مشکلاتی که جز با مطالعه نمی‌توانستم بر آنها غلبه کنم

مطالعه همیشه برایم حس خوبی به همراه داشته؛ حتی وقتی می‌فهمم که کسی اهل مطالعه هست، نگاه و احساسم به او و دیدگاه‌هایش تغییر می‌کند. به نظرم مطالعه مهم‌ترین مسیر رشد و ترقی هر انسانی در زندگی و صعود او به لایه‌های بالاتر فهم و درک است.

بارها در یادداشت‌های مختلف به سبک مطالعه خودم و همچنین کتاب‌هایی که می‌خوانم اشاره کرده‌ام. هر از چند گاهی هم سعی می‌کنم جملات و بخش‌هایی از کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنم با شما به اشتراک بگذارم.

اما مطالعه دستاوردهای مختلف و متفاوتی می‌تواند برای خواننده به همراه داشته باشد. در این نوشته قصد دارم از لحظاتی برای شما بگویم که مطالعه باعث آرامش و گرفتن انگیزه برای مقابله با مشکلات زندگی‌ام شده است.

گاهی اوقات مشکلاتی خاص در زندگی گریبان گیر ما می‌شوند. مشکلاتی که به نظر خودمان خیلی خاص هستند. به طوری که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از دوستان و آشنایانمان تا به حال چنین مشکلی را در زندگی تجربه کرده باشند، چه برسد به اینکه بخواهند ما را در آن شرایط راهنمایی و همراهی کنند.

وقتی نسبت به مشکلات خودمان چنین حس و حالی پیدا می‌کنیم، حل آن و مقابله با تبعات آن برایمان دشوارتر می‌شود. حال علاوه بر دردسرهای مواجهه با مشکلی خاص، احساس تنهایی هم به آن اضافه می‌شود که همین خود باعث افزایش فشار روحی و روانی می‌گردد.

اما وقتی کتابی را مطالعه می‌کنی – کتابی از یک نویسنده معروف و موفق – و در میانه کتاب نویسنده به مشکلی در زندگی‌اش اشاره می‌کند که دقیقاً همچون مشکل توست، انگار که دوستی دستت را می‌گیرد. انگار که در مسیر حل کردن مشکلت همراه و همدمی پیدا می‌کنی.

دیگر می‌دانی که این مشکل نخواهد توانست تو را از پای درآورد. می‌دانی که اگر نویسنده‌ای با وجود آن مشکل و معضل در زندگی‌اش توانسته، زندگی کند و بنویسد و همچنان به موفقیت‌های بزرگ دست یابد، پس تو هم می‌توانی. پس این کار شدنی است.

همین که بدانی فردی موفق هم مشکلی مشابه مشکل بزرگ تو داشته و با این وجود توانسته همچنان بنویسد و پله‌های ترقی را یکی بعد از دیگری طی کند، برای تو دلیل و انگیزه‌ای می‌شود برای جنگیدن، برای مقابله کردن و برای موفق شدن.

چه خوب خواهد شد اگر آن نویسنده موفق بیشتر و بیشتر از مسیر غلبه بر آن مشکل و چالش‌هایی که در مقابل داشته، برایمان بگوید. در این صورت این نویسنده و کتابش همچون فرشته نجاتی در میانه زندگی ما ظاهر خواهند شد و شاید این مطالعه نقطه عطفی باشد در زندگی ما و رفتن به سمت و سویی بهتر و ساختن یک زندگی موفقیت‌آمیزتر.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

داستان آرزوی عجیب یک برهمن

نقص بزرگ ذهن انسان برای قرار گرفتن در مسیر رشد و پیشرفت

تمرکز و روشی برای تقویت آن | توصیه‌ای از دانیل گلمن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *