توصیه‌هایی از بری شوارتز برای تصمیم گیری بهتر و زندگی آرام‌تر

در یادداشت‌های قبلی‌ام در این وبلاگ از نکات مطرح‌شده در کتاب The Paradox of Choice نوشته بری شوارتز ، نوشته‌ام و در آنها نکاتی در خصوص تصمیم گیری بهتر و زندگی آرام‌تر مطرح کرده‌ام.

در این نوشتار قصد دارم چند پاراگراف از فصل پایانی کتاب را که در آن توصیه‌هایی از بری شوارتز برای گرفتن تصمیمات بهتر و داشتن آرامش روانی بیشتر مطرح شده نقل کنم.

 

کنار گذاشتن گزینه‌های دیگر برای انتخاب یکی از آنها آسان نیست. با این حال نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آنچه برای اغلب ما مهم است، در اغلب اوقات، نتایج عینی تصمیمات نیستند، بلکه نتایج ذهنی آنها هستند. اگرچه قابلیت انتخاب شما را قادر می‌سازد تا خودرو، خانه، شغل، تعطیلات و یا قهوه‌ساز بهتری به دست آورید، با این حال فرایند انتخاب باعث می‌شود احساس کنید که انتخاب بدی داشته‌اید و واقعاً از فرصت انتخاب خود حداکثر استفاده را نبرده‌اید. در بیشتر اوقات نتایج عینی بهتر و نتایج ذهنی بدتر آن چیزی هستند که فراوانی گزینه‌ها برای ما به ارمغان می‌آورند.

برای مدیریت مسئله گزینه انتخاب بیش از حد، ما باید تصمیم بگیریم که کدام انتخاب در زندگی ما واقعاً اهمیت دارد تا زمان و انرژی‌مان را بر روی آن متمرکز سازیم و سپس سایر فرصت‌ها را کنار گذاریم. با محدود کردن گزینه‌ها، انتخاب ما کمتر شده و احساس بهتری خواهیم داشت.

 

یادگیری پذیرفتن «به اندازه کافی خوب» موجب ساده‌سازی تصمیم‌گیری و افزایش رضایت خواهد شد. اگرچه ممکن است افراد راضی از لحاظ برخی استانداردهای عینی خاص کمتر از بیشینه‌سازها موفق عمل کنند، با این حال رضایت دادن به «به اندازه کافی خوب» حتی وقتی که «بهترین» نیز قابل دستیابی است باعث می‌شود تا افراد راضی از تصمیمات خود حس بهتری داشته باشند.

 

تبدیل شدن به یک فرد راضی آگاه، مقایسه کردن با عملکرد دیگران را کمتر بااهمیت می‌سازد و افسوس را غیرمحتمل می‌کند. این طرز رفتار در جهانی پیچیده و مملو از انتخابی که ما زندگی می‌کنیم باعث آرامش و تمدد مغز می‌شود.

برای اینکه به یک فرد راضی تبدیل شوید، لازم است به دقت به اهداف و آرزوهای خود بیندیشید و استانداردهای شفاف و تعریف شده‌ای را برای آنچه «به اندازه کافی خوب» است در مواجهه با تصمیم‌گیری‌ها داشته باشید. دانستن اینکه چه چیزی به اندازه کافی خوب است نیازمند شناخت خود و آنچه به آن اهمیت می‌دهید است.

 

پی‌نوشت: این پاراگراف‌ها بر اساس نسخه ترجمه‌شده توسط مهدی ملک‌پور هستند که انتشارات دنیای اقتصاد آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت، مطالب زیر را بخوانید:

۳ دلیل مهم تصمیمات اشتباه ما در زندگی

نقطه صفر لذت و ارزیابی تجربیاتمان در زندگی روزمره

تطبیق پذیری عامل بزرگ ناامیدی و یأس در زندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

  1. با سلام
    چند وقتی دنبال تمرین هایی برای طراحی بهتر وب سایت ها بودم .
    در مقالات انگلیسی زبان ، متوجه شدم که الان اغلب طراحی های خوب داره به سمت مینیمالیسم میره که در واقع مینیمالیسم شاید چکیده ای از همون مفهوم Less is more باشه .

    زیاد توضیح نمیدم فقط برای روشن شدن موضوع دو تا از وب سایت های مطرح ایران که در زمینه برون سپاری پروژه ها فعالیت میکنند رو به نمایش میگذارم .

    سایت پونیشا و پارس کدرز

    http://uupload.ir/files/ul49_untitled.png
    http://uupload.ir/files/9a0m_untitled2.png

    1. سلام بهزادجان،
      چه خوب این دو تا موضوع رو به هم ربط دادی و نمونه‌های جالبی آوردی.
      نمی‌دونم چقدر میشه مینیمالیسم و «به اندازه کافی خوب بودن» رو به یکسان دونست ولی به نظر میرسه که در نهایت هر دوتا به حد مشخصی از برآورده شدن نیازها جهت کسب رضایت درونی تکیه دارن و هردو براساس رنج و نارضایتی بشر براثر زیاده‌خواهی به وجود اومدن تا بر این درد و رنج غلبه کنن و مانع از این بشن که این نارضایتی‌ها به عنوان سدی در مقابل پیشرفتشون عمل کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *