مغالطه اطلاعات-عمل

مغالطه اطلاعات-عمل یک خطای رایج ذهنی هست که اولین بار بی جی فاگ استاد دانشگاه استنفورد و متخصص در زمینه طراحی رفتار آن را مطرح کرد. بر اساس این مغالطه افراد غالباً تصورشان بر این است که با جمع‌آوری و به دست آوردن اطلاعات و آگاهی بیشتر به سمت اصلاح و بهبود رفتارهایشان حرکت خواهند کرد، در حالی که در عمل این‌طور نیست.

مغالطه اطلاعات-عمل بر این فرض استوار است که اگر افراد اطلاعات درستی در اختیار داشته باشند، آن اطلاعات نگرش‌شان را تغییر خواهند داد و این تغییر نگرش به تغییر رفتار منتهی خواهد شد. ولی مردم چیزی را باور دارند که دوست دارند باور داشته باشند و ارائه هر اطلاعاتی بر خلاف آن، تأثیر چندانی بر رفتار آنان نخواهد داشت.

بر اساس این خطای ذهنی، افراد زیادی سعی بر این دارند که با ارائه اطلاعات بسیار به دیگران از طریق آموزش یا صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی، تأثیر چشمگیری بر رفتارهای آنها داشته باشند؛ اما همانطور که در موقعیت‌های مختلف شاهد هستیم، بسیاری از اوقات چنین تغییری رخ نمی‌دهد و نتیجه آن ناامیدی تولید و ارائه‌دهندگان محتوا و مطالب آموزشی از اثربخشی تلاش‌هایشان است.

بی جی فاگ معتقد است ارائه‌دهندگان محتوا و اطلاعات در کنار ارائه اطلاعات و تلاش در جهت افزایش آگاهی دیگران بایستی روش‌های عملی کردن آموخته‌ها و تغییر رفتارها را هم باید به مخاطبان خود آموزش دهند. ایجاد عادت‌های کارآمد و تأثیرگذار یکی از این راه‌حل‌هاست که در بلندمدت می‌تواند نتایج و آثار چشمگیری به همراه داشته باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

پاسخگو بودن

رمز دستیابی به بیشترین بازدهی و کارآیی

اثر اطلاعات نادرست

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *