شجاعت در نویسندگی

شجاعت در نویسندگی

یکی از موانعی که در مقابل نویسندگان تازه‌کار وجود دارد، ترس از نوشتن و انتشار نوشته‌هاست. نویسندگان زیادی در تاریخ وجود داشته‌اند که شاید بهترین متن‌ها را می‌نوشته‌اند ولی به دلیل ترس از انتشار آن‌ها همواره گمنام باقی ماندند و نوشته‌های زیبایشان هرگز فرصت خوانده شدن توسط دیگران را پیدا نکرد.

بدون داشتن شجاعت در نویسندگی ، در یک‌گوشه محدود باقی خواهیم ماند و نخواهیم توانست حتی استعدادهای نهفته در درونمان را شکوفا کنیم.

تأثیر ترس بر خلاقیت

خلاقیت یکی از پایه‌ها و اصول مهم نویسندگی است که بدون آن نویسندگی معنی نخواهد داشت. چون همین خلاقیت است که موتور محرکه نویسندگی است و بهترین متن‌ها را به وجود می‌آورد.

لازمه شکوفایی خلاقیت و رسیدن به نقطه اوج، داشتن شجاعت است و ترس دشمن اصلی آن است.

خلاقیت چون موجودی ضعیف و نحیف است که وقتی می‌خواهد از لانه‌اش بیرون بیاید، در صورت مواجهه با ترس، با شتاب به درون پناهگاه خود خواهد خزید. پس تا می‌توانید به این موجود ضعیف و کوچک حس امنیت بدهید تا بهترین نتایج و دستاوردها را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

پست مرتبط: چگونه می‌توانیم سریع‌تر و بهتر بنویسیم؟ + سخنرانی الیزابت گیلبرت

 

غلبه بر ترس لازمه پیشگامی در جامعه

ترس و نداشتن شجاعت در خلاقیت و نویسندگی موضوعی فراگیر است که بسیاری از افراد توان غلبه بر آن را ندارند و تسلیم آن می‌شوند. درنهایت کسانی به موفقیت‌های بزرگ می‌رسند که بتوانند بر این ترس‌ها غلبه کنند که در آن صورت جزو پیشگامان جامعه خود خواهند بود.

توجیه ترس بدتر از ترس

درصورتی‌که در مقام دفاع از ترس خود و آوردن دلیل برای آن برآیید، باعث خواهید شد تا این ترس‌ها همچنان در وجود شما باقی بمانند و حذف آن‌ها از فکر و روحتان هرروز سخت‌تر و دشوارتر شود.

بنابراین سعی کنید تا به ‌جای آوردن دلیل و برهان و توجیه برای ترس‌هایتان با آن‌ها مقابله کنید و به آن‌ها اجازه ابراز وجود ندهید.

 

پست مرتبط: درسهایی از یک نویسنده بزرگ

 

مرز بین شجاعت و نترسی

همیشه باید به مرز باریک بین شجاعت و نترس بودن توجه کرد.

شجاعت یعنی اینکه بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و از انتشار نوشته‌های خوب خودمان ترس و واهمه‌ای به خود راه ندهیم ولی نترس بودن یعنی اینکه درک درستی از کار درست و غلط نداشته باشیم و هر آنچه را که می‌نویسیم بلافاصله و بدون تعلل و قبل از هرگونه بازنویسی و اصلاحی در معرض دید عموم قرار دهیم. البته این توصیه نباید به کمال‌گرایی منجر شود.

درواقع شجاعت یک کار کاملاً عاقلانه و بالغانه است ولی نترس بودن کاری غیرعقلانی است که بیشتر به دلیل نداشتن درک درست از اوضاع اتفاق می‌افتد.

ترس از وبلاگ نویسی

همان ترسی که در نویسندگی مانع از نوشتن می‌شود، در وبلاگ‌نویسی هم وجود دارد. افراد بسیاری در بین دوستانم هستند که این ترس در وجودشان ماندگار شده است و توان غلبه بر آن را ندارند.

افرادی که استعداد خیلی خوبی در نوشتن دارند و بهترین متن‌ها را می‌نویسند ولی ترس بسیار مانع از راه‌اندازی یک وبلاگ و انتشار نوشته‌هایشان می‌شود.

 

پست مرتبط: سه گام برای نوشتن روزانه

 

روش‌های غلبه بر ترس از نوشتن

عدم توجیه ترس

اولین راه غلبه بر ترس از نویسندگی، عدم توجیه و مقابله مستقیم با آن است. هر میزان انرژی که برای توجیه و دفاع از ترس‌هایمان صرف کنیم، درواقع در حال دشوار کردن کار خودمان و پیچیده‌تر کردن شرایط هستیم.

نوشتن

مهم‌ترین و مؤثرترین روش غلبه بر ترس از نوشتن، همان نوشتن است. تا می‌توانید بنویسید.

سعی کنید از ترس‌هایتان بنویسید. نوشتن از ترس‌ها و چیزهایی که باعث به وجود آمدن ترس در وجود شما می‌شوند نیز می‌تواند ابزاری برای تسلط بیشتر بر آن‌ها و درنهایت غلبه بر آن‌ها باشد.

سعی کنید بنویسید و منتشر کنید که این کار به‌مرور باعث از بین رفتن ترس‌هایتان خواهد شد.

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «برای نویسنده شدن»

 

کمال‌گرا نبودن

یکی از عوامل اصلی ترس از نوشتن و انتشار آن‌ها، کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی دشمن خلاقیت است. تا می‌توانید بر کمال‌گرایی خودتان غلبه کنید که اگر این کار را به‌درستی انجام ندهید شاید در راه نویسندگی نتوانید بر بسیاری از مشکلات دیگر غلبه کنید.

یک روش مؤثر برای غلبه بر این مشکل داشتن یک دوست و همراه صمیمی است که اولین خواننده آثار و نوشته‌هایتان باشد. در این صورت راحت‌تر خواهید توانست بر کمال‌گرایی خودتان غلبه کرده و آن‌ها را منتشر کنید.

پیش‌داوری نکردن

پیش‌داوری عامل مهم دیگری در به وجود آمدن ترس و خودداری از انتشار نوشته‌هاست. سعی کنید به‌هیچ‌وجه در مورد نوشته‌ها و آثار و کارهای خودتان پیش‌داوری و قضاوت نکنید.

آثار خلاقانه بسیاری در طول تاریخ وجود داشته‌اند که در ابتدا از نظر نویسندگانشان بدترین آثار تشخیص داده شده بودند ولی بعد از انتشار آن‌ها استقبال بی‌نظیری توسط مخاطبان صورت گرفت و این آثار در تاریخ ماندگار شدند.

سخن گفتن با دیگران

سعی کنید در مورد آثار و نوشته‌هایتان و همچنین در مورد ترس‌هایتان با دوستان نزدیک و صمیمی‌تان گفتگو کنید.

کسانی که برای این کار انتخاب می‌کنید بسیار مهم و تعیین‌کننده هستند و درصورتی‌که فرد مناسبی برای این کار در نظر نگیرید، اوضاع بدتر خواهد شد.

بنابراین انتخاب فردی که همواره همراه و مشوق شما و آثارتان بوده‌اند، می‌تواند تأثیر زیادی در پیدا کردن شجاعت و از بین بردن ترس‌هایتان داشته باشد.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *