مرکز کنترل درونی

طبیعت مطابق ذات وجودی خود، هیچ وقت بر اساس خواسته و هدف ما پیش نخواهد رفت. موانع و مشکلات مدام از پی هم در مقابل ما سبز خواهند شد. پس هیچ وقت، هیچ هدف ارزشمندی بدون غلبه بر موانع و مشکلات قابل دستیابی نخواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که هر محدودیتی که زندگی برای ما به ارمغان می‌آورد، یا تحت کنترل ما هست یا خارج از کنترل ما.

اگر تلاش کنیم تحت هر شرایطی به جای شکایت از چیزهایی که خارج از کنترلمان هستند، مسئولیت تصمیماتمان را به بهترین شکل ممکن بر عهده بگیریم، احتمال موفقیت و خوشبختی ما بسیار افزایش خواهد یافت. روانشناسان به این رویکرد داشتن مرکز کنترل درونی می‌گویند. مطالعات نشانگر این موضوع هستند که هر کسی مرکز کنترل درونی داشته باشد، در زندگی بسیار موفق‌تر از کسانی خواهد بود که چنین توانمندی‌ای ندارند.

پس نباید نگران این بود که موقعیتی مطابق علاقه و خواست ما هست یا نه. چون زندگی هیچ اهمیتی به اینکه ما چه چیزی را دوست داریم و چه چیزی را دوست نداریم، نمی‌دهد. این ما هستیم که ناگزیر از برقراری اتصال میان آنچه می‌خواهیم با آنچه نیاز هست تا انجام دهیم تا آن را به دست آوریم.  پس از آن تنها باید شجاعت و اراده کافی برای دست به کار شدن و اقدام را در خود به وجود آوریم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

بهترین سؤالاتی که هر روز می‌توان از خود پرسید

چهار توصیه از ناوال راویکانت برای گرفتن تصمیمات بهتر

شمشیر دولبه اهداف

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید