معرفی کتاب | قدرت لحظات نوشته چیپ هیث و دن هیث

کتاب قدرت لحظات نوشته چیپ هیث و دن هیث

چیپ هیث و دن هیث، نویسندگان کتاب‌های پرفروش «کلید را بزنن» و «ایده عالی مستدام»، این بار به سراغ این سؤال رفته‌اند که «چه عواملی باعث می‌شوند برخی لحظات در زندگی ما انسان‌ها بسیار تأثیرگذار و به یادماندنی شوند و چگونه می‌توان چنین لحظاتی را برای خودمان و دیگران خلق کرد؟» آنها در کتاب قدرت لحظات، عناصر تأثیرگذار بر لحظات تعیین‌کننده را به چهار گروه تقسیم‌بندی کرده‌اند که عبارتند از: تعالی، بینش، غرور و ارتباط.

همه ما در زندگی‌های خودمان لحظات مهم و تعیین‌کننده‌ای داریم که به صورت تجربیاتی معنادار در حافظه بلندمدتمان ثبت می‌شوند و تأثیر بزرگی بر افکار و نگرش ما نسبت به دنیای اطرافمان می‌گذارند. لحظاتی همچون مواجهه با عشق آینده خودمان، کشف استعدادی در خودمان، از دست دادن‌هایی بزرگ در زندگی‌مان.

نویسندگان کتاب قدرت لحظات معتقدند که قرار نیست منتظر وقوع چنین لحظاتی بمانیم تا خودشان از راه برسند و آن تأثیر بزرگ را بر ما بگذارند؛ بلکه می‌توانیم با یافتن عناصر و ریشه‌های مشترک چنین لحظاتی، آنها را به وجود آوریم و از دستاوردهایشان بهره‌مند شویم.

همانطور که اشاره کردم چیپ هیث و دن هیث بعد از انجام تحقیقات و مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که لحظات تعیین‌کننده و مهم زندگی شامل یک یا چند مورد از عناصری هستند که در ادامه توضیح می‌دهم:

لحظات تعالی

تجربیاتی که فراتر از روزمرگی‌ها قرار می‌گیرند و به ما دل‌مشغولی، شادی، هیجان و برانگیختگی می‌دهند. همچون جشن‌های تولد، ازدواج، مسافرت‌های هیجان‌انگیز و دورهمی‌های باشکوه دوستانه.

برای خلق چنین لحظاتی، یک دستور سه مرحله‌ای وجود دارد:

– تقویت جذابیت‌های حسی،

– بالا بردن ریسک،

– شکستن دستورالعمل‌ها.

لحظات بینش

لحظاتی که تشخیص و تحول در پی دارند و بایستی همچون یک هدیه غیر منتظره باشند.

لحظات بینش با دستورالعمل‌های زیر، می‌توانند اتفاق بیفتند:

– به سمت حقیقت بلغزید،

– به سمت بینش خیز بردارید.

لحظات غرور

لحظاتی که شامل بزرگداشت موفقیت‌های آدم‌ها می‌شود. لحظاتی که می‌توانیم بادی به غبغب انداخته و سرمان را بالا بگیریم که از طریق سه قاعده زیر می‌توان آنها را خلق کرد:

– ارزش قائل شدن برای دیگران،

– تکثیر نقاط عطف معنادار،

– تمرین شجاعت.

قاعده اول در خصوص رقم زدن لحظات تعیین‌کننده از طریق ایجاد غرور، برای دیگران است و دو قاعده بعدی، انجام این لطف در حق خودمان.

لحظات ارتباط

این لحظات ارتباطی میان ما و دیگران به وجود می‌آورند و ما احساس گرما، اتحاد، همدلی و تایید شدن می‌کنیم. برای ایجاد چنین لحظاتی می‌توان از سه استراتژی زیر استفاده کرد:

– خلق لحظات هماهنگ،

– دعوت به یک تلاش مشترک،

– ارتباط به معنا.

به نظرم از جمله نقاط قوت این کتاب می‌توان به وجود مطالعات موردی در انتهای هر بخش از کتاب برای آشنایی و درک هر چه بهتر دستورالعمل‌های ارائه شده و همچنین ارائه مثال‌های متعدد از نکات مختلف مطرح‌شده در کتاب اشاره کرد.

پی‌نوشت: من کتاب قدرت لحظات نوشته چیپ هیث و دن هیث را با ترجمه مرجان منشی مطالعه کردم که توسط نشر نوین منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر بخوانید:

معرفی کتاب «سابلیمینال» نوشته لئونارد ملودینو

معرفی  کتاب «خودباوری در خلاقیت» نوشته تام و دیوید کلی

معرفی کتاب «فرضیه خوشبختی» نوشته جاناتان هایت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *