیه جدی است.»

 

همه افراد خیلی مهمی که امروز تو ر ا نادیده می‌گیرند، به هدفت که برسی به تو می‌چسبند، بنابراین برای تحت تأثیر قرار دادنشان در حال حاضر، خودت را به زحمت نینداز.

 

معمولاً از کسانی که از ما بیشترین حمایت را می‌کنند، کمترین تشکر را می‌کنیم یا آن‌ها را فراموش می‌کنیم – چون کاری می‌کنند که همه چیز به نظر خیلی آسان برسد، و به همین دلیل به‌راحتی آن‌ها را نادیده می‌گیریم.

 

هنرمندها عاشق هنرمندهای دیگرند. هنرمندها، عاشق انجام کار هنری‌اند و همان طور که گفته می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند این را ازشان بگیرد.

 

یادت باشد: اولین قانون جادویی، خویشتن‌داری است. روی کارت تمرکز کن نه روی ظاهرت. اگر موفق باشی، دفتر کار ارزان و کهنه‌ات فروتنی محسوب می‌شود.

 

من کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای پروازهای خلاقانه را با ترجمه خانم دل‌آرا قهرمان و خانم لاله مهدی‌نژاد که توسط نشر مثلث منتشر شده، مطالعه کردم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | کلید را بزن نوشته چیپ هیث و دن هیث

معرفی کتاب | همه ما عجیب و غریبیم از ست گادین

معرفی کتاب | انسان و انتخاب دشوار نوشته دکتر علی صاحبی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *