معرفی کتاب | عادت های کارآمد برای داشتن عملکردی عالی

معرفی کتاب عادت های کارآمد برای داشتن عملکرد عالی

برندن برچارد نویسنده و کوچ مطرح در زمینه رشد و بهبود فردی، پس از بیست سال تحقیق و جستجو برای یافتن عادت های تأثیرگذار و تعیین‌کننده در افراد موفق برای دستیابی به عملکرد بالا، در نهایت کتاب عادت های کارآمد برای داشتن عملکردی عالی را تألیف کرده است. او در این بیست سال به دنبال پاسخ به این سه سؤال بوده است:

۱. چرا برخی افراد و تیم‌ها سریع‌تر از دیگران به موفقیت می‌رسند و این موفقیت را در بلندمدت حفظ می‌کنند؟

۲. از میان کسانی که موفق می‌شوند، چرا برخی تیره‌روز و برخی دیگر شادمان هستند؟

۳. در وهله اول، چه چیزی به افراد برای رسیدن به سطوح بالاتر موفقیت انگیزه می‌دهد و چه عادت‌ها، آموزش‌ها، حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی به آنها کمک می‌کند که سریع‌تر پیشرفت کنند؟

 منظور ریچارد برندن در این کتاب از عملکرد عالی، شکل دادن به عادت هایی است که به شما کمک می‌کنند تا هم در تمامی جنبه‌های زندگی خودتان به تعالی دست پیدا کنید و هم اینکه زندگیتان را در تمامی جنبه‌ها غنی‌تر کنید.

در نهایت برندن تمامی اقدامات لازم برای دستیابی به عملکردی عالی را در قالب شش عادت کلی مطرح می‌کند که در بخش‌های مختلف کتاب به آن‌ها پرداخته شده و نکات کلیدی و موضوعات مرتبط متعددی توضیح داده شده است.

این شش عادت به اختصار عبارتند از:

عادت اول: در جستجوی شفافیت باشید

باید پیرامون اینکه چه کسی می‌خواهید باشید، چگونه می‌خواهید با دیگران تعامل داشته باشید، چه می‌خواهید و چه چیزی بیشترین معنا را برای شما به ارمغان خواهد آورد، به دنبال شفافیت باشید. همان گونه که وقتی یک پروژه یا طرح اصلی آغاز می‌شود این پرسش‌ها را از خود می‌پرسید که: «وقتی این کار را انجام می‌دهم چگونه فردی می‌خواهم باشم؟»، «چگونه باید با دیگران رفتار کنم؟»، «اهداف و نیت‌های من چیست؟»، «بر روی چه چیزی باید تمرکز کنم تا احساس ارتباط و خشنودی داشته باشم؟»، افراد با عملکرد بالا هم نه تنها این پرسش‌ها را در آغاز کار بلکه همواره در حین کار نیز از خود می‌پرسند. این طور نیست که آنها یک بار به «شفافیت» برسند و بیانیه ماموریتی را شکل دهند که تا آخر پایدار بماند؛ آنها پیوسته با تغییر زمان، بر عهده گرفتن پروژه‌های جدید، یا وارد شدن به موقعیت‌های اجتماعی جدید، شفافیت را جستجو می‌کنند. این نوع از رویه نظارت بر خود یکی از مشخصه‌های موفقیت آنها است.

عادت دوم: انرژی ایجاد کنید

انرژی ایجاد کنید تا بتوانید تمرکز، کوشش و سلامت خود را حفظ کنید. برای ماندن در بهترین وضعیت، شما باید به صورت فعالانه مراقب بنیه ذهنی، انرژی جسمانی و عواطف مثبت خود به شیوه‌های خاص باشید.

عادت سوم: ضرورت ایجاد کنید

برای عملکرد استثنایی ضرورت ایجاد کنید. این یعنی به طور فعال به دلایلی پرداخته شود که شما قطعا به خاطر آنها عملکرد خوبی خواهید داشت. این ضرورت مبتنی بر ترکیبی از استانداردهای درونی (برای مثال، هویت، باورها، ارزش‌ها، یا انتظارات شما برای تعالی) و خواسته‌های بیرونی (برای مثال، الزامات اجتماعی، رقابت، تعهدات عمومی و ضرب‌العجل‌ها) است. ضرورت یعنی همیشه دلیل یا چرایی کارتان را بدانید و آتش درونتان را برافروخته نگاه دارید تا انگیزه یا فشار لازم برای انجام آن کار را در خود احساس کنید.

عادت چهارم: بهره‌وری را افزایش دهید

بهره‌وری را در زمینه اصلی علاقه خود افزایش دهید. به طور خاص، در حوزه‌ای که می‌خواهید در آن شناخته شوید یا تأثیرگذار باشید بر روی خروجی با کیفیت فراوان تمرکز کنید. همچنین باید حواس‌پرتی‌هایی که توجه شما را از ایجاد خروجی با کیفیت فراوان بازمی‌دارد به حداقل رساند.

عادت پنجم: نفوذ را گسترش دهید

در اطرافیان خود نفوذ را گسترش دهید. این کار باعث می‌شود که دیگران شما را باور و از تلاش‌ها و آرزوهای شما حمایت کنند. دستاوردهای بزرگ در بلندمدت غیرممکن هستند، مگر اینکه به صورت آگاهانه یک شبکه مثبت حمایتی را توسعه و گسترش دهید.

عادت ششم: شجاعت نشان دهید

با بیان ایده‌ها، اقدامات جسورانه و به پا خواستن برای خود و دیگران، حتی در هنگامی که با ترس، عدم قطعیت، تهدید یا تغییر شرایط روبرو هستید، از خود شجاعت نشان دهید. شجاعت یک عمل گاه به گاه نیست، بلکه یک ویژگی انتخاب و اراده است.

پی‌نوشت: من کتاب عادت های کارآمد برای داشتن عملکردی عالی از برندن برچارد را با ترجمه آقای محمدرضا کثیری مطالعه کردم که توسط نشر تعالی منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | عالی و فوق العاده باش اثر کال نیوپورت

معرفی کتاب | اخبار را دنبال نکنید اثر رولف دوبلی

معرفی کتاب | چطور زندگی کنیم اثر سارا بیکول

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *