نیازهای احساس شده و نیازهای واقعی و تأثیر آنها بر زندگی ما

نیازهای ما انسان‌ها دو دسته‌اند: دسته اول نیازهای واقعی که زندگی روزمره ما بدون آنها امکان‌پذیر نخواهد بود و یا اینکه مختل خواهد شد. دسته دوم نیازهای احساس شده که لزوماً نیازهای واقعی و حیاتی ما نیستند.

معمولاً هر مقدار که در جامعه‌ای سطح رفاه و امکانات موجود پایین‌تر باشد، مردم بیشتر به دنبال رفع نیازهای واقعی خود خواهند بود و شاید فرصتی به آنها دست ندهد که نیازهای دیگری جز نیازهای واقعی را احساس کنند و در پی دستیابی به آنها باشند.

در واقع اولویت اول افراد محروم در زندگی تأمین نیازمندی‌های اولیه و تلاش برای برآورده کردن آنهاست.

اما هر چه جامعه از رفاه و امکانات بیشتری برخوردار باشد و نیازهای اولیه و اساسی مردمان آن جامعه بهتر برآورده شود، میزان و حجم نیازهای احساس شده افزایش یافته و گسترده‌تر خواهد شد.

برخورداری از امکانات و منابع مختلف در زندگی به حدی می‌تواند رشد کند و توسعه یابد که نیازهای احساس شده حجم بسیار بزرگ‌تری از نیازهای واقعی را شامل شود.

برای مثال نیازهایی همچون نیاز به غذا، پوشاک، مسکن، امنیت، هوا، ارتباط با دیگران و نیاز به دوست داشته شدن جزو نیازهای واقعی ما هستند.

نیازهایی همچون نیاز به داشتن خانه‌ای بزرگ، خودرو، کالاهایی از برند خاص، اشتغال در سازمانی مشخص و داشتن شغلی خاص، نیاز به مطالعه و نیاز به یادگیری هم جزو نیازهای احساس شده ما به شمار می‌روند.

نیازهای احساس شده در همه افراد الزاماً مشترک نیستند و بر اساس اصول، ارزش‌ها و معیارهای فردی شکل می‌گیرند که این موارد هم متأثر از محیط و اطرافیان هر شخص هستند.

در واقع نیازهای احساس شده نشانگر افکار و درونیات ما هستند و ما بر اساس نیازهایی که در زندگی احساس می‌کنیم و در تلاش برای رسیدن به آنها هستیم، می‌توانیم در خصوص خودمان قضاوت درستی داشته باشیم.

به نظرم بهترین معیار برای قضاوت در مورد خودمان و اینکه بدانیم ارزش‌های اصلی‌مان در زندگی چیست‌اند، همان نیازهای احساس شده ما هستند. بر این اساس می‌توانیم به اولویت‌های ذهنی اصلی و واقعی خودمان در زندگی پی ببریم.

کسی که نیاز به مطالعه و یادگیری را جزو نیازهای روزمره زندگی‌اش می‌داند هیچ مقصد و مسیر مشترکی با کسی که نیاز به داشتن ظاهری خاص جزو نیازهای احساس شده‌اش باشد، ندارد و همین موضوع باعث شکل گرفتن سبک‌های زندگی متفاوت و افرادی با شخصیت‌هایی متفاوت‌تر خواهد شد.

مهم‌ترین نیازهای احساس شده شما چه چیزهایی هستند؟ ماشین بهتر؟ گوشی بهتر؟ کتاب‌های بیشتر؟ یادگیری‌های بهتر و بیشتر؟

هیچ کس جز خودمان نخواهد توانست نیازهای احساس‌شده حقیقی ما را دریابد و محک بزند.

 

عضویت در کانال تلگرامی روزنوشته ها

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مدل ذهنی رشد و مدل ذهنی ثابت، نقطه تمایز افراد موفق و ناموفق

اشتباهاتی که با گام گذاشتن در مسیر موفقیت مرتکب می‌شویم

شواهد خاموش و شکست‌هایی که در انتظار ماست

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *