از قطب نمای زندگی تان غافل نشوید تا غبار نگیرد

حتماً شما هم مثل من اهداف و آرزوهایی دارید که همواره برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید. اهداف و آرزوهایی ریزودرشتی که یادآوری هرکدام از آن‌ها باعث ایجاد انگیزه و انرژی زیاد در شما می‌شود.

درواقع این اهداف ما هستند که برنامه و نقشه راه هر روز ما را می‌سازند؛ اما مشکلی که وجود دارد، ذهن و حافظه ضعیف ماست.

شاید هم کوتاهی اصلی از سمت ماست که گاهی اوقات انتظاراتی بیش از توان حافظه از او داریم و این باعث به وجود آمدن برخی مشکلات در زندگی و عملکرد روزانه و بلندمدت ما می‌شود.

ذهن ما ذاتاً فراموش‌کار است و بنا به موقعیت و شرایطی که در آن قرار می‌گیرد، برخی مسائل و موضوعات مهم را فراموش می‌کند.

پاک شدن مسائل و موضوعات توسط همان ارگانی که خود سازمان دهنده و برنامه‌ریز اقدامات روزانه ماست، باعث بروز مشکل در طی مسیر خواهد شد.

موانع و مشکلات ما در دستیابی به اهداف هم گاها ناشی از همین خطاها و ضعف‌های ذهنی هستند.

به نظرم اهداف، آرزوها و ارزش‌های ما در ذهنمان همچون یک قطب نما هستند که مسیر حرکت ما را مشخص می‌کنند و راه را به ما نشان می‌دهند.

ما به خاطر داشتن چنین قطب نمایی همواره انگیزه می‌گیریم و با انرژی مضاعف به مسیرمان ادامه می‌دهیم.

 اما مشکلی اصلی نشستن گرد و غبار فراموشی و غفلت بر صفحه قطب نمای زندگی ماست. گرد و غباری که مانع و مزاحم دید ما می‌شود و اگر از روی صفحه قطب نما زدوده نشود، باعث سردرگمی و گمراهی ما خواهد شد.

این قطب نما هر از چند گاهی نیاز به گردروبی دارد تا دوباره بهترین و شفاف‌ترین عملکرد را ما داشته باشد.

نوشتن، توصیف کردن و ثبت دوباره اهداف و ارزش‌ها همچون زدودن گرد و غبار از صفحه این قطب‌نما باعث شفافیت و وضوح مجدد و عملکرد بهتر آن خواهد شد.

هر بار که ما از اهداف و ارزش‌های شخصی خودمان می‌نویسیم و آن‌ها را دوباره برای خودمان توصیف می‌کنیم، انگار که این قطب نما جانی دوباره می‌گیرد و با وضوح و شفافیتی افزون‌تر مسیر را بهتر به ما نشان می‌دهد.

اما افرادی که توجهی به قطب نمای زندگی خود ندارند و توجهی به آن نمی‌کنند، در دنیای شلوغ اطراف خودشان و دغدغه‌های پیش‌پاافتاده غرق و سردرگم خواهند شد و قادر به فتح قله‌ها و اهدافشان نخواهند بود.

من همواره به فکر قطب نمای زندگی‌ام هستم و سعی می‌کنم از آن غافل نشوم. نوشتن چندباره اهدافم، توصیف آن‌ها به همراه جزئیات و برنامه‌هایی که برای رسیدن به آن‌ها دارم باعث انگیزه و انرژی گرفتن دوباره من در مسیر حرکت به سمت آن‌ها می‌شود. پیشنهاد می‌کنم شما هم از این کار غافل نشوید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

شفافیت در هدفگذاری گامی در جهت داشتن زندگی شاد و پربار

موضوعی فراتر از هدفگذاری و برنامه‌ریزی

پارامترهای مهم در هدفگذاری + سخنرانی تدکس درمورد آینده نگری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *