انتخاب و تصمیم گیری ، دغدغه بزرگ انسان در عصر جدید

اختیار، انتخاب و تصمیم گیری ، از جمله مشخصه‌هایی است که انسان بیش از سایر حیوانات از آن برخوردار است و نقش پررنگ‌تری در زندگی او دارد. به همین دلیل هم هست که آدمی به این داشته خود می‌بالد و این امکان برایش در تمامی اعصار جذابیت بالایی داشته است.

از این رو انسان‌ها همواره تلاش بسیاری برای بسط و توسعه این امکان در تمامی جنبه‌های زندگی خودشان داشته‌اند و هرچه دامنه انتخاب‌ها بیشتر شده، آدمی احساس قدرت و تسلط بیشتری بر پدیده‌ها و موجودات دوروبر خودش کرده است.

ما هم به عنوان یک انسان همواره در تلاش برای بیشتر کردن اختیارات و انتخاب‌های خودمان در زندگی روزانه هستیم و تلاش زیادی در این خصوص انجام می‌دهیم.

این موضوع از تلاش برای افزایش تعداد انتخاب‌هایی که برای ساده‌ترین موارد همچون نوع نان، برند نوشیدنی، نوع غذا و لبنیات خودمان انجام می‌دهیم تا انتخاب خانه، خودرو و حتی جنسیت فرزند و ظاهر خودمان، همه را در برمی‌گیرد.

تمامی این موارد نشان از اراده انسان برای تسلط هر چه بیشتر بر محیط اطراف خودش دارد و به نظر می‌رسد با این کار احساس قدرت و آرامش بیشتری به او دست می‌دهد.

درواقع اگر در روز اول آفرینش، به انسان این اراده داده می‌شد که دامنه اختیارات و انتخاب‌های خود را تعیین کند، بی‌شک از هیچ اختیار و انتخابی در زندگی و محیط اطراف خود چشم‌پوشی نمی‌کرد.

همین زیاده‌خواهی و تمایل به تسلط بر همه‌چیز با هدف افزایش آرامش و رفاه، برخلاف انتظار، باعث از دست رفتن آرامش و آسایش انسان امروزی شده است.

همان انتخاب‌ها و تصمیماتی که قرار بود برای او راحتی و آرامش به ارمغان بیاورند، هم‌اکنون به مهم‌ترین دغدغه و مانع آسایش و آرامش او تبدیل شده‌اند.

امروزه با توسعه تکنولوژی و رشد روزافزون تنوع و تعداد محصولات و امکانات موجود، بشر با هجوم بیش‌ازحد انتخاب‌ها و تصمیم گیری‌ها مواجه هست.

این موضوع باعث درگیری دائمی و بیش از حد ذهنی و فکری او در تمامی لحظات زندگی‌اش شده است و افزایش هر چه بیشتر گزینه‌ها باعث افزایش ناامیدی و عجز انسان‌ها در مقابل گزینه‌های مختلف گردیده

همین ناامیدی و عجز به‌تدریج باعث کاهش لذت انتخاب و تصمیم گیری و در نهایت تحمل هزینه‌های روحی و روانی متعدد در انسان امروزی شده است.

ما از طرفی در تلاش برای افزایش گزینه‌های پیش روی خودمان هستیم و از طرفی دیگر حذف هر گزینه موجبات ملال و ناراحتی بیشتر ما را فراهم می‌آورد.

به نظر می‌رسد که در این میان حد بهینه‌ای برای تعداد انتخاب‌ها و گزینه‌ها وجود دارد که انسان امروزی در حال رد کردن آن حد بهینه و درنتیجه افزایش ناراحتی، استرس و اضطراب خودش است.

در این شرایط چه می‌توان کرد و اصولاً چه رویکردی نسبت به این مسائل بایستی در پیش بگیریم؟

در دسته یادداشت‌های با موضوع انتخاب و تصمیم گیری سعی خواهم کرد با مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط با این موضوع، یادداشت‌های بیشتری بنویسم و در آن‌ها به نکات و موضوعات کاربردی و مفیدی اشاره کنم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت، نوشتارهای زیر را هم بخوانید:

چه کسانی بیشتر در معرض تصمیمات احساسی هستند؟

ما به‌عنوان انسان چرا نمی‌توانیم در مقابل وسوسه هایمان مقاومت کنیم؟

اقتصاد رفتاری و خطاهای شناختی مؤثر بر تصمیم گیری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *