معرفی کتاب | غرقگی نوشته میهالی چیک سنت میهای

معرفی کتاب غرقگی نوشته میهالی چیک سنت میهای

میهالی چیک سنت میهای (۱۹۳۴ – ۲۰۲۱) که به نظر می‌رسد خواندن تلفظ صحیح اسم کاملش چالش همیشگی مخاطبانش باشد، یکی از دانشمندان بزرگ و تأثیرگذار در زمینه روانشناسی به خصوص روانشناسی مثبت‌گرا محسوب می‌شود. او که اصالتاً اهل مجارستان بود و در بیست و دو سالگی به آمریکا مهاجرت کرد، مطالعات و تحقیقات ارزشمندی در زمینه مفاهیمی همچون غرقگی، شادمانی و خلاقیت داشته است. او در کتاب غرقگی تلاش کرده تا به یکی از قدیمی‌ترین سؤالات بشر با اتکا به علم روانشناسی نوین پاسخ دهد: بهترین و اثربخش‌ترین روش دستیابی به شادمانی در زندگی چیست؟

در مسیر دستیابی به پاسخ این سؤال آنچه میهالی چیک سنت میهای کشف کرد، این بود که شادمانی چیزی اتفاقی نیست. شادمانی نتیجه اقبال خوب یا شانس و تصادف هم نیست. شادمانی چیزی نیست که با پول بتوان آن را خرید یا با قدرت دستور آن را داد. شادمانی به رخدادهای بیرونی وابسته نیست، بلکه بیشتر به شیوه تفسیر ما از آن رویدادها وابسته است. در واقع، شادمانی موقعیتی است که هر کس باید به طور فردی برای آن آماده شود، آن را پرورش دهد و حفظ کند. افرادی که کنترل تجربیات درونی را می‌آموزند می‌توانند کیفیت زندگی‌شان را تعیین کنند و این کاری هست که هر یک از ما را تا حد ممکن به شادمانی نزدیک می‌کند.

بر اساس آنچه میهالی چیک سنت میهای در این کتاب ادعا می‌کند، بر خلاف آنچه معمولاً به نظرمان می‌رسد، لحظاتی مثل اوقات بی‌خیالی، پذیرش و استراحت، بهترین لحظات زندگی ما نیستند. اگر برای دست یافتن به این تجارب تلاش بسیاری کنیم، این تجارب نیز خشنودکننده خواهند بود. بهترین اوقات را معمولاً در زمان‌هایی تجربه می‌کنیم که بدن یا ذهنمان در تلاش داوطلبانه برای رسیدن به چیزی دیریاب یا ارزشمند بر محدودیت‌هایش غلبه می‌کند. چیزی که از آن با عنوان غرقگی یاد می‌کند.

البته تعریف غرقگی به این کوتاهی و سادگی نیست. اما فراگیری این مفهوم و نحوه به‌کارگیری آن در جنبه‌های مختلف زندگی در حدی هست که بخواهید این کتاب را خریداری کرده و حداقل سه بار آن را مطالعه کنید.

در واقع نویسنده در کتاب غرقگی تلاش کرده تا فرایند دستیابی به شادمانی با به دست آوردن کنترل بر زندگی درونی را به بهترین شکل ممکن تشریح کرده و توضیح دهد.

از جمله سؤالاتی که در فصول مختلف کتاب غرقگی به آنها پاسخ داده شده عبارتند از:

  • هشیاری چگونه کنترل می‌شود؟
  • هشیاری باید چگونه سازمان یابد تا تجربه‌ای خشنودکننده شود؟
  • چگونه می‌توان به پیچیدگی دست یافت؟
  • معنا چگونه خلق می‌شود؟

پی‌نوشت۱: معتقدم این کتاب جزو کتاب‌هایی هست که هر کسی حداقل باید یک بار آن را مطالعه کند تا بتواند کیفیت زندگی خود را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد.

پی‌نوشت۲: من کتاب غرقگی (فرآیند درگیری انسان با زندگی برای به دست آوردن شادکامی) نوشته میهالی چیک سنت میهای را با ترجمه دکتر زهره قربانی مطالعه کردم که توسط انتشارات رشد، منتشر شده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | برنده باش نوشته اسکات آدامز

معرفی کتاب | A Master’s Secret Whispers نوشته کاپیل گوپتا

معرفی کتاب | راهنمای خوشبختی و ثروتمندی به روایت ناوال راویکانت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *