معرفی کتاب | The Evolution of Cooperation اثر رابرت اکسلراد

معرفی کتاب | The Evolution of Cooperation اثر رابرت اکسلراد

رابرت اکسلراد متولد سال ۱۹۴۳ در آمریکا استاد دانشگاه و محقق در زمینه علوم سیاسی و سیاست عمومی است. او که تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی به اتمام رسانده، دکترای خود را در سال ۱۹۶۹ از دانشگاه ییل در رشته علوم سیاسی دریافت کرده. یکی از کتاب‌های معروف و پر ارجاع او The Evolution of Cooperation است که در زمینه تئوری بازی‌ها و نتایج آزمایشاتی است که در این خصوص انجام شده.

این کتاب با یک آزمایش که نوعی تورنمنت بین برنامه‌نویسان و محققان مختلف در زمینه تئوری بازی‌ها هست، آغاز می‌شود. پروژه‌ای که سؤالاتی که قرار بوده در پایان آن به آنها پاسخ داده شود عبارت بودند از:

  • یک شخص در تعامل مداوم با دیگران چه زمانی باید همکاری کند و کی باید فردی خودخواه باشد؟
  • آیا فرد با دوستی که هیچ‌وقت با او همکاری متقابل ندارد، باید همکاری و همراهی داشته باشد یا نه؟
  • آیا یک کسب و کار به کسب و کار دیگر که در شرف ورشکستگی است باید خدمات فوری ارائه دهد یا نه؟

روال تورنمنت هم این طور بوده که افراد باید بر اساس استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلف برنامه‌هایی می‌نوشتند که بتوانند حداکثر امتیاز را در بازی به دست آورند. بازی در نظر گرفته شده هم بازی دوراهی زندانی بود. نتایج حاصل از این تحقیق که در واقع به نوعی شکل‌دهنده مباحث سایر فصول کتاب هم هستند، بسیار آموزنده و جالب و قابل توجه‌اند.

ناگفته نماند که بر اساس نتایج حاصل شده در دورهای متعدد بازی‌ها و با در نظر گرفتن بازی‌های تکرارشونده، بهترین الگوریتم همان الگوریتم TIT FOR TAT یا این به آن در بوده است.

چهار شرطی که در هنگام بازی‌های بلندمدت از نوع دوراهی زندانی، بایستی رعایت شود تا بیشترین دستاورد نصیب طرفین گردد، عبارتند از:

۱. حسادت نکنید،

۲. اولین فردی نباشید که تقلب می‌کند،

۳. چه همکاری و چه تقلب را بلافاصله با عمل متقابل پاسخ دهید،

۴. پرهیز از زرنگ‌بازی

از آنجایی که بازی دوراهی زندانی قابل تعمیم به بسیاری از تعاملات سیاسی دولت‌ها و ملت‌ها و حتی ارتباطات شخصی و شغلی و کسب‌وکارها هست، می‌توان با رعایت قوانین گفته شده در چنین موقعیت‌هایی بیشترین دستاورد را که به نوعی یک معامله برد-برد هست، کسب کرد.

اما شاید درک و فهم موضوع صرفاً با خواندن چندصد کلمه میسر نباشد. به همین خاطر توصیه می‌کنم حتما این کتاب را مطالعه کنید تا ضمن آشنایی عمیق با تئوری بازی‌ها با استفاده از آن بتوانید تصمیمات بهتری در زندگی بگیرید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | The Scout Mindset نوشته جولیا گالف

معرفی کتاب | A Thousand Brains نوشته جف هاوکینز

معرفی کتاب | دوباره فکر کن اثر آدام گرانت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *