خداحافظی با پست‌های هفته‌ای محتوای منتخب فضای وب

هفته گذشته برای مردم ایران هفته متفاوتی بود. مردمی که به اتصال اینترنتی تمام‌وقت و حضور دائمی در شبکه‌های اجتماعی عادت کرده بودند و شاید تصور نداشتن دسترسی حتی برای بیست و چهار ساعت به این شبکه‌ها هم برایشان دشوار بود، ناگهان دسترسی‌شان به هر سایت و نرم‌افزار آنلاین خارج از ایران و حتی بسیاری از سایت‌های ایرانی به کلی قطع شد.

شاید بعضی افراد فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی را گاهی اوقات پیش‌بینی می‌کردند ولی نداشتن دسترسی به موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو قابل تصور نبود. موتورهای جستجویی که برای فعالان فضای دیجیتال همچون آب برای شناگران حیاتی و ضروری است و بدون آن‌ها ساده‌ترین جستجوها در فضای وب و گرفتن پاسخ برای ابتدایی‌ترین سؤال‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

البته این قطعی برای بعضی‌ها اتفاقی خوب بود. برای آن‌هایی که به شبکه‌های اجتماعی و حضور دائمی در آن‌ها اعتیاد شدید پیدا کرده بودند و این اعتیاد آسیب‌هایی جدی به روند عادی زندگی‌شان وارد می‌کرد. این اتفاق فرصتی شد برای سم‌زدایی و رهایی از دام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی هر چند  اگر اراده‌ای جدی وجود نداشته باشد، مطمئناً این اعتیاد ترک شده، چندان پایدار نخواهد بود و با برقراری مجدد اتصال به دنیای وب کاسه اعتیاد ترک شده، مجددا تَرَک خواهد برداشت.

در این میان متأسفانه افرادی که کسب و کارشان وابسته به اینترنت است، دچار ضررهای بزرگی شدند و شاید برخی از این آسیب‌ها قابل جبران نباشد.

در هر صورت بسیاری از اتفاقات و رویدادهای دنیای اطراف ما تحت اختیار و اراده ما و قابل پیش‌بینی نیستند و البته که هنر اصلی هر فرد و کسب و کار موفقی پیش بردن زندگی با وجود چنین اتفاقات و رویدادهایی است و اصلاً شاید فلسفه اصلی زندگی همین باشد.

زندگی و امور روزمره من هم در این مدت همچون سایر افراد جامعه دچار اختلالات و مشکلاتی شد ولی در کنار این مشکلات، اتفاقات و آموخته‌های خوبی هم برایم به همراه داشت؛ ولی با این وجود و در کنار همه اینها وبلاگم پیوسته به روز شد و خوشحالم از اینکه توانستم مانع از توقف انتشار منظم پست‌های روزانه در وبلاگم شوم.

در کنار این اتفاق لذتبخش، متأسفانه دسترسی‌ام به وبلاگ بسیاری از دوستان و افرادی که پیگیر نوشته‌هایشان بودم، قطع شد و عملاً فیدخوان‌ها هم از دسترس خارج شدند و کارایی همیشگی خود را نداشتند.

این اتفاقات همگی دست به دست هم دادند و در کنار برنامه‌هایی که از قبل داشتم و شاید صرفا نیاز به تلنگری برای اجرا داشتند، باعث شدند که تصمیم بگیرم انتشار سلسله پست‌های هفتگی محتوای منتخب را متوقف کنم و از این به بعد نوشته‌ها و محتواهای مفید و آموزنده دوستانم در فضای وب را به شکلی دیگر به اشتراک بگذارم. این به اشتراک‌گذاری هم می‌تواند از طریق وبلاگ و هم کانال تلگرامی‌ام صورت گیرد.

انتشار هفتادهفته‌ای پست‌های محتوای منتخب مزایای بسیاری برای من به همراه داشت. از جمله اینکه باعث شد تا با وبلاگ‌های بسیار خوب، پربار و آموزنده‌ای آشنا شوم، یادگیری‌های مفید بسیاری داشتم و از این طریق دوستان فرهیخته بسیاری هم پیدا کنم. همچنین سرکشی به سایر وبلاگ‌ها و خواندن نوشته‌ها و دیدگاه‌های سایرین به یکی از عادت‌های خوب زندگی‌ام تبدیل شد. البته می‌دانم وبلاگ‌های خوب بسیاری هم هستند که هنوز کشفشان نکرده‌ام و این مسیر اکتشاف همواره باید ادامه داشته باشد.

حسن بزرگ این سلسله پست‌ها اشتراک‌گذاری محتوای خوب و تأثیرگذار با مخاطبین و دوستان عزیزم بود که مطمئناً از این به بعد هم به شکلی دیگر ادامه خواهد داشت.

امیدوارم مشکل قطعی سراسری اینترنت که تا لحظه انتشار این پست ادامه داشته، به زودی رفع شود و دیگر شاهد چنین اتفاقی که در دنیای امروز اتفاقی عجیب هست، نباشیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، پست‌های منتخب چند هفته گذشته را مطالعه کند:

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۷۰)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۶۹)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۶۸)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *