معرفی کتاب | نقشه راه موفقیت نوشته جان سی مکسول

معرفی کتاب | نقشه راه موفقیت نوشته جان سی مکسول

جان سی مکسول نویسنده و سخنران معروف آمریکایی هست که تألیفات متعددی در موضوعات مرتبط با مدیریت، رهبری و موفقیت دارد. اخیراً کتاب «Your Road Map for Success» از او را که در ایران با عنوان نقشه راه موفقیت ترجمه شده مطالعه کردم.

این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست در واقع نقشه راهی است برای رسیدن به اهداف بزرگ و کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف. مکسول در این کتاب با نقل تجربیات و خاطرات مختلف از زندگی شخصی خودش و افراد موفق در عرصه‌های گوناگون کوشیده، مسیری جامع و کامل برای فتح قله‌های بزرگ در زندگی ارائه دهد.

او در همان فصل ابتدایی می‌کوشد تعریفی کامل و جامع از موفقیت ارائه کند. بر این اساس مکسول معتقد است موفقیت نه داشتن ثروتی بی حد و حصر است، نه داشتن احساسی خوب و ویژه است، نه داشتن دارایی‌های ویژه و ارزشمند، نه داشتن قدرت نامحدود و نه دستیابی به مقصدی خاص است. به نظر او موفقیت به معنای شناخت هدف؛ رشد کردن تا رسیدن به بالاترین توان درونی و کاشتن دانه‌هایی برای رساندن منفعت به دیگران است. به این معنی که موفقیت را نهایتی نیست و باید همواره در جهت رشد و تعالی خود حرکت کرد و مهم‌تر از همه اینکه در این مسیر باید در پی رساندن سود و منفعت و خدمت به دیگران هم بود.

کتاب شامل هشت فصل است که عبارت‌اند از:

فصل اول: اگر بدانید کجا می‌روید، سفر لذت‌بخش خواهد بود

فصل دوم: دوست دارم به کجا بروم؟

فصل سوم: تا کجا می‌توانم بروم؟

فصل چهارم: چگونه حرکت کرده و به هدف دست یابم؟

فصل پنجم: در چمدانم چه چیزهایی بگذارم؟

فصل ششم: چگونه از مسیرهای انحرافی پرهیز کنم؟

فصل هفتم: آیا این یک سفر خانوادگی است؟

فصل هشتم: در طول راه چه کاری انجام دهیم؟

 

در ادامه جملاتی از فصل‌های مختلف این کتاب را برایتان نقل می‌کنم.

 

مشکل اصلی کسانی که می‌خواهند موفق شوند، این نیست که نمی‌توانند بدان دست یابند، مانع اصلی پیش روی آن‌ها این است که مفهوم موفقیت را اشتباه متوجه شده‌اند.

 

موفقیت فهرستی از اهداف نیست که هر کدام را به دست آوردید علامت زده و به سراغ دیگری بروید. موفقیت، رسیدن به مقصد نیست، بلکه یک سفر است.

 

هر کدام از ما هدفی داریم که برای انجام آن آفریده شده‌ایم. مسئولیت و همچنین بزرگ‌ترین لذت ما، این است که این هدف را شناسایی و پیدا کنیم.

 

تا زمانی که نسبت به خود نگاهی منفی داشته و خود را باور نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید به روشی مثبت و موافق فعالیت کنید. اگر باور نداشته باشید که شما نیز توانمندی‌هایی دارید، هرگز آن‌ها را به دست نخواهید آورد و اگر نخواهید برای به حرکت درآوردن نیروی خود، کاری انجام دهید، هرگز موفق نخواهید شد.

 

ما انسان‌ها با آنچه به دست می‌آوریم زنده می‌مانیم اما با آنچه به دیگران می‌دهیم، زندگی می‌کنیم.

 

موفقیت هدفی بلندمدت در آینده نیست بلکه واقعیتی است در زمان حال.

 

جرئت رؤیاپردازی داشته باشید و مطابق آن عمل کنید. این کار را با وجود مشکلات، شرایط و موانع انجام دهید. تاریخ پر است از زنان و مردانی که با بدبختی روبرو بوده‌اند اما به موفقیت رسیده‌اند.

 

وقتی نگرش ما از توانائی‌مان فراتر رود، حتی غیرممکن‌ها نیز ممکن می‌‎شود.

 

هر آنچه و هر کجا که امروز هستید، نتیجه نگرش شماست.

 

طبق نظر گرگ هریس دو سوم از مردم جهان (شصت و هفت نفر از صدنفر) برای خودشان هدف‌گذاری می‌کنند؛ اما از این شصت و هفت نفر، فقط ده نفر به طور جدی و واقعی برای رسیدن به اهدافشان برنامه‌ریزی می‌کنند؛ و از این ده نفر، فقط دو نفر اهداف خود را دنبال کرده و آن‌ها را به حقیقت تبدیل می‌کنند.

 

شما باید دائماً اهداف خود را بررسی کرده و آن‌ها را به‌روزرسانی کنید.

 

بهترین روش برای به دست آوردن موفقیت، این است که از همین امروز رشد کنید. مهم نیست که از کجا شروع کنید؛ فقط باید شروع کنید، هر کسی که امروز به جایی رسیده یک روز از جایی شروع کرده است.

 

بهترین روش برای اینکه از پیروزی خود خشنود و راضی باشید این است که همیشه در حال یادگیری باشید.

 

تنها مشکل رشد این است که گاهی اوقات سخت و نیازمند نظم و انضباط است. رشد فردی دیگر وقتی برای تن‌آسایی باقی نمی‌گذارد و برای تهیه مواد اولیه باید بها بپردازید. شما مجبورید مدام تغییر کرده و ریسک کنید و گاهی اوقات تنها خواهید ماند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم وقتی قیمت رشد کردن افزایش می‌یابد از آن منصرف می‌شوند.

 

آنچه در درون شما اتفاق می‌افتد خیلی مهم‌تر از آن چیزی است که برای شما رخ می‌دهد. شما در طول سفر می‌توانید نگرش خود را کنترل کنید اما روی عملکرد دیگران کنترلی ندارید.

 

هنری فورد می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند موفقیت یعنی اینکه چیزی را به دست آوری، اما موفقیت یعنی چیزی را ببخشی.»

 

من این کتاب ۱۵۸ صفحه‌ای را با ترجمه خانم نعیمه ترابی‌فرد که توسط انتشارات سپید منتشر شده، مطالعه کردم. به نظرم ترجمه خوب و روانی داشت. به همین دلیل مطالعه آن آسان و لذت‌بخش بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | نیمه تاریک وجود نوشته دبی فورد

معرفی کتاب | کلید را بزن نوشته چیپ هیث و دن هیث

معرفی کتاب | همه ما عجیب و غریبیم از ست گادین

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *