۷ نکته برای نوشتن مؤثر

نوشتن مؤثر

نوشتن مؤثر

اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز کسب موفقیت در وبلاگ نویسی و داشتن یک وبلاگ موفق و تأثیرگذار، دارا بودن مهارت بالا درزمینه نویسندگی است.

هرچه توانمندی فرد در نویسندگی بیشتر باشد، می‌تواند در وبلاگ نویسی هم موفق‌تر عمل کند.

من از زمانی که وبلاگم را راه‌اندازی و در آن شروع به نوشتن کرده‌ام، همواره سعی‌ام بر این بوده است که برای یادگیری این مهارت جذاب و خاص، روزانه زمان مشخصی اختصاص داده و با تمرین و مطالعه آثار و توصیه‌های بزرگان نویسندگی، هرروز مطالب بیشتری یاد گرفته و توانایی‌ام را بهبود دهم.

با توجه به مقالاتی که در این مدت مطالعه کرده‌ام، نقطه مشترک توصیه‌های بسیاری از افراد موفق درزمینه نویسندگی، تأکید بر نوشتن روزانه و دائمی و همچنین انجام مطالعات زیاد و متنوع بوده است.

در بین وبلاگ نویسان معتبر غیر ایرانی، ازجمله افرادی که به آثار آن‌ها علاقه داشته و مقالات زیادی از او مطالعه می‌کنم، Jeff Goins است.

Goins اخیراً مقاله‌ای در مورد نکاتی برای نویسندگی در وبلاگش منتشر کرده که برای من مفید بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم نکات گفته‌شده در این مقاله را برای شما هم در وبلاگم بازگو کنم.

Goins معتقد است که نمی‌توان به‌صورت قطعی در مورد نوشته‌ای اظهارنظر کرده و آن را نوشته بد یا خوب دانست. آنچه اهمیت دارد و مهم است نوشتن مؤثر است که با سادگی و وضوح در نویسندگی به دست می‌آید. برای کسب مهارت درزمینه نوشتن مؤثر، ۷ نکته که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانند بسیار مفید باشند.

۱. مهارت نویسندگی‌تان را با تمرین تقویت کنید

برای شروع انجام هر کاری و بهتر انجام دادنش، لازم است که در ابتدا، آن کار را بد انجام دهید و به‌مرور و با تمرین و تکرار بهبود ببخشید.

مهارت نویسندگی هم از راهی به‌جز تمرین و تکرار قابل‌دستیابی و تقویت نیست.

برای این کار لازم است روزانه یک زمان مشخص برای نوشتن در نظر گرفته و در آن مدت‌زمان مشخص‌شده به‌صورت منظم بنویسید. عمل کردن به این توصیه برای کسب مهارت درزمینه نوشتن مؤثر، بسیار مهم است.

۲. خودتان را به چالش بکشید

در مورد موضوعاتی بنویسید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید. ولی نوشتن در مورد موضوعات دیگر را هم فراموش نکنید. در این زمینه هرچقدر بیشتر به خودتان فشار بیاورید، بیشتر رشد می‌کنید.

هرگز اهمیت یادگیری را دست‌کم نگیرید. برای این کار لازم است روزانه مطالعات منظمی داشته باشید. سعی کنید مطالعه وبلاگ، مجلات و کتاب‌ها را هرگز از برنامه روزانه خودتان حذف نکنید.

۳. خودتان باشید

هیچ‌وقت مدل نوشتاری خودتان را از روی نویسنده دیگری تقلید نکنید. البته یادگیری تکنیک‌های نویسندگی از سایرین مشکلی ندارد. ولی سعی کنید مدل نوشتاری مختص خودتان را داشته باشید.

هدف شما از نوشتن کشف صدای خودتان در نویسندگی است و آن صدای اختصاصی همان چیزی است که خوانندگان و طرفداران نوشته‌هایتان به دنبال آن هستند وگرنه اگر کسی علاقه‌مند به سبک نوشتاری نویسنده دیگری باشد، به نوشته‌های خود او مراجعه خواهد کرد و مطمئناً به شما مراجعه نمی‌کند.

یکی از راهکارهایی که Goins به این منظور انجام می‌دهد، خواندن نوشته‌های خودش با صدای بلند است و درصورتی‌که احساس کند، شبیه خودش ننوشته است و سبک مختص خودش را ندارد، آن متن را بازنویسی خواهد کرد.

نوشتن مؤثر

۴. مثل افراد بی‌سواد ننویسید

با مطالعه کتاب‌های تخصصی دستور و قواعد زبان فارسی و همچنین آثار نویسندگان صاحب‌نام و باسابقه می‌توانید اصول اولیه دستور زبان و قواعد نوشتاری را یاد بگیرید. در این صورت اشتباهات دستوری چشمگیر در نوشته‌هایتان وجود نخواهد داشت.

۵. با گام‌های کوچک شروع کنید

بسیاری از افراد کار نویسندگی را به‌صورت اشتباه شروع می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند نویسندگی را با نوشتن یک کتاب شروع کنند. شما این کار را انجام ندهید.

نویسندگی را با گام‌های کوچک شروع کنید. یکی از روش‌های مناسب، شروع کار با وبلاگ نویسی است. وبلاگ نویسی بهتر است به‌صورت منظم و روزانه انجام شود.

با کسب مهارت در نوشتن می‌توان در ادامه به سمت انتشار مقالات و نوشته‌ها در نشریات، مجلات و روزنامه‌ها و درنهایت انتشار کتاب حرکت کرد.

۶. عادت نوشتن را ترک نکنید

اگر واقعاً به نویسندگی علاقه دارید، به‌صورت جدی آن را تمرین کرده و سعی کنید به‌هیچ‌وجه نوشتن روزانه را به تعویق نیندازید، حتی اگر حوصله این کار را ندارید. باید سعی کنید همه‌روزه بنویسید.

 با نوشتن دائمی است که به شما الهام می‌شود و می‌توانید بهترین آثار را خلق کنید.

نوشتن مؤثر

۷. روش‌های مناسب انتشار نوشته‌هایتان را یاد بگیرید

برای اینکه نوشته‌های شما توسط دیگران دیده شده و موردمطالعه قرار گیرند، باید به‌درستی و در فضاهای مناسب منتشر شوند. اگر روش و راهکارهای مناسب انتشار محتوایتان را نیاموخته باشید، امکان دارد نوشته‌هایتان توسط هیچ‌کس مطالعه نشوند.

این موضوع در مورد نویسندگان ماهر و باتجربه هم وجود دارد و در صورت  انجام بازاریابی محتوای نامناسب و عدم انتشار اصولی محتوای تولیدشده، آثار آن‌ها توسط هیچ‌کس دیده نخواهد شد.

جمع‌بندی

در این نوشته توصیه‌های Jeff Goins برای نوشتن مؤثر را از یکی از مقاله‌های منتشرشده در وبلاگ او بازگو کردم. این ۷ توصیه عبارت بودند از:

۱. مهارت نویسندگی‌تان را با تمرین تقویت کنید

۲. خودتان را به چالش بکشید

۳. خودتان باشید

۴. مثل افراد بی‌سواد ننویسید

۵. با گام‌های کوچک شروع کنید

۶. عادت نوشتن را ترک نکنید

۷. روش‌های درست انتشار نوشته‌هایتان را یاد بگیرید

امیدوارم با رعایت این توصیه‌ها و همچنین نکاتی که در مطالب قبلی وبلاگم درزمینه نویسندگی نوشته‌ام، بتوانید به نتایج خوبی دست‌یابید.

 

پست‌های مرتبط:

چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

سه گام برای نوشتن روزانه

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

۱۵ دلیل برای داشتن وبلاگ شخصی

۱۰ عادت یک تولیدکننده موفق محتوا

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *