دو رویکرد برای افزایش اعتماد به نفس و رضایت از زندگی

یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار بر میزان اعتماد به نفس و رضایت ما از زندگی روزمره اطرافیانمان هستند. در واقع جایگاه ذهنی‌ای که ما نسبت به اطرافیانمان داریم و همچنین تعاملات و برخوردهایی که بین ما شکل می‌گیرد می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و یا کاهش آن شوند و این موضوع مدیریت دوستان و اطرافیان را به مسئله‌ای مهم در زندگی مبدل می‌کند.

دو نوع رویکرد در انتخاب دوستان و اطرافیان با هدف افزایش کیفیت زندگی از طریق افزایش میزان اعتماد به نفس وجود دارد و در پیش گرفتن هر کدام از این انتخاب‌ها باعث ایجاد تمایزاتی بزرگ در زندگی افراد خواهد شد.

گروهی اطرافیان خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که خودشان همچون درختی برافراشته و سروقامت در میان بوته‌هایی کوتاه و پراکنده به نظر برسند و این بلندی و برافراشتگی باعث ایجاد حس بزرگی و توانمندی و در نتیجه اعتماد به نفسی بسیار در زندگی‌شان می‌شود. اینکه همیشه احساس می‌کنند، در مقایسه با اطرفیانشان فردی مهم، تأثیرگذار و توانمند هستند. البته این شادمانی تا زمانی پابرجا خواهد بود که فرد از محدوده اطرافیانی که انتخاب کرده خارج نشود و خود را با دیگرانی که شاید کمی آن‌سوتر حضور دارند، مقایسه نکند.

رویکردی که گروه دوم در پیش می‌گیرند، انتخاب اطرافیان و دوستانی توانمندتر و آگاه‌تر از خود است. انتخابی که باعث خواهد شد همچون درختی نه چندان بلند در میان جنگلی از درختان سر به فلک کشیده و تنومند دیده شوند. این گروه از افراد همواره در پی این خواهند بود تا رشد کنند و خود را همچون درختان تنومند اطرافشان قوی‌هیکل و توانمند سازند.

البته جنس غرور و اعتماد به نفس گروه دوم متفاوت از غرور و اعتماد به نفس گروه اول خواهد بود. اعتماد به نفس و رضایت از زندگی گروه دوم در گذر زمان بسیار ارزشمندتر، ماندگارتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

شادمانی و اعتماد به نفس گروه اول ناشی از بزرگی و تنومندی ناشی از سکون و رکود خواهد بود و شادمانی و اعتماد به نفس گروه دوم ناشی از رشد پیوسته و تلاش دائمی و اطمینان از اینکه توانایی کشف هر قله و غلبه بر هر مشکلی را دارند،

گروه اول همواره اضطراب خارج شدن از ناحیه امن خود را خواهد داشت و گروه دوم از تقلای دائمی و بودن در کنار بزرگان لذت خواهد برد،

گروه اول همواره نگران از دست دادن داشته‌های ذهنی و غرور پوشالی‌اش خواهد بود و گروه دوم عاشق کمک و یاری به دیگران و تلاش در جهت رشد آنان،

شادمانی و اعتماد به نفس گروه اول با کوچک ماندن و بزرگ نشدن اطرافیان تأمین خواهد شد و شادمانی و اعتماد به نفس گروه دوم با اقدام در جهت ترقی و افزایش آگاهی دیگران،

اعتماد به نفس گروه اول متزلزل و شکننده و اعتماد به نفس گروه دوم همواره در حال تقویت و تعالی خواهد بود،

این ماییم که انتخاب‌کننده جنس اعتماد به نفس و رضایت خود از زندگی و در نهایت از این طریق در تلاش برای داشتن یک زندگی غنی و سرشار از لذت و شادمانی هستیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

اعتماد به نفس ناخودآگاه و هماهنگی با محیط پیرامون

مشاهده کنندگان و تأسف خورندگان دنیای مدرن

روشی برای غلبه بر ناامیدی ناشی از حضور در شبکه های اجتماعی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *