معرفی کتاب | منطقی بودن اثر دی. کیو. مک‌اینرنی

معرفی کتاب منطقی بودن اثر دی. کیو. مک‌اینرنی

کتاب منطقی بودن با عنوان دوم راهنمایی برای خوب اندیشیدن نوشته دی. کیو. مک‌اینرنی است. مک‌اینرنی استاد فلسفه و منطق مدرسه علوم دینی گوادالوپ هست و قبلاً هم آثاری در زمینه فلسفه از او منتشر شده. او در این کتاب تلاش کرده تا اصول پایه منطق را به زبانی ساده و کاربردی برای مخاطبان توضیح دهد.

کتاب شامل پنج بخش هست:

بخش اول شامل مقدمات است و نویسنده کوشیده تا چارچوب کلی منطق را شرح دهد. این بخش با توضیحی در مورد واقعیت شروع شده و در ادامه به تعریف انگاره و گزاره می‌پردازد که در واقع تشکیل‌دهنده مبنای هر استدلال و پایه اصلی ارتباطات انسانی هستند.

نویسنده در بخش دوم به سراغ قوانین بنیادینی که بر تفکر منطقی حاکم‌اند رفته و اصولی همچون اصل عینیت، قاعده منع وسط، قاعده علت کافی و اصل تناقض را که مبانی علم منطق را تشکیل می‌دهند، تشریح کرده و در نهایت به انواع گزاره‌ها و علت‌ها از جمله گزاره اسنادی و تعمیم دادن پرداخته است.

بخش سوم متمرکز بر استدلال است که اسلوب عام بیان در تفکر منطقی را تشکیل می‌دهد. در این فصل مواردی همچون نحوه برپا کردن استدلال، حرکت از کل به جزء، حرکت از جزء به کل، اسناد، قضیه سالبه، مقایسه کردن، انواع استدلال درست، استدلال شرطی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی توضیح داده شده‌اند.

در بخش چهارم هم به شکلی خلاصه در مورد خاستگاه و لزوم داشتن تفکر منطقی توضیحاتی ارائه شده است.

در نهایت بخش پنجم کتاب به بحث در مورد ویژگی‌های تفکر غیرمنطقی، سفسطه‌ها و مغالطه‌ها اختصاص یافته که در آن مغالطه‌ها و تفکرات غیرمنطقی مهم و پرتکرار به شکلی خلاصه و با ارائه نمونه‌ها و مثال‌های متعدد توضیح داده شده است.

به نظرم نویسنده تا حد زیادی به هدف اصلی خود از نگاشتن این کتاب که بیان علم منطق به شیوه‌ای ساده و خودمانی بوده، دست یافته و خواننده می‌تواند با مطالعه این کتاب تا حدی با مبانی و کلیت این علم آشنایی پیدا کند.

کتاب منطقی بودن توسط آقای دکتر رحیم کوشش به فارسی ترجمه شده و انتشارات سبزان آن را منتشر کرده است.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تفکر نقادانه چیست؟ | توانمندی‌های یک متفکر نقاد

معرفی کتاب | آشنایی با روش مسئله گشایی نوشته کن واتانابه

معرفی کتاب | راهنمای تفکر تحلیلی نوشته لیندا الدر و ریچارد پل

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *