این روزها همه تولیدکننده محتوا هستند، شما چطور؟

وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای

رواج تولید محتوا

این روزها تب تولید محتوا و نویسندگی در بین مردم بالا گرفته است و همه به‌نوعی دوست دارند که با یکی از عناوین تولیدکننده محتوا، بازاریاب محتوا، استراتژیست محتوا و یا مدیر محتوا شناخته شوند و این عنوان به عناوین قبلی‌شان اعم از مهندس، وکیل، پزشک، دکتر و … افزوده شود. این کار به حدی در جامعه فراگیر شده است که مهران مدیری یک قسمت از برنامه دورهمی را به این موضوع و طنزپردازی و استندآپ کمدی در زمینه آن اختصاص داد.

البته شاید فکر کنید من هم که دارم این متن را می‌نویسم، یکی از همین افراد هستم. اعتراف می‌کنم که عاشق نوشتن و تولید محتوا هستم. ولی واقعیت این است که دنبال عناوین تخصصی نیستم و در این سال‌ها آن‌قدر عنوان مهندس را شنیده‌ام که هیچ تمایلی ندارم کسی من را با هر عنوانی غیر از اسم خودم مورد خطاب قرار دهد. ولی خوشحال خواهم شد که بتوانم محتوایی تولید کنم که بیشترین خوانندگان و مخاطبان را داشته باشد و بتواند تأثیری مثبت در زندگی شخصی یا شغلی دیگران بگذارد.

در این نوشته قصد دارم در مورد خوب یا بد بودن رواج تب تولید محتوا و گرایش عموم مخصوصاً نخبگان جامعه به سمت آن ا بنویسم.

فرض کنید این روند و این موجی که در جامعه به راه افتاده یک تب زودگذر و به‌نوعی یک شغل باکلاس مقطعی باشد. به نظرم نفس این کار هم اتفاق مبارکی است.

با این شرایط و در بدترین حالت هرکسی که به اینترنت و دنیای دیجیتال دسترسی دارد شروع به تأسیس و راه‌اندازی وبلاگ شخصی در فضای وب، کانال شخصی در تلگرام، صفحه شخصی در اینستاگرام، حساب کاربری در توییتر  یا هر شبکه اجتماعی دیگر می‌کند و مدتی در آن مطالب اصیل یا کپی شده منتشر کرده و درنهایت بعد از مدتی بسیاری از این وب‌سایت‌ها، کانال‌ها، صفحات و حساب‌ها  بلااستفاده رها خواهند شد تا صاحبان آن‌ها به دنبال موج بعدی راه افتاده و مهارت‌ها و توانایی‌هایشان را در زمینه‌های دیگری کشف کرده و به‌کارگیرند.

به نظر بنده این کار از بسیاری از جهات به نفع افراد و جامعه بوده و در بلندمدت باعث ایجاد تغییرات مثبت در بین مردم خواهد شد. دلایل این ادعا را در ادامه برایتان توضیح خواهم داد:

  • اگر هر کس حتی به‌صورت موقت به تولید محتوا، نوشتن و یا حتی کپی کردن مطالب در فضای اختصاصی خودش در دنیای دیجیتال بپردازد، ناگزیر است به مطالب و محتواهای منتشرشده بیشتر دقت کند و به‌جای یک‌بار مطالعه سرسری، آن را چند بار خوانده و چه‌بسا توجه بیشتری به مطالب دیگر کانال‌ها و صفحات معطوف نماید. درنتیجه یادگیری و دقت او در مورد محتوای موردعلاقه‌اش افزون‌تر شده، به کمبود دانش و سواد خود در برخی زمینه‌ها پی برده و به‌احتمال‌زیاد به انجام مطالعات روی خواهد آورد. این کار حتی در کوتاه‌مدت هم می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

 

  • انتشار مطلبی توسط فرد در مورد موضوعی خاص باعث می‌شود خود آن شخص ناخودآگاه نسبت به محتوای آن عمیق‌تر شده و رفتار و عملکرد خودش را از جنبه‌های خاص موردبررسی و موشکافی قرار دهد. به نظرم این مورد یکی از کارهایی است که تک‌تک ما بهتر است آن را انجام دهیم.

 

  • نوشتن کاری است که اگر هرکس حتی به‌صورت کوتاه‌مدت آن را انجام دهد تأثیرات مثبتی را در زندگی‌اش احساس خواهد کرد و چه‌بسا این نوشتن شروعی برای یک سری از تغییرات مثبت و مداوم در زندگی فرد باشد.

 

  • به‌احتمال‌زیاد افراد برای انتشار محتوای تأثیرگذار و پرمخاطب در فضای اختصاصی‌شان و برای جذب مخاطبان و کسب اعتبار بیشتر، دست به مطالعه و یا تحقیق بیشتر خواهند زد که این هم یک اتفاق خوب است.

 

  • درنهایت مهم‌ترین دستاورد این موج فراگیر می‌تواند کشف بسیاری از استعدادها و علایق مغفول مانده در زمینه‌های نویسندگی، سخنرانی، فیلم‌سازی، گرافیکی و سایر تخصص‌های مربوط به تولید محتوا باشد. این روند در مجموع و به‌مرور می‌تواند باعث ایجاد حجمی از محتوای پربار و مفید در فضای وب فارسی و درنتیجه افزایش کیفیت محتواهای تولیدی و بیشتر شدن رقابت در این زمینه شود.

رواج تولید محتوا

علاوه بر موارد گفته‌شده، باید به این نکته هم توجه کنیم که فضای وب فارسی ازنظر محتوای اصیل و کاربردی چندان غنی نیست و نیاز به کار بیشتر و تولید و انتشار محتوای باکیفیت‌تری دارد. از طرفی ایران عزیز ما در برهه‌ای به سر می‌برد که نیاز به گفتگو و نقد سالم و درست در آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و این روندها می‌توانند نقشی هرچند کوچک در جهت بهبود و توسعه وضعیت فرهنگی و رواج گفتگوی مکتوب و بالغانه در جامعه و کشورمان ایفا کنند.

پس اگر در یک زمینه تخصص دارید و یا به موضوع خاصی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنم همین امروز رسانه شخصی خودتان را راه‌اندازی کرده و تلاشتان را برای تولید محتوای اصیل، پربار و تاثیرگذار شروع کنید تا شاید هرکدام از ما بتوانیم گامی هرچند کوچک در جهت رشد و اعتلای فرهنگ کشور عزیزمان برداریم.

از سویی دیگر در جایگاه مصرف‌کننده محتوا بهتر است سعی کنیم هرکدام از رسانه‌ها و افرادی را که محتوایی اصیل، مفید و تأثیرگذار تولید می‌کنند، هرچه بیشتر حمایت کنیم تا رسانه‌های آنان بتوانند در میانه هجوم بی‌امان انواع محتوا سر برافراشته و این افراد روزبه‌روز کار خودشان را ازنظر کیفی و کمی بهبود ببخشند.

حمایت‌ها از محتواهای تولیدشده می‌تواند از طریق بازنشر و ترویج مطالب و محتوا به اسم تولیدکننده اصلی آن و رعایت حق کپی‌رایت، ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌ها و انتقادات برای بهبود هرچه بهتر کیفیت محتوا و همچنین دعوت از افراد برای عضویت در رسانه موردنظر صورت گیرد. همین حمایت‌ها به‌تدریج باعث خواهد شد رسانه‌های اصیل رشد کرده و رونق گرفته و محتواهای بی‌کیفیت از دور رقابت خارج‌شده و در زیر محتواهای بهتر به‌مرورزمان دفن شوند.

پس در صورتی که ما بخواهیم و اراده کنیم، می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم تا در دنیای محتوای فارسی هرروز فضای پربارتری را شاهد باشیم که باعث رشد درک و آگاهی عمومی خواهد شد.

خوشحال خواهم شد اگر نظراتی در مورد این مطلب دارید، در زیر این پست بنویسید تا به جمع‌بندی کاملی در این زمینه برسیم.

 

پست‌های مرتبط:

نقش میزان مطالعه و آگاهی مردم در توسعه ملی

۱۵ دلیل برای داشتن وبلاگ شخصی

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *