آیا شما هم مشکل کمبود زمان دارید؟

مشکل کمبود زمان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و همواره از این موضوع گله دارند، مشکل کمبود زمان برای انجام کارهاست. این موضوع به حدی در جامعه و در بین افراد فراگیر شده است که هر کاری را که افراد نتوانند به انجام برسانند، اولین بهانه‌شان مشغله زیاد و کمبود وقت است.

به نظر شما، ما واقعاً در زندگی روزانه‌مان مشکل کمبود زمان داریم؟

از خیلی از دوستانم می‌شنوم که می‌گویند: «ای‌کاش یک شبانه‌روز به‌جای ۲۴ ساعت شامل ۲۵ ساعت بود. در این صورت بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد و زندگی بهتری داشتیم.»

ولی من بعید می‌دانم کسانی که باوجود داشتن ۲۴ ساعت وقت در طول شبانه‌روز، نمی‌توانند کارهای موردنظرشان را به انجام برسانند، در صورت داشتن ۲۵ ساعت و یا حتی ۳۰ ساعت در طول شبانه‌روز بتوانند همه کارهای دلخواهشان را انجام دهند و به اهدافشان دست یابند.

 

پست مرتبط: اصول و تکنیک‌های مدیریت زمان

 

پس مشکل اصلی افرادی که فکر می‌کنند مشکل کمبود زمان دارند، چیست؟

در ادامه به دو مورد از دلایل بروز این مشکل اشاره خواهم کرد.

عدم شناخت کافی از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مشغله‌های شخصی

به نظر من اولین مشکل این افراد این است که به‌خوبی با توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مشغله‌های خود آشنا نیستند.

برای مثال من برنامه‌ریزی می‌کنم که در طول پنج ساعت وقت خالی روزانه‌ام:

  • یک متن سه هزار کلمه‌ای بنویسم،
  • نیم ساعت پیاده‌روی کنم،
  • یک فیلم سینمایی ببینم،
  • و صد صفحه کتاب بخوانم.

درصورتی‌که من به‌خوبی از توانایی‌های خودم آگاه باشم، هنگام برنامه‌ریزی باید این موضوع را در نظر بگیرم که

  • در بهترین حالت می‌توانم در هر بیست دقیقه هزار کلمه تایپ کنم،
  • نیم ساعت مدت زمان پیاده‌روی‌ام خواهد شد،
  • تماشای یک فیلم هم که حداقل یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد،
  • و در هر ساعت به‌طور متوسط پنجاه صفحه کتاب می‌توانم بخوانم که این تعداد صفحه هم با توجه به نوع کتاب و موضوع آن متغیر است.

با این حساب در صورت در نظر نگرفتن هیچ فاصله‌ زمانی بین انجام کارها، من برای اجرای برنامه‌ام حداقل نیم ساعت وقت کم خواهم آورد و این خود باعث می‌شود کل برنامه‌هایم به هم بریزد و مدام بهانه بیاورم که وقت نمی‌کنم کارهایم را انجام دهم و مشکل کمبود زمان دارم.

برای حل این مشکل بهتر است مدت‌زمان صرف شده برای هر فعالیت را در مدت یک هفته به‌صورت ریز و همراه با جزئیات یادداشت کنیم. بعد از یک هفته به‌خوبی نسبت به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مشغله‌های روزانه خودمان آگاه خواهیم شد و در این صورت خواهیم توانست برنامه‌ریزی واقع‌بینانه‌تری انجام دهیم.

 

پست مرتبط: توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

 

اولویت‌بندی نادرست کارها

مشکل بسیار رایج دیگر در میان افراد، عدم اولویت‌بندی درست کارهاست.

درصورتی‌که ما اولویت‌بندی درستی در انجام کارهای روزمره‌مان نداشته باشیم، نمی‌توانیم با ذخیره کردن زمان و یا استفاده از تکنیک‌های دیگر مدیریت زمان، به اهدافمان دست پیدا کنیم.

به‌عبارت‌دیگر اگر نمی‌توانیم کارهایی را که دوست داریم انجام دهیم و زمان خالی برای انجام آن‌ها نمی‌یابیم، دلیل اصلی‌اش این است که آن کار اولویت بالایی برای ما ندارد و خودمان با اختیار خودمان تصمیم گرفته‌ایم که کارهای دیگری به‌جای آن انجام دهیم.

وقتی می‌گوییم «من برای انجام کاری وقت ندارم» یعنی اینکه انجام آن کار جزو اولویت‌های ما نیست.

 

پست مرتبط: وبلاگ نویسی یا نوشتن در شبکه‌های اجتماعی ؟

 

برای مثال درصورتی‌که من هر روز سه ساعت از زمانم را صرف تماشای برنامه‌های بی‌فایده تلویزیون می‌کنم و حداقل دو ساعت از آن را هم صرف چت کردن با دوستانم و خواندن جوک و دیدن فیلم در شبکه‌های اجتماعی می‌کنم ولی برای مطالعه، نوشتن و ورزش روزانه وقت ندارم، دلیل اصلی آن، این است که برای انجام کارهایی همچون تماشای تلویزیون و حضور در شبکه‌های اجتماعی نسبت به کارها و فعالیت‌های دیگر اولویت بالاتری قائلم.

در ادامه یک سخنرانی از مجموعه سخنرانی‌های تد را می‌توانید ببینید که در آن Laura Vanderkam از نتایج مطالعات و تحقیقات خود در زمینه مدیریت بهتر اوقات فراغت و نحوه غلبه بر مشکل کمبود زمان می‌گوید و در نهایت راه‌حلی برای اولویت‌بندی بهتر کارها به صورت سالیانه و هفتگی ارائه می‌کند.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

7 دیدگاه

    1. سلام
      ممنون از اینکه اعلام کردید.
      با توجه به اینکه مشکلی در پخش فیلم مشاهده نشد، ولی لینک مستقیم پخش فیلم برایتان از طریق ایمیل ارسال شد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *