تندخوانی آفت یادگیری عمیق

در زمان دانشجویی، همکلاسی‌ای داشتم که انواع کلاس‌های تندخوانی را شرکت کرده بود و سریع‌ترین فرد کتابخوانی بود که من تابه‌حال دیده‌ام.

بعضی روزها می‌توانست بسته به حجم کتاب چندین کتاب را از ابتدا تا انتها بخواند. انصافاً زیاد هم مطالعه می‌کرد و شب‌های امتحان کتاب‌های درسی را چند بار به صورت کامل می‌خواند.

چیزی که برای من عجیب بود، نمرات پایین او در اکثر امتحانات و سطح پایین دانش و سوادش بود. به‌گونه‌ای که علی‌رغم مطالعه زیاد، تاثیر بسیار کمی را با توجه به حجم بالای مطالعه‌اش می‌شد در رفتار، گفتار و زندگی روزمره‌اش مشاهده کرد.

بعدها متوجه شدم که او فقط در حال روخوانی کتاب‌هاست و نمی‌تواند به فهم و درک کاملی از محتوای کتاب‌ها دست یابد، به همین دلیل هم اثر واقعی و خروجی مورد انتظار از مطالعات در زندگی او دیده نمی‌شد.

به حدی کتاب‌ها را سریع مطالعه می‌کرد که عملاً آنچه سر جلسه امتحان می‌توانست بنویسد، تنها محفوظات او بود نه فهمیده‌ها و آموخته‌هایش.

درواقع یادگیری واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که مطلب به‌خوبی فهمیده و درک شود و به اصطلاح بعد از هضم کامل جذب مغز شوند تا بعداً بتوان از آن استفاده کرد.

البته من منکر مزایای مهارت تندخوانی نیستم و معتقدم مهارت تندخوانی در خیلی از مواقع می‌تواند برای ما مفید باشد و باعث استفاده بهینه از زمانمان شود.

ولی موضوع مهم این است که برای مطالعه هر متنی و هر کتابی نباید از مهارت تندخوانی استفاده کرد.

به نظرم تندخوانی می‌تواند برای مطالعه مطالبی نظیر اخبار، پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و حتی بعضی کتاب‌ها که قصد یادگیری عمیق و دقیق نداریم و صرفاً جهت اطلاع یافتن از برخی موضوعات است، خوب و مفید باشد.

اما در خصوص مطالبی که هدف ما فهم و درک عمیق و یادگیری کامل آنها برای به کارگیری در زندگی حقیقی است، بهتر این است که تا حد ممکن سرعت یادگیری را کاهش داده و با تعمق و تفکر بیشتری مطالعه کنیم.

روش‌های مختلفی برای کاهش سرعت مطالعه به منظور فهم عمیق مطالب وجود دارد. ازجمله این روش‌ها می‌توان به مواردی چون مطالعه متن با صدای بلند، یادداشت‌برداری مداوم، حاشیه‌نویسی، رونویسی کردن از متن، یافتن مصادیق و مثال‌های مختلف برای موضوعات مختلف در حین مطالعه و حل تمرینات متعدد برای یک بحث اشاره کرد.

درنهایت اینکه با توجه به بالا رفتن شتاب زندگی امروزی و تمایل افراد برای یادگیری بیشترین مطالب در کمترین زمان ممکن، همواره باید به این نکته توجه داشت که ظرفیت‌های ذهنی و فکری انسان علیرغم پیشرفت‌های متعدد تکنولوژی تا حدودی ثابت بوده‌اند و تغییر چندانی نکرده‌اند.

بنابراین برای دستیابی به بیشترین تمرکز و بالاترین کیفیت یادگیری بهتر است سرعت یادگیری خود را کاهش دهیم تا بتوانیم به بهترین نحو از امکانات و تکنولوژی‌های موجود بهره برده و درنهایت نتایج مطالعات و آموخته‌هایمان را در زندگی روزانه به کار گیریم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

زیستن در یک جامعه فراری از کتاب و کتاب‌خوانی

دعوت به کشف چاه نفت اختصاصی خودتان

ضرورت پرداختن به رشد و توسعه فردی در شرایط امروز کشور

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *