معرفی کتاب | وزن چیزها – فلسفه و زندگی خوب نوشته جین کازز

معرفی کتاب | وزن چیزها – فلسفه و زندگی خوب نوشته جین کازز

موضوع اصلی کتاب وزن چیزها نوشته جین کازز، فلسفه زندگی است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا به شکلی فلسفی و ساده به این مسئله بپردازد که منظور از زندگی خوب و خوشبختی در زندگی چیست و چرا انسان به دنبال ماندگاری است.

در واقع مهم‌ترین سؤالاتی که نویسنده تلاش کرده تا به آن‌ها پاسخ گوید عبارت‌اند از:

  • چه چیز زندگی را به فرایندی دل‌نشین تبدیل می‌کند و حواشی و زوائد بی‌اهمیت کدام‌اند؟
  • آیا فقط یک عنصر ضروری وجود دارد، یا عناصر متعدد، و یا اصلاً چنین چیزی وجود ندارد؟
  • آیا خوشبختی تنها چیزی است که اهمیت دارد، یا چیزهای دیگری هم هستند که به همین اندازه ارزش دارند؟
  • آیا همه‌ی زندگی‌های خوب مشترکاتی دارند، یا تا حد امکان با هم متفاوت‌اند؟

در فرایند پاسخ به این سؤالات کازز می‌کوشد تا با آوردن نمونه‌های واقعی و محسوس از زندگی افراد مختلف و همچنین با بهره‌گیری از نقل‌قول‌ها و دیدگاه‌های فلاسفه بزرگی همچون افلاطون، ارسطو، اپیکتتوس و پیتر سینگر، پیش‌فرض‌های ذهنی خواننده و همچنین بسیاری از باورهای پذیرفته‌شده در جامعه را به چالش بکشد.

در میانه‌های کتاب وقتی که به کلیشه‌های پذیرفته‌شده و مسلمی که در ذهنتان در خصوص خوشبختی و زندگی خوب وجود دارد، از زاویه‌ای متفاوت نگریسته می‌شود، شاید همچون من بارها مجبور به توقف و تفکر شوید. این روند مطالعه کتاب را به تجربه‌ای لذت‌بخش و خوشایند تبدیل می‌کند.

فرایند زندگی موفقیت‌آمیز و هدفمند در ذهن ما به شکلی کلیشه‌ای درآمده و بسیاری از تصمیمات و اقدامات بزرگ زندگی خودمان را بر این اساس مدیریت و هدایت می‌کنیم، در حالی که امکان دارد با مطالعه این کتاب بسیاری از این کلیشه‌ها و پیش‌فرض‌ها مورد تردید واقع شده و تغییر یابند. بعید نیست مطالعه این کتاب منجر به ایجاد اصلاحات و بهبودهای عمده در روند زندگی‌تان شود.

در ادامه، بخش‌هایی از کتاب را که برای خودم آموزنده بود، نقل می‌کنم.

 

یکی از ویژگی‌های مدرنیته این است که به‌ندرت پرسش مهمی را برای همیشه فیصله می‌دهد… مدرنیته عصری است که در آن متوجه می‌شویم که قادر نیستیم حتی در مورد حیاتی‌ترین و بنیادی‌ترین قضایا به توافق برسیم.

 

هیچ زندگی‌ای واقعاً به اندازه یک زندگی دیگر خوب نیست.

 

اگر می‌خواهید بر گذرا بودن غلبه کنید باید انرژی خود را بر چیزهایی متمرکز کنید که نتیجه‌ای طولانی‌مدت‌تر را وعده می‌دهند.

 

مرگ در واقع یک موهبت است، چون حس فوریت لازم برای پرداختن به برنامه‌ها و پروژه‌هایمان را به ما می‌دهد. بدون ناگزیری مرگ، روزهایمان را در نوعی تعلل ابدی به بطالت خواهیم گذراند.

 

برای دستیابی به حقایق اخلاقی، شخص باید آماده باشد که به دقت فکر کند، اندیشه‌های گذشته را مورد توجه قرار دهد، به اعتراضات گوش بسپارد، برهان‌های خلف را بشنود، و امکان بر خطا بودن را جدی بگیرد؛ همین‌طور هم این امکان را که در آینده مشخص شود که بر خطا بوده است.

 

جهان بدان گونه که واقعاً هست آن چیزی نیست که بر ما تأثیر می‌گذارد، بلکه ما از شیوه‌ای که درباره جهان فکر می‌کنیم تأثیر می‌پذیریم.

 

منشأ رنج، عطش داشتن یا میل شدید است. چنانچه بتوانیم امیال خود را آرام کنیم، می‌توانیم در هر وضعیتی بدان گونه که هست آرامش داشته باشیم. متفاوت اندیشیدن کلید متفاوت آرزو کردن است.

 

بعضی زندگی‌ها که بیش از همه ستایششان می‌کنیم، آن‌هایی هستند که بر اثر فشار ناملایمات متحول شده‌اند.

 

داشتن نوعی حس بی‌معنایی خوب است و باید ستوده شود. این که هر از گاهی بتوانیم بگوییم فایده‌اش چیست نیز ارزش خاص خود را دارد.

 

پی‌نوشت: کتاب وزن چیزها – فلسفه و زندگی خوب نوشته جین کازز با عنوان اصلی The weight of things: philosophy and the good life با ترجمه عباس مخبر و توسط نشر بان در سال ۹۶ در ۲۳۲ صفحه منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | فلسفه ای برای زندگی نوشته ویلیام بی. اروین

معرفی کتاب | درباره معنی زندگی نوشته ویل دورانت

معرفی کتاب | هنر خوشبختی از آرتور شوپنهاور

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *