درد ناشی از پذیرفته نشدن توسط دیگران و روش‌های مقابله با آن

هر کدام از ما با موقعیت‌هایی در زندگی مواجه می‌شویم که در آنها تمام تلاش خودمان را به کار می‌گیریم تا پذیرش فرد یا گروهی را کسب کنیم. این علاقه به پذیرش می‌تواند بنا به نیاز یا علاقه‌مندی خاصی باشد. برای مثال وارد شدن به یک گروه دوستی، تلاش برای فروش یک محصول، تلاش برای برقراری ارتباط با فردی دیگر و علاقه به وارد شدن در یک گروه تخصصی، هر کدام می‌توانند نمونه‌ای از تلاش‌های ما برای پذیرفته شدن باشند. اما در هر کدام از این موقعیت‌ها، امکان پذیرفته نشدن ما توسط دیگران وجود دارد. پذیرفته نشدنی که برایمان بسیار دردناک و ناراحت‌کننده خواهد بود. گاهی فشار روحی و روانی ناشی از پذیرفته نشدن توسط دیگران ممکن است باعث ایجاد بحران در روحیات و زندگی‌مان شود.

این طردشدگی می‌تواند تأثیرات منفی متعددی بر روح و روان ما داشته باشد، از جمله اینکه می‌تواند باعث آسیب دیدن اعتماد به نفس و عزت نفس ما شود و باعث به وجود آمدن میزان زیادی استرس و ناامیدی در درونمان شود؛ اما افرادی هم هستند که به بهترین شکل ممکن از این اتفاق بهره می‌برند و این اتفاق برایشان به انگیزه‌ای برای تلاش و کوشش و رشد بیشتر تبدیل می‌شود. این نوع افزایش تلاش و انگیزه‌ها را می‌توان در زندگی‌نامه و سرگذشت بسیاری از انسان‌های بزرگ و موفق نیز مشاهده کرد.

اما با حس ناخوشایند و آسیب‌های روحی ناشی از عدم پذیرش توسط دیگران چگونه می‌توان مقابله کرد؟

در ادامه پنج راهکار برای مقابله با آثار و پیامدهای روحی ناخوشایند و آسیب‌رسان این اتفاق را شرح خواهم داد:

۱. داشتن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس کلید غلبه بر مشکلات و فشارهای روحی ناشی از عدم پذیرش توسط دیگران است. بسیاری از افراد در محیط‌هایی رشد می‌کنند که پیوسته بر ناتوانی‌ها و ضعف‌های آنان تأکید می‌شود و این مسئله وقتی با عدم پذیرش در موقعیت‌های مختلف همراه شود، باعث وارد آمدن فشار زیاد روحی و آسیب دیدن اعتماد به نفس و عزت نفس آنان خواهد شد.

اما اگر فرد بر روی اعتماد به نفس خود کار کند و آن را تقویت نماید، به مرور در مقابل چنین اتفاقاتی مقاوم خواهد شد. برای رسیدن به چنین هدفی بهتر است هر روز چند کار و اقدام مفید و تأثیرگذار خودتان را که در طول روز انجام داده‌اید فهرست کرده و آنها را به خودتان یادآوری کنید. آگاهی به توانمندی‌های فردی و گوشزد کردن عملکردهای مفید و تأثیرگذار باعث تقویت اعتماد به نفس خواهد شد.

۲. گفتگوی مثبت با خود

یکی از آسیب‌زننده‌ترین اقدامات بعد از پذیرفته نشدن توسط دیگران، شروع کردن به انجام گفتگوهای منفی و توهین‌آمیز با خود است. افراد با اعتماد به نفس پایین معمولاً در چنین موقعیت‌هایی بلافاصله گفتگوی منفی با خود را آغاز می‌کنند و تمامی کوتاهی‌ها و مشکلات را متوجه خودشان می‌کنند.

در حالی که افراد با اعتماد به نفس بالا، موضوع را به شکلی منطقی و ریشه‌ای بررسی کرده و در صورتی که نقصی متوجه خودشان باشد، در جهت رفع آن نقص و تقویت توانمندی‌هایشان می‌کوشند.

۳. این نیز بگذرد

برخی افراد در چنین مواقعی آن‌چنان ناراحت و سرخورده می‌شوند که انگار کل زندگی خود را باخته‌اند و دیگر هیچ اتفاق مثبت دیگری در زندگی‌شان رخ نخواهد داد. در حالی که این یک اتفاق مقطعی است که امکان پیش آمدن آن برای هر کسی وجود دارد. تلاش برای برگشت به زندگی عادی و انجام کارهای مفید و تأثیرگذار در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای غلبه بر این حالت ناخوشایند مؤثر باشد.

۴. چارچوب‌بندی درست موضوع

افراد معمولاً وقتی که بر اثر چنین اتفاقاتی متحمل ضربه روحی می‌شوند، بلافاصله در حالت افسردگی و ناامیدی فرو می‌روند و شاید بعدها موضوع را بررسی و تفسیر کنند. در حالی که بهترین اقدام فاصله گرفتن از آن اتفاق و موضوع و در نهایت نگاه به آن از موضعی بالاتر است.

فکر کردن به این مسئله که عوامل مختلفی در این اتفاق دخیل بوده‌اند و این شرایط امکان دارد برای هر کسی پیش بیاید، باعث خواهد شد که ما آرامش ذهنی بیشتری داشته باشیم و با فکری متمرکزتر در پی رفع مشکل برآییم.

۵. نگاه منطقی به اتفاق رخ‌داده

هر اتفاق و رویداد ناراحت‌کننده‌ای باعث ناراحتی انسان‌ها می‌شود و این شاید یک رویداد طبیعی و منطقی باشد؛ اما باید بتوانیم این ناراحتی و غم و غصه را به درستی کنترل و مدیریت کنیم. بهتر است با خودمان قرار بگذاریم و تا مدتی مشخص برای این اتفاق رخ‌داده ناراحت باشیم و بعد از آن زمان مشخص‌شده به زندگی عادی و طبیعی خودمان بازگردیم.

منبع

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

ریشه مشترک بسیاری از رنجهای ما

عقاید شما چقدر برایتان ارزشمند هستند؟

سه متغیری که همراستایی آن‌ها بازده شما را حداکثر خواهد کرد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *