چرا علیرغم تصمیمات و اقدامات اثربخش به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم؟

برخی اوقات ما تصمیماتی منطقی و حساب‌شده می‌گیریم و بر اساس آن تصمیمات اقدامات مناسبی هم انجام می‌دهیم ولی به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابیم. همچون کسی که برای رفع تشنگی آب می‌نوشد ولی تشنگی‌اش برطرف نمی‌شود یا برای رفع گرسنگی غذا می‌خورد ولی گرسنگی‌اش بیشتر هم می‌شود.

مشکل در چنین مواقعی از آنجا ناشی می‌شود که ما صرفاً خوردن آب و غذا را تنها متغیر تأثیرگذار بر میزان تشنگی و گرسنگی خودمان می‌دانیم در حالی که عوامل مختلفی در به وجود آمدن چنین کاستی‌هایی نقش دارند.

محققان در انگلیس تصمیم گرفتند طی آزمایشی تأثیر میزان مصرف میوه و سبزیجات را بر تغییر وزن افراد و چاقی آنان مورد بررسی قرار دهند.

بسیاری از ما بی هیچ شک و تردیدی، تأثیر مثبت افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات را بر کاهش وزن  قطعی تلقی خواهیم کرد؛ اما نتایج آزمایشات نشانگر اتفاق دیگری بودند.

محققان با تغییر محل و سبک چینش میوه و سبزیجات در برخی سوپرمارکت‌ها، باعث شدند میزان خرید و مصرف آن‌ها توسط مردم افزایش یابد؛ اما برخلاف انتظار بعد از مدتی متوجه افزایش وزن افراد مورد مطالعه شدند و این موضوع تعجب آنان را برانگیخت.

از این رو در پی کشف علت این رویداد عجیب برآمدند. بر اساس نتایج تحقیقات مشخص شد علیرغم مصرف بالای میوه و سبزیجات توسط مردم به خصوص در وعده غذایی شام، به دلیل حس خوب حاصل از اصلاح نوع تغذیه و افزایش سهم سبزیجات و میوه‌ها در وعده‌های غذایی، اکثر افراد مورد مطالعه خوراکی‌هایی همچون یک تکه کیک یا شکلات را بیشتر از مواقع معمول صرف می‌کردند و همین رفتار در بلندمدت برخلاف انتظار باعث افزایش وزن آنان شده بود.

به نظر می‌رسد مصادیق مختلف چنین رفتارهایی در جنبه‌های مختلف زندگی شخصی ما هم قابل مشاهده باشد؛ یعنی همان‌طور که در بالا هم اشاره کردم، برخلاف تصمیمات و اقدامات اثربخشی که در پیش می‌گیریم، نتایج بر اساس انتظاری که داشته‌ایم پیش نمی‌رود. چون ما نقش تمامی عوامل را در نظر نمی‌گیریم و روند تغییرات یک خروجی را صرفاً بر اساس یک ورودی و یک رفتار مورد بررسی قرار می‌دهیم در حالی که عوامل مختلفی در بروز یک اتفاق یا یک روند تأثیرگذار هستند که لازم هست برای دست یافتن به انتظارات معقول و منطقی، نگاه جامع‌تر و کامل‌تری به موضوعات داشته باشیم. این نگاه می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون کنترل حالات روحی و روانی خودمان، کنترل شرایط جسمانی‌مان و همچنین پیش‌بینی رفتارهای دیگران هم باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مسمومیت دانشی و اطلاعاتی

دستورالعملی برای یافتن راه حل برای مشکلات با نوشتن

ریشه مشترک بسیاری از رنجهای ما

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. به نظرم نمیشه همیشه جزییات رو در نظر گرفت و یا کنتل کرد چون روی خیلی از مسایل نمیتونیم کنترل داشته باشیم. و البته اگر تمام تلاشمان را نیز بکنیم با هم امکان داره شکست بخوریم. این جمله که میگه به هر چی که بخواید میتونید برسید به نظرم مزخرفه. ولی میتونیم نهایت تلاشمون رو بکنیم و از نتیجه کارمون راضی و خوشحال باشیم. زندگی همینه

    1. فؤاد عزیز،
      من هم باهات موافقم که جمله هر چی که بخواید می‌تونید بهش برسید، جمله درستی نیست ولی به نظرم این نگاه که همه خروجی‌ها صرفا از یک ورودی موردنظر ما تاثیر نمی‌پذیرن، باعث میشه که ما خیلی ابده‌آل‌نگر نباشیم و در نهایت وقتی که بعد از کلی تلاش و کوشش به هدف موردنظرمون نرسیدیم، بیش از حد سرخورده و ناامید نشیم.
      البته این متن صرفا می‌تونه تلنگری باشه برای دقت و توجه بیشتر و بحث‌های اینچنینی بسته به مورد مطالعه می‌تونه خیلی مفصل‌تر و پیچیده‌تر از این هم باشه.
      ممنونم ازت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *