تجارب ما چقدر قابل اتکا هستند؟

آقای لوران نوردگرن که استاد روانشناسی دانشگاه نورت وسترن هست، یه روز تصمیم می‌گیره یه آزمایش در مورد میزان واقعی بودن تجربیات ما آدمها انجام بده.

برای این کار سه گروه از افراد رو انتخاب کرد و قرار شد این سه گروه میزان دردآور بودن تجربه نشستن پنج ساعته تو یه اتاق با دمای صفر درجه رو پیش بینی کنن.

گروه اول که اسمش «گروه گرم» بود، در حالی که دستشون رو تو آب گرم گذاشته بودن، میزان دردآور بودن این تجربه رو پیش بینی کردن.

گروه دوم که اسمش «گروه سرد» بود، در حالی که دستشون رو تو آب سرد گذاشته بودن، میزان دردآور بودن این تجربه رو پیش بینی کردن.

همونطور که میتونین حدس بزنین، پیش بینی گروه دوم واقع‌بینانه‌تر بود و بیشتر به واقعیت نزدیک بود.

این گروه میزان درد حاصل از این تجربه را ۱۴ درصد بیشتر پیش بینی کرد و وقتی هم که در شرایط واقعی قرار گرفتن، آمادگی بیشتری برای تحمل شرایط سخت داشتن.

گروه سومی هم بود که اول دستشون رو تو آب یخ گذاشتن ولی سؤال ده دقیقه بعد از اینکه دستشون رو از سطل آب یخ درآوردند، پرسیده شد.

این گروه با اینکه ده دقیقه قبل تجربه گروه سرد رو داشتن ولی پیش بینی‌شون از میزان دردآور بودن تجربه اتاق یخ مثل پیش بینی گروه گرم بود و تفاوت زیادی با پیش بینی اونا نداشت.

در واقع ده دقیقه فاصله گرفتن از شرایط واقعی باعث شد که خطای زیادی تو پیش بینی شرایط آینده براساس تجارب گذشته به وجود بیاد.

این اتفاق نشون دهنده اینه که درسته تجارب ما خیلی ارزشمند هستن و تو موقعیت‌های مختلف استفاده از اونا می‌تونه برای ما خیلی مفید و کارساز باشه ولی شاید خیلی از اوقات میزان اتکا و اعتماد ما به این تجارب بیش از حد معمول باشه. میزان این خطا با افزایش فاصله زمانی ما با اون تجربه افزایش هم پیدا می‌کنه. یعنی اینکه شاید تجارب خیلی قدیمی ما به اندازه تجارب جدیدمون قابل اتکا و استناد نباشن.

در واقع بهتره نگاهی واقع‌بینانه‌تر به تجارب گذشته‌مون داشته باشیم و بیش از اندازه به نتایج و نگرش خودمون به اونا اعتماد نکنیم.

برای همین هم بسیاری از اوقات لازمه که نتایج تجربیات خودمون رو تعدیل و یا تشدید کنیم و متناسب با موقعیت اونا رو به کار بگیریم و در صورتی که روش‌هایی مستندتر و قابل اتکاتر وجود داره، بر اساس همون روش‌ها تصمیم بگیریم و اقدام کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه مطالب پایین رو بخونید:

بهترین روش اصلاح رفتارها و ترک عادتهای بد

حل مشکل یا ماستمالی ؟

دنیای ما و دنیای دیگران

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *