وبلاگ نویسی یا نوشتن در شبکه‌های اجتماعی ؟

وبلاگ نویسی یا نوشتن در شبکه‌های اجتماعی

قبلاً در پستی با عنوان «۱۲ زمینه توسعه فردی با وبلاگ نویسی»، به ابعاد مختلف توسعه فردی که از طریق وبلاگ نویسی حاصل می‌شود اشاره کردم و هرکدام از موارد را به‌صورت کوتاه توضیح دادم.

الهام در انتهای این پست پرسیده است: «آیا نوشتن روزانه در تلگرام یا اینستاگرام هم این نتایج را دارد؟»

کامنت الهام بهانه‌ای شد برای نوشتن یک پست جدید و پاسخ دادن به آن سؤال.

در نوشته‌ها و پست‌های مختلف به‌صورت مختصر به تفاوت‌های بین وبلاگ نویسی و نوشتن در پلتفرم‌های دیگر اشاره کرده‌ام ولی در این پست تلاش خواهم کرد تا نوشتن در این فضاها را به‌صورت کامل و از دیدگاه‌های مختلف باهم مقایسه کنم تا درنهایت پاسخ کاملی به سؤال الهام داده باشم. 

 

پست مرتبط: میکروبلاگینگ چیست؟

 

۱. مالکیت فضا

مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین تفاوت بین وبلاگ شخصی و شبکه‌های اجتماعی در بحث مالکیت آن‌هاست.

وبلاگ درواقع یک فضای کاملاً شخصی است که در اختیار فرد قرار دارد و او می‌تواند در مورد مسائل مختلف مربوط به آن ازجمله استراتژی‌های محتوا و ظاهر وبلاگ تصمیم بگیرد؛ اما شبکه‌های اجتماعی مانند خانه اجاره‌ای هستند که شما نمی‌دانید تا چه زمانی می‌توانید در آن اقامت داشته باشید و در خصوص مسائل کلان هم تصمیم‌گیرنده اصلی صاحب آن پلتفرم هست.

شاید یک روز صبح از خواب بیدار شدید و مشاهده کردید که کل محتوای شما از آن پلتفرم حذف شده و یا اینکه دسترسی شما محدود شده است، در این صورت کل زحمات شما به باد خواهد رفت.

این مالکیت شامل، مالکیت دامنه و فضا هم می‌شود. به این معنی که شما در صورت داشتن وبلاگ یک آدرس دامنه اختصاصی دارید که در اختیار خودتان و مختص خودتان است. فضای آپلود محتوا هم با توجه به قراردادی که با شرکت ارائه‌کننده‌ هاست می‌بندید، بر اساس نیازتان قابل‌افزایش است.

 

پست مرتبط: ۱۰ روش ایده پردازی برای وبلاگ نویسی

 

۲. دسترسی موتورهای جستجو

تفاوت مهم دیگر وبلاگ نویسی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل به محتوا موجود در آن‌هاست.

موتورهای جستجو عملاً به محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً تلگرام و اینستاگرام دسترسی ندارند و این موضوع باعث می‌شود که محتوای موجود در این پلتفرم‌ها به‌مرور در زیر محتواهای جدیدتر دفن شده و بعد از گذشت مدتی قابل‌دسترس توسط افراد نباشند.

درنتیجه زحمات شما در تولید محتوای خوب در شبکه‌های مجازی فقط در زمان انتشار آن توسط مخاطبان محدودتان مطالعه و دیده می‌شود و بعدازآن اگر کسی نیاز به آن محتوا و مطالب بیان‌شده در آن داشت، قابل جستجو و یافتن نخواهد بود.

این موضوع در وبلاگ متفاوت است. به این صورت که محتوای تولیدشده، برای همیشه در دسترس خواهد بود و اگر کسی در هر زمانی و در هر نقطه از جهان که نیاز به محتوای شما داشت، بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

 

پست مرتبط: توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

 

۳. آرشیو و دسته‌بندی‌های منظم

یکی از مزایای وبلاگ، قابلیت آرشیو مطالب و محتوای تولیدشده به‌صورت منظم و بر اساس متغیرهای مختلف نظیر تاریخ انتشار، موضوع محتوا و قالب محتوا است.

علاوه بر این هر محتوای تولیدشده در وبلاگ، دارای آدرس منحصربه‌فرد و اختصاصی است که باعث می‌شود از هر فضایی در وب قابل ارجاع باشد.

برخلاف وبلاگ، محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام و تلگرام، قابلیت آرشیو منظم بر اساس فاکتورهای مختلف برای دسترسی دیگران را ندارند.

 

پست مرتبط: ۱۵ دلیل برای داشتن وبلاگ شخصی

 

۴. قابلیت آنالیز کردن و گرفتن فیدبک

یکی از مزایای عالی تولید محتوا در وبلاگ، امکان آنالیز محتوای تولیدشده و دریافت بازخورد از طرق مختلف مخصوصاً ابزار گوگل آنالیتیکس است.

با استفاده از این ابزار و ابزارهای دیگر موجود در فضای وب که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، شما می‌توانید رفتارها و عکس‌العمل‌های مخاطبین و مراجعین به وبلاگتان را آنالیز کرده و بر اساس این بازخوردها عملکرد خود را بهبود دهید.

 

پست مرتبط: روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا

 

۵. تمرکز بیشتر

یکی از معایب شبکه‌های اجتماعی نبود تمرکز برای مطالعه مطالب و شتاب و تمایل زیاد مخاطب برای دیدن محتوای بیشتر و جذاب‌تر در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

علاوه بر این هشدارهای مختلف نرم‌افزاری در هنگام حضور در این پلتفرم‌ها، باعث می‌شود  مخاطب عملاً تمرکز کافی برای مطالعه عمیق مطالب و محتوا را نداشته باشد.

این مشکل در وبلاگ وجود ندارد و کسی که برای مطالعه مطلبی و یا دیدن محتوایی به وبلاگ مراجعه می‌کند، معمولاً از تمرکز و آرامش بیشتری برخوردار است.

این موضوع باعث می‌شود استفاده و بهره‌برداری بهتری از محتوای تولیدشده در وبلاگ صورت گیرد.

 

پست مرتبط: ۸ مهارت لازم برای شروع وبلاگ نویسی

 

۶. دیدگاه‌های مفید و کاربردی

با توجه به شتاب، عجله و مطالعه سطحی مخاطب، در شبکه‌های اجتماعی کامنت‌های کمتری ثبت می‌شود و معمولاً دیدگاه‌ها و نظرات ثبت‌شده سطحی و فکرنشده هستند؛ ولی در وبلاگ این موضوع متفاوت‌تر است و مخاطب سعی می‌کند کامنت‌های بهتر و عمیق‌تری را نوشته و ثبت کند.

این کار درنهایت برای وبلاگ نویس و سایر مخاطبین مفید و آموزنده خواهد بود.

 

پست مرتبط: ۴ توصیه برای کسب موفقیت در وبلاگ نویسی

 

پاسخ به سؤال

با توجه به موارد مطرح‌شده در پست «۱۲ زمینه توسعه فردی با وبلاگ نویسی»، بسیاری از آن‌ها، با حضور بیشتر مخاطب و با توجه به برتری‌های وبلاگ به شبکه‌های اجتماعی محقق می‌شود.

ازجمله شروط دستیابی به زمینه‌های گفته‌شده توسعه فردی با وبلاگ نویسی، قابلیت جستجوی محتوای تولیدشده توسط موتورهای جستجو و امکان مراجعه مخاطبین مختلف و جدید از این طریق است که این موارد از طریق نوشتن در اینستاگرام و تلگرام قابل تحقق نیست.

ازاین‌رو همچنان پیشنهاد می‌کنم که برای دستیابی به بیشترین دستاوردها از طریق توسعه فردی، وبلاگ شخصی خودتان را راه‌اندازی کرده و در آن تولید محتوا کنید.

علاوه بر مطالب گفته‌شده، مقایسه جایگاه افراد فعال درزمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم به‌خوبی بیانگر این موضوع است.

ازجمله اینکه افرادی که فعالیت طولانی‌مدت و منظمی در شبکه‌های اجتماعی دارند، در بهترین حالت صاحب صفحات و حساب‌های پرمخاطب هستند که همواره در پی انتشار مطالب و محتوای سرگرم‌کننده بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند و در صورت توقف کوتاه‌مدت فعالیت خود، بسیاری از مخاطبانشان را از دست خواهند داد.

ولی فعالان پیگیر و منظم درزمینه وبلاگ نویسی معمولاً افرادی تحلیل‌گر، اهل مطالعه و باسواد هستند که می‌توانند مقالات تحلیلی و تأثیرگذاری در موضوعات تخصصی خودشان نوشته و منتشر کنند که موردتوجه قرار گیرد.

مخاطبان این دسته از افراد نیز افراد بسیار وفاداری بوده و در پی آموختن مطالب موردنظر خود از محتواهای ارائه‌شده در وبلاگ هستند.

درنهایت توصیه می‌کنم راه‌اندازی وبلاگ و نوشتن در آن را در اولویت اول کاری خود برای دستیابی به موارد گفته شده در زمینه توسعه فردی قرار دهید و در صورت نبود امکان انجام این کار، از نوشتن در هر موقعیت و در هر زمانی بدون توجه به فضا و شرایط، بهره ببرید تا از این طریق بتوانید در زندگی‌تان پیشرفت‌های بزرگی را تجربه کنید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

11 دیدگاه

  1. سلام و ممنون بابت توضیحات خوبتون.
    مدتیه قصد دارم نوشته‌هامو به اشتراک بذارم اما نمیدونم برای مدیریت وبلاگ حتما سیستم لازمه یا با گوشی موبایل هم میشه این کارو کرد؟ چون فعلا لپتاپ ندارم میخوام بدونم بهترین فضا برای شروع به این کار کدومه؟

    1. سلام،
      ممنونم دوست عزیز،
      به نظرم راه‌اندازی وبلاگ با گوشی تلفن همراه کار خیلی سختی باشد، هرچند من تا به حال این کار را انجام نداده‌ام.
      شاید ویرگول و نوشتن در آن تا زمانی که کامپیوتر باشید، گزینه خوبی باشد.
      البته همچون هر کار دیگری در ابتدا سختی‌هایی خواهد داشت ولی به مرور عادت می‌کنید.
      موفق باشید.

  2. سلام و سپاس از پاسخ دقیق. خیلی لطف کردین.
    ببخشید اینقدر سوال میپرسم. به نظر شما وبلاگ نویسی با سایت نویسی خیلی تفاوت دارن؟
    من خودم سایت داشتم ولی دوست نداشتم که بابتش هزینه ای پرداخت کنم و ادامه ندادم.
    الان موندم دوباره برگردم و هزینه کنم یا وبلاگ بزنم.
    خیلی ممنون از توجهتون. خیلی عالی مینویسید.

    1. سلام
      امیدوارم پاسخ سؤالتان را گرفته باشید و برایتان مفید بوده باشد.
      وبلاگ و وب‌سایت تفاوت‌هایی باهم دارند از جمله تفاوت‌های مهم این دو در ادامه ذکر می‌شوند:
      – وبلاگ در واقع نظرات، دیدگاهها و توصیف تفکرات و ذهنیات روزانه صاحب وبلاگ است، درحالیکه وب‌سایت معمولا جنبه تجاری و تبلیغی دارد و مربوط به یک کسب و کار مشخص است.
      – وبلاگ معمولا به صورت مرتب به روز می‌شود و در صورتی که برای مدت طولانی (حدود چند ماه) این کار انجام نشود، عملا وبلاگ غبرفعال تلقی می‌شود، در حالیکه وبسایت‌ها نیاز به به روز رسانی مرتب و منظم ندارند و تنها برای انعکاس اتفاقات و تغییرات مهم کسب و کار، محتوای خود را به روز می‌کنند.
      – در وبلاگ‌ها امکان کامنت‌گذاری توسط مخاطبان وجود دارد و این امکان باعث تعامل دوطرفه بین صاحب وبلاگ و مخاطبین او می‌شود ولی معمولا در وب‌سایت چنین قابلیتی وجود ندارد.
      البته وبلاگ و وب‌سایت تفاوت‌های دیگری هم دارند که من در اینجا سعی کردم به مهمترین موارد از نظر خودم اشاره کنم.
      در خصوص وبلاگ‌نویسی هم یکی از روش‌های متداول خرید دامنه و هاست اختصاصی است که باوجود نیاز به هزینه، صاحب وبلاگ را دارای فضای اختصاصی می‌کند.
      علاوه بر خرید دامنه و هاست اختصاصی، می‌توان در پلتفرم‌های مخصوص این کار بدون پرداخت هزینه‌ای شروع به تولید محتوا و انتشار پست کرد که جدیدترین پلتفرم برای این کار ویرگول است که امکانات و فضای جذاب و کاربردی‌ای دارد و می‌توانید با افتتاح حساب کاربری در آن شروع به فعالیت کنید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *