دو دلیل تلاش برای دریافت تأیید از دیگران

به نظر می‌رسد دریافت تأیید از دیگران امروزه بیش از هر زمان دیگری به یکی از اولویت‌های اصلی و دغدغه‌های بزرگ زندگی اکثریت افراد جوامع مختلف تبدیل شده است. از فعالیت در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بگیرید تا شکل ظاهری پوشش و اعضای بدن در زندگی در فضای حقیقی، به ابزاری برای رسیدن به این هدف تبدیل شده‌اند؛ اما دلیل اصلی این عطش دریافت تأیید از دیگران چیست؟

عامل اول: نبود اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس

افرادی که پیوسته در پی گرفتن تأییدِ دیگران در زمینه‌های مختلف هستند، آن‌قدری که باید اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس ندارند. اینان برای به دست آوردن آن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفسی که ندارند، دست به دامن دیگران می‌شوند و با هر تأییدی که دریافت می‌کنند، بخشی از آن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس نداشته را به دست می‌آورند؛ ولی مشکل اینجاست که اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کسب‌شده از این طریق موقتی بوده و مدام در حال نوسان خواهد بود و با هر عدم تأیید دوباره به حداقل میزان خود خواهد بازخواهد گشت.

افرادی که از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردار نیستند برای انجام هر کاری و برای گرفتن هر تصمیمی نیاز به اجازه دیگران دارند و برای دریافت پاداش نهایی که همان تأیید اکثریت است، ناچار از تأمین نظرات و خواسته‌های آنان هستند. در چنین شرایطی هیچ‌وقت نوبت به ارضای خواسته‌ها و علایق خویش نخواهد رسید و این موضوع جزو اولویت‌های انتهایی در تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت.

البته در چنین شرایطی دروغ گفتن به خود و پذیرش اینکه خواسته اصلی فرد همان خواسته دیگران است، می‌تواند سهل‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌حل باشد.

عامل دوم: تلاش برای جلب علاقه و رضایت دیگران

عامل دیگری که باعث می‌شود افراد مدام در پی دریافت تأیید دیگران باشند، علاقه به دوست داشته شدن توسط آنان است و اهمیتی ندارد که این دیگران چه علایق و گرایش‌ها و ارزش‌هایی داشته باشند. هرچقدر که تعداد افرادی که شخص را دوست دارند بیشتر شود، رضایت درونی بیشتری خواهد یافت و هدف اصلی در عمل دست یافتن به همین رضایت درونی هست.

اما مشکل اصلی این است که چنین حس نیاز شدیدی به دوست داشته شدن توسط دیگران می‌تواند بر تمام کارها و تصمیمات فرد تأثیرگذار باشد و آن‌قدر در رفتار و منش او فراگیر شود که لحظات تنهایی‌اش را هم تحت تأثیر قرار دهد. چنین افرادی در تنهایی‌شان هم احساس می‌کنند که افرادی مدام آن‌ها را تحت نظر دارند و ناچار از این هستند که مدام بر اساس خواسته‌ها و علایق و ارزش‌های بقیه رفتار و انتخاب کنند.

 در نهایت اینکه مسیر دریافت تأیید از دیگران یک مسیر بی‌انتها و پایان‌ناپذیر است و افرادی که این سبک زندگی را برای خود برمی‌گزینند، شاید هیچ‌وقت نتوانند به آن لذت و رضایت عمیق از زندگی و انتخاب‌هایی که می‌کنند دست یابند؛ و همین یک رویکرد اشتباه می‌تواند تباه‌کننده تمام زندگی و روحیات فرد باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

احساس مثبت یا اقدام عملی؟ کدام‌یک در شروع کار مهم است؟

دو مشکل اصلی در تشخیص گزینه‌های جایگزین در تصمیم‌گیری

چرا در زندگی حالت میانه نداریم؟ یا منفیِ منفی است یا مثبتِ مثبت!

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *