معرفی کتاب | حرکت در سکون اثر رایان هالیدی

معرفی کتاب حرکت در سکون اثر رایان هالیدی

امروزه که انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری تحت فشار و اضطراب ناشی از اخبار و محتوای استرس‌زای شبکه‌های اجتماعی هستند، به نظر می‌رسد آرامش و درون‌نگری به کالایی لوکس و کمیاب تبدیل شده است. رایان هالیدی در کتاب حرکت در سکون (Stillness Is the Key) به موضوع آرامش در زندگی انسان‌ها پرداخته و سعی کرده با ارائه راهکارها و توصیه‌های متعدد، مسیری برای رسیدن به این سکون و آرامش درونی برای مخاطب ترسیم کند.

نویسنده معتقد است برای دستیابی به چنین هدفی ما باید اقداماتی انجام دهیم که به آرامش ذهن، روح و جسم منتهی شود و به همین دلیل هم کتاب را در قالب سه‌گانه ذهن، روح و جسم نگاشته و برای هرکدام از این جنبه‌ها توصیه‌هایی ارائه کرده است.

او با هدف تشریح و تفهیم هر چه بهتر این توصیه‌ها و راهکارها به سراغ هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران موفق گذشته و حال حاضر رفته و بخش‌هایی از زندگی آنان را برایمان روایت کرده است. روایت‌هایی که نشان از حاکم بودن آرامش بر ذهن و روح و جسم آنان دارد و همین آرامش هدایتگر آنان به سمت موفقیت‌های بزرگ تاریخی در زندگی‌شان بوده است.

او در بخش‌های مختلف کتاب از زندگی افرادی همچون کنفوسیوس، سنکا، مارکوس اورلیوس، جان استوارت میل، چرچیل، نیچه و راجر فدرر برایمان روایت می‌کند و چگونگی مواجهه آن‌ها با چالش‌ها و مشکلات ازبین‌برنده آرامش را نشان می‌دهد.

مبنای بسیاری از توصیه‌های ارائه‌شده در کتاب، آموزه‌های مکاتب رواقی و بودایی بوده است. نویسنده با توجه به راهکارهایی که این مکاتب به پیروان خود در خصوص رسیدن به آرامش درونی ارائه کرده‌اند، موضوعات مدنظر خویش را در قالب بیست‌ونه توصیه تأثیرگذار ارائه کرده است.

به نظرم مطالعه کتاب حرکت در سکون و توجه و عمل به توصیه‌های ارائه‌شده در آن، می‌تواند اقدامی مؤثر و مفید در جهت رشد و توسعه فردی و همچنین یافتن مسیری اثربخش برای رسیدن به آرامش درونی در زندگی شلوغ، پرسروصدا و استرس‌زای امروزی باشد.

 

بخش‌هایی از کتاب حرکت در سکون

 

وظیفه ما این نیست که «بی‌پروا» عمل کنیم یا به اولین فکری که به ذهنمان خطور کرد دودستی بچسبیم. نه، باید به‌قدری قوی باشیم که در برابر افکاری که بیش‌ازحد شسته‌رفته و موجه‌اند و به همین دلیل تقریباً همیشه اشتباه از آب درمی‌آیند مقاومت کنیم.

* * *

ما نه‌تنها در لحظه زندگی نمی‌کنیم، بلکه عاجزانه در تلاشیم با افکار، اعمال، رفتار، گفتار، نگرانی‌ها، خاطرات، امید و آرزو و این قبیل چیزها از آن فرار کنیم. هزاران دلار خرج دستگاهی می‌کنیم که همواره در جیب نگه می‌داریم تا مطمئن شویم هیچ‌وقت حوصله‌مان سر نمی‌رود. مدام در فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف شرکت می‌کنیم، به دنبال پول و موفقیت می‌رویم و ساده‌لوحانه باور داریم که آن‌ها در نهایت برایمان خوشبختی به ارمغان می‌آورند.

* * *

صرفاً برای اینکه موقعیتی مطابق میل شما نیست و دشوار و ملال‌آور به نظر می‌رسد آن را پس نزنید. لحظه‌های زیبا را به خاطر کم‌رویی و کمی اعتمادبه‌نفس هدر ندهید. از موقعیتی که در اختیارتان قرار گرفته نهایت استفاده را ببرید. به بهترین نحوی که می‌توانید، زندگی‌تان را بسازید. کمال یعنی همین، و حضور آن را ممکن می‌سازد.

* * *

بخش اعظم پریشانی‌مان ناشی از آن است که واکنش‌های غریزی‌مان جای رفتار سنجیده و موشکافانه را گرفته است. علت بسیاری از اشتباهاتمان همین است. ما در برابر سایه‌ها واکنش نشان می‌دهیم. گمان‌هایی را که هنوز راستی آزمایی نکرده‌ایم حقیقت محض می‌دانیم. درنگ نمی‌کنیم تا عینک‌هایمان را به چشم بگذاریم و واقعاً نگاه کنیم.

* * *

موهبت اختیار و اراده آزاد این است که می‌توانیم انتخاب کنیم در این زندگی خوب باشیم یا بد. می‌توانیم انتخاب کنیم چه استانداردهایی برای خودمان در نظر می‌گیریم. چه چیزی را مهم، شرافتمندانه و قابل‌تحسین می‌دانیم. انتخاب‌هایمان در این زمینه مشخص می‌کنند که به آرامش می‌رسیم یا نه.

* * *

طمع یعنی آن‌قدر نابالغیم که «هم خدا را می‌خواهیم هم خرما را.» نه‌تنها آن چیزی را که بقیه دارند می‌خواهیم، بلکه دوست داریم تمام داشته‌های خودمان را نگاه‌داریم و داشته‌های آن‌ها را هم داشته باشیم، حتی اگر هم‌زمان داشتن آن‌ها ممکن نباشد (و به‌علاوه می‌خواهیم که دیگران آن‌ها را نداشته باشند.)

* * *

اینکه هوسی داشته باشیم و در برابرش مقاومت کنیم، اینکه درنگ کنیم و به بررسی‌اش بپردازیم، اینکه بگذاریم مثل رایحه‌ای بد از ما بگذرد، این‌چنین است که قدرت روحی را در خود پرورش می‌دهیم. این‌گونه است که در این دنیا تبدیل به آن فردی می‌شویم که دلمان می‌خواهد.

* * *

اپیکور زمانی گفت خردمندان سه کار در زندگی انجام می‌دهند: آثار مکتوب به‌جا می‌گذارند، در مسائل مالی محتاط و آینده‌نگرند و زندگی در طبیعت را مغتنم می‌شمارند. یعنی باید تفکر و تأمل کنیم، وظیفه‌شناس و متعادل باشیم، و وقت کافی صرف استراحت در طبیعت کنیم.

* * *

پی‌نوشت: کتاب حرکت در سکون نوشته رایان هالیدی توسط آقای امیرحسین رزاق به فارسی ترجمه شده و نشر خوب آن را منتشر کرده است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سبک زندگی متفاوت رایان هالیدی نویسنده و بازاریاب موفق آمریکایی

معرفی کتاب | آن یک چیز اثر گری کلر و جی پاپاسان

معرفی کتاب | کِی: ترفندهای علمی زمان‌سنجی عالی از دنیل پینک

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *