معرفی کتاب | معجزه عادت نوشته گرچن روبین

گرچن روبین، بلاگر، نویسنده و سخنران آمریکایی هست که کتاب‌های مختلفی از او در ایران ترجمه شده که شاید معروف‌ترین آنها پروژه شادی باشد. اما کتاب معجزه عادت او که عنوان اصلی‌اش «بهتر از قبل» هست، شاید چندان شناخته شده نباشد. نویسنده در این کتاب که عنوان فرعی آن «چگونه عادت‌های زندگی روزمره را تغییر دهیم؟» هست، تلاش کرده تا به شکلی کوتاه به جنبه‌های مختلف شکل دادن به عادت‌ها و توسعه فردی از این طریق بپردازد.

البته در هنگام مطالعه این کتاب بهتر است چندان به دنبال نتایج تحقیقات یا مستندات علمی نباشید؛ بلکه روبین بیشتر تلاش کرده از تجارب شخصی خودش در زمینه شکل دادن به عادت‌های جدید در زندگی و همچنین نکاتی که در گذر زمان آموخته حرف بزند و توصیه‌هایی به مخاطبان خود برای توسعه فردی از طریق شکل دادن به عادت‌ها ارائه دهد.

نکته متمایز این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های مرتبط با عادت و عادت‌سازی، جمع‌وجور بودن آن و همچنین پرداختن به این موضوع هست که افراد با ویژگی‌ها و مشخصه‌های شخصیتی متفاوت، بایستی روش‌های متفاوتی در ایجاد عادت‌های جدید در خودشان در پیش بگیرند.

کتاب شامل پنج بخش و بیست و دو فصل هست که هر فصل حداکثر چهار تا پنج صفحه بیشتر نیست. گرچن روبین کتاب را با لزوم خودشناسی و خودآگاهی قبل از شکل دادن به عادت‌ها شروع کرده و بعد به سراغ بحث در مورد ماهیت عادت‌ها رفته است. در بخش سوم در مورد بهترین زمان برای شروع جهت تغییر یا شکل دادن به عادت‌ها نوشته و در نهایت در بخش‌های چهارم و پنجم به نکات و موضوعاتی پرداخته که در شروع عادات جدید باید به آنها توجه کافی داشت.

 

بخش‌هایی از کتاب معجزه عادت

 

نمی‌توانیم با کپی کردن عادت‌های دیگران، خلاقیت و بهره‌وری‌مان را بالا ببریم. برای این کار لازم است ماهیت و طبیعت خود را بشناسیم و بدانیم کدام عادت‌ها بیشتر بر ما تأثیر دارند.

* * *

هنگامی که رفتاری تکرار شود، به عادتی قدرتمند تبدیل می‌شود و لازمه این تکرار شدن، زمان‌بندی درست است. زمان‌بندی همچنین ما را وادار می‌سازد تا با محدودیت‌های طبیعی‌مان در هر روز روبه‌رو شویم. شاید بارها وسوسه شده باشید که اگر تعادل درست را در میان کارهایتان برقرار کنید می‌توانید در طول روز به تمام کارهایتان برسید اما کار درست، زمان‌بندی است و زمان‌بندی مستلزم انتخاب درست است.

* * *

هر شروع، شانسی مهم برای شکل دادن به عادت‌هاست. زیرا شروع، دو عنصر مهم را با خود به همراه دارد: تازگی و عادت. تازگی یک شروع جدید، عادت‌های گذشته را پاک می‌کند و همین اتفاق، جایی برای عادت‌های جدید باز می‌کند. با کمی تلاش می‌توانیم از این فرصت برای شکل دادن به عادت‌هایی که دوست داریم، استفاده کنیم.

* * *

بر اساس مطالعات انجام شده، ما تمایل داریم آنچه را به خودمان می‌گوییم باور کنیم و شیوه توصیف ما از خودمان بر هویت و در نتیجه عادت‌هایمان تأثیر دارد. اگر بگویم: «من تنبلم»، «نمی‌توانم در خرید کردن جلوی خودم را بگیرم»، «هر کاری را دست کم یک بار امتحان خواهم کرد»، «هرگز کاری را تا دقیقه آخر شروع نمی‌کنم» یا «من خوش‌شانسم»؛ این ایده‌ها بخشی از هویت من می‌شوند که در نهایت بر کارها و عملکرد من تأثیر دارد.

* * *

پی‌نوشت: من کتاب معجزه عادت نوشته گرچن روبین را با ترجمه خانم مهسار مشتاق مطالعه کردم که توسط انتشارات ابوعطا منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | عادت‌های خرد نوشته بی جی فاگ

معرفی کتاب | خرده‌عادت‌ها نوشته جیمز کلییر

معرفی کتاب | عادت های کارآمد برای داشتن عملکردی عالی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *