معرفی کتاب | فیل درون مغز اثر کوین سیملر و رابین هنسن

معرفی کتاب فیل درون مغز اثر کوین سیملر و رابین هنسن

بسیاری از ما انسان‌ها به خاطر وجود انگیزه‌های درونی و ناگفته متعدد، متفاوت از آن فردی هستیم که دیگران و شاید خودمان می‌شناسیم. انگیزه‌هایی که جامعه و ما آن‌ها را ناپسند می‌دانیم و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم رفتارهایمان را پشت یک سری انگیزه‌های ساختگی موردپسندتر پنهان کنیم. این خلاصه حرفی است که کوین سیملر و رابین هنسن در کتاب فیل درون مغز مطرح می‌کنند و بسطش می‌دهند و از زوایای مختلف به آن می‌نگرند.

در طول تاریخ و در جریان تکامل مغز بشری، ما انسان‌ها آموخته‌ایم که از این مغز و امکانات آن نه‌فقط برای شکار و تهیه غذا بلکه به‌منظور رشد و پیشرفت اجتماعی هم استفاده کنیم. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و به همین دلیل مغز در گذر قرن‌ها روش‌هایی برای پیشبرد اهداف خویش و بهبود شرایطش در میان گروه‌های انسانی یافته است. این روندهای تکاملی باعث ایجاد الگوریتم‌ها و قوانینی درون مغز شده‌اند.

اما در کنار همین روند تکاملی، جوامع هم رشد کرده‌اند و قوانین و هنجارهایی در درون خود به وجود آورده‌اند که گاه این هنجارها در تضاد با قوانین ذهنی رشد و پیشرفت انسان‌ها قرار می‌گیرند. به همین دلیل مغز شروع می‌کند به فریب خود و دیگران تا هم بتواند هدف اصلی رشد و پیشرفت فرد در جوامع انسانی را محقق کند و هم اینکه به اهداف خودخواهانه دیگر که موجب حفاظت انسان از خویشتن می‌شوند، دست یابد.

تمامی این اتفاقات و روندها باعث شکل‌گیری یک سری انگیزه‌های درونی در مغز انسان می‌شوند که خود فرد هم تمایلی به دیدن و بیان آن‌ها ندارد. منظور از فیل درون مغز هم همین انگیزه‌های پنهان و شاید ناپسند درونی هستند.

هدف اصلی نویسندگان در این کتاب مواجهه با این ویژگی مغز و ردیابی آن انگیزه‌های پنهان و منشأ آن‌ها و در نهایت مقابله مستقیم با آن و شناساندن هر چه بهتر و بیشتر مغز آدمی به‌منظور درک بهتر خویشتن با هدف مدیریت هر چه بهتر تصمیمات و فعالیت‌ها است.

کتاب فیل درون مغز یک کتاب آموزنده و جذاب است که می‌توان نکات مفید فراوانی از آن آموخت. این کتاب تابه‌حال به زبان فارسی ترجمه نشده است. من تلاش خواهم کرد خلاصه کاملی از مطالب و موضوعات مطرح‌شده در آن را به‌مرور در اینجا منتشر کنم.

مطالب مرتبط با فیل درون مغز در دسته‌بندی با همین نام منتشر خواهند شد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

خلاصه کتاب طراحی شادمانی اثر پاول دولان

معرفی کتاب | کِی: ترفندهای علمی زمان‌سنجی عالی از دنیل پینک

معرفی کتاب | چگونه کمال‌گرا نباشیم اثر استفان گایز

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *