معرفی کتاب | در باب خلوت‌گزینی اثر میشل دو مونتنی

معرفی کتاب در باب خلوت‌گزینی اثر میشل دو مونتنی

کتاب در باب خلوت‌گزینی اثری فلسفی از میشل دو مونتنی، نویسنده و فیلسوف فرانسوی معروف دوره رنسانس است. دو مونتنی در سده ۱۶ میلادی می‌زیسته و در این کتاب عقاید خود را در خصوص جنبه‌های مختلف زندگی بیان کرده است.

در باب خلوت‌گزینی عنوان یکی از فصل‌های کتاب است که برای عنوان اصلی کتاب هم انتخاب شده. سایر فصول کتاب در باب کتاب‌ها، قدرت تخیل، اندوه، پایداری، ترس، وجدان، خشم، پرهیزکاری، خواب، درازی عمر، ذهن مغشوش آدمی و خنده و گریه آدمی بر موضوعات واحد هست.

دو مونتنی در این کتاب تلاش کرده تا آموخته‌های خود از زندگی و همچنین آموخته‌هایش از حکمت سایر بزرگان را تجمیع کرده و توصیه‌هایی مهمی برای زندگی آدمی در جنبه‌های مختلف ارائه دهد. به همین دلیل کتاب باوجوداینکه به زبانی بسیار ساده و خودمانی نگاشته شده، پر است از جملات حکمت‌آمیز و آموزنده که مخاطب را با خود همراه می‌سازد و لذتی سرشار نصیبش می‌کند.

در ادامه، جملاتی از کتاب را نقل می‌کنم.

 

هیچ موجودی مردم‌گریزتر از آدمی نیست و [در عین حال] هیچ موجودی اجتماعی‌تر از آدمی نیست؛ مردم‌گریزی او به سبب معاصی وی است و اجتماعی بودنش به جهت طبیعتش.

 

ما غل و زنجیر خویش را به همراه داریم؛ آزادی ما مطلق نیست. هنوز هم به چیزهایی که در گذشته جا نهاده‌ایم، خیره شده‌ایم و خیالمان مملو از آن‌هاست.

 

بگذار دیگران در کنارمان باشند اما نه آن‌چنان سخت و تنگ که جز با بریدن تکه‌ای از خود یا پوستمان نتوان ایشان را از خود جدا کرد. بزرگ‌ترین دانش در جهان این است که بدانی چگونه با خود زندگی کنی.

 

جاه‌طلبی مشربی است که در تضاد کامل با عزلت‌گزینی قرار دارد. شکوه و آسایش خیال نمی‌توانند در یک منزل ساکن شوند.

 

در میان تمام سربلندی‌ها از آن دسته‌ای که از تأیید و تصدیق مردم ناشی می‌شود، بر حذر باشید.

 

خشم احساسی است که خود را تکثیر نموده و گسترش می‌دهد.

 

پی‌نوشت: کتاب در باب خلوت‌گزینی اثر میشل دو مونتنی در ۱۴۰ صفحه توسط خانم مرضیه خسروی به فارسی ترجمه و به همت نشر روزگار نو منتشر شده است.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | فلسفه ای برای زندگی نوشته ویلیام بی. اروین

معرفی کتاب | چگونه رنج بکشیم نوشته کریستوفر همیلتون

معرفی کتاب | راهنمای تفکر تحلیلی نوشته لیندا الدر و ریچارد پل

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *