۳ پارامتر گوگل برای سنجش کیفیت محتوا از طریق بازخورد مخاطبان

قبلاً در پستی با عنوان «تولید محتوا برای مخاطب یا گوگل ؟»، در مورد این موضوع نوشتم که برای تولید محتوایی که بیشترین مخاطب را جذب کند، باید هم به کیفیت محتوا توجه کرد و هم به پارامترهای سئو. به این مورد هم اشاره کردم که عملاً کیفیت محتوا بر تکنیک‌های سئو ارجحیت دارد.

اما به‌منظور جذب مخاطب بیشتر و صعود در نتایج موتورهای جستجو، لازم است که گوگل بازخوردهای مناسبی از مخاطب مبنی بر کیفیت بالای محتوای تولیدی ما دریافت کند.

پارامترهای مختلفی توسط گوگل برای تشخیص مناسب بودن یا مناسب نبودن محتوا، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این پست قصد دارم ۳ پارامتر مهم گوگل برای سنجش کیفیت محتوا از طریق بازخورد مخاطبان را، توضیح دهم.

 

پست مرتبط: تولید محتوا برای مخاطب یا گوگل ؟ + سخنرانی تد درمورد ۴ شرکت موفق آمریکایی

 

۱. تیتر اصلی و توضیحات متا (Meta Description)

یکی از مواردی که برای گوگل اهمیت دارد و از طریق رفتار مخاطب آن را مورد سنجش قرار می‌دهد، کیفیت تیتر و توضیحات متای ارائه‌شده برای هر پست است.

ازآنجایی‌که در نتایج جستجو برای یک عبارت خاص، موارد نمایش داده‌شده در صفحه نتایج شامل عنوان اصلی و توضیحات متای پست است، گوگل بر اساس اینکه مخاطب بر روی لینک کلیک کرده و آن را باز می‌کند یا نه، کیفیت تیتر و توضیح درج شده برای آن صفحه را مورد سنجش قرار می‌دهد.

منظور از مورد گفته‌شده این است که گوگل علاوه بر اینکه خود یک سری پارامترها برای سنجش کیفیت تیتر اصلی و توضیحات متا (نظیر وجود کلمه کلیدی در آن‌ها و محل قرارگیری آن) دارد، رفتار مخاطب نیز در تعیین سطح کیفی مهم است.

ازاین‌رو بایستی زمان و انرژی کافی برای انتخاب تیتر اصلی مناسب و نوشتن توضیحات متا، اختصاص یابد و دقت کافی در این زمینه به عمل آید.

 

پست مرتبط: ۱۰ توصیه برای نوشتن یک پست جذاب و سئومحور برای وبلاگ + یک سخنرانی تد

 

۲. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate)

بانس ریت به درصدی از بازدیدکنندگان یک صفحه گفته می‌شود که بدون داشتن هرگونه تعامل و فعالیتی، آن صفحه را ترک کرده‌اند.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری نرخ پرش توسط ابزارهای گوناگون وجود دارد ولی آنچه در اینجا مدنظر ماست، ابزار سنجش گوگل است.

محاسبه نرخ پرش یک صفحه که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند، به این شکل است: درصد افراد ارجاع شده به آن صفحه که بعد از کلیک کردن بر روی لینک مربوطه و هدایت به آن صفحه، بر روی دکمه برگشت کلیک کرده و مجدداً عبارت موردنظرشان را جستجو می‌کنند.(+)

برداشت گوگل از اینچنین رفتارهای توسط مخاطب این است که محتوای صفحه موردنظر برای آن کلمه کلیدی مناسب نبوده و نتوانسته است به سؤال مخاطب پاسخ کامل و مناسبی را ارائه دهد.

عدد بالا برای نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) یک امتیاز منفی برای آن صفحه و کل وب‌سایت محسوب می‌شود.

 

پست مرتبط: ۱۲ مرحله نوشتن یک متن برای فروش + سخنرانی تد درمورد ویژگی‌های مارکتینگ

 

۳. مدت‌زمان حضور

پارامتر دیگری که برای گوگل مهم است و آن را به‌عنوان یک بازخورد از سمت مخاطبان در نظر می‌گیرد، مدت‌زمان حضور افراد در یک صفحه است.

این پارامتر مرتبط با نرخ پرش است ولی متفاوت از آن است.

هرچقدر که میزان حضور مخاطب در یک صفحه وب‌سایت شما بیشتر باشد، گوگل آن را یک امتیاز مثبت برای آن صفحه محسوب کرده و نتیجه می‌گیرد که حضور طولانی مدت مخاطب در آن صفحه به دلیل مرتبط بودن محتوا و بالا بودن کیفیت آن است.

 

پست مرتبط: ۴ تاکتیک ساده سئو برای وبلاگ نویسان + سخنرانی تد در مورد عملکرد گوگل

 

جمع‌بندی

تعداد بالای مخاطبین یک وب‌سایت، برای تولیدکننده محتوا انگیزه‌بخش بوده و اتفاق مثبتی تلقی می‌شود. هدف اصلی تولیدکنندگان محتوا هم جذب حداکثر مخاطب است. مهم‌ترین ابزار جذب مخاطب هم از طریق موتورهای جستجو می‌باشد.

به همین دلیل ما به‌عنوان تولیدکنندگان محتوا و وبلاگ نویسان باید آشنایی کافی با نحوه بازخوردگیری گوگل از رفتارهای کاربران و نحوه بررسی کیفیت محتوای تولیدشده، داشته باشیم.

گوگل پارامترهای مختلفی برای بررسی کیفیت محتوای تولیدشده دارد که بخشی از آن از طریق دریافت بازخورد از مخاطب و مراجعه‌کننده به وب‌سایت است.

در این پست سعی کردم ۳ پارامتر مهم گوگل برای سنجش کیفیت محتوا از طریق بازخورد مخاطبان را موردبررسی قرار دهم.

 

پست مرتبط: دلایل اصلی دیده نشدن محتوا توسط گوگل

 

اینترنت آزاد

در ادامه می‌توانید یک سخنرانی تد را تماشا کنید که در آن سخنران از محدودیت‌هایی که دولت‌ها بر فضای آزاد وب اعمال می‌کنند می‌گوید و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می‌کند.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *