این موضوع چه اهمیتی دارد؟

یکی از کارهای سخت و البته اثربخش در مواجهه با انواع و اقسام محتواهای جذاب فضای وب و شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند پرسیدن سؤال‌های به جا باشد. سؤالاتی که بیشترین نتایج مفید را برایمان به همراه داشته باشند تا اینکه صرفا ارضاکننده حس کنجکاوی بی‌حاصل یا هر میل لحظه‌ای دیگری باشند. شاید از خودتان بپرسید که «مگر چند بار در طول روز برایمان سؤال پیش می‌آید که بخواهیم تلاشی هم برای محتوای آن‌ها به کار بندیم؟». درحالی‌که هر انتخاب و هر کلیکی که در فضای دیجیتال صورت می‌گیرد، با یک سؤال ذهنی شروع می‌شود. سؤالی که ما را مجاب به کلیک برای رسیدن به پاسخ می‌کند.

البته هر کسی آزاد است هر سؤالی را که خواست بپرسد و به دنبال پاسخ برای آن باشد. اما آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد این است که ما ناچار از در نظر گرفتن محدودیت‌ها و کمبودهای منابع خویش هستیم و از جمله این محدودیت‌ها، محدودیت زمان و توجهمان است.

بعضی سؤال‌ها مناقشه‌برانگیز هستند و برخی پیامدهای ناچیز برای ما و جامعه‌مان دارند. ازاین‌رو بهتر است در مقایسه با مسائل مهم‌تر وقت و انرژی کمتری صرف آنها کنیم.

مدل ماشین فلان سلبریتی چیست؟

یادگیری عمیق چیست؟

آن بازیگر معروف چطور و چرا دستگیر شد؟

مغلطه چیست؟

اینها هرکدام سؤالاتی هستند که امکان دارد به ذهن هر کسی خطور کند و البته محیطی که در آن هستیم و اطرافیانی که با آنها معاشرت می‌کنیم در به وجود آمدن این سؤال‌ها بی‌تأثیر نیستند. اما در نهایت انتخاب و اختیار کامل طرح سؤال و جستجو برای پاسخ با ماست.

تک‌تک لحظات ما ارزشمند هستند. به همین خاطر قبل از پرسیدن هر سؤالی و صرف وقت برای یافتن پاسخی برای آن بهتر است ابتدا از خودمان بپرسیم این موضوع چه اهمیتی دارد؟

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل استقبال از پست‌های وایرال به جای مطالب علمی

معیار شما برای دنبال کردن افراد در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

خب که چی؟

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *