منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۸)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۶)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۷)

 

۱. بندبازانی با تماشاچیان چشم‌انتظار سقوط

هم اکنون که در حال نوشتن این متن هستم، دو روز از انتشار یادداشت محمدرضا شعبانعلی گذشته و من از وقتی که آن را خوانده‌ام، ذهنم درگیر است.

درگیر اینکه چه مقدار از منابع و انرژی ما صرف بندبازی‌هایی می‌شود که مردم و نگاه‌هایشان نقش اصلی را در آنها دارند. درگیر اینکه گاهی اوقات چقدر دیر متوجه این موضوع می‌شویم. آنقدر دیر که دیگر همه چیزمان را صرف چنین بندبازی‌های بی‌حاصل و بی‌سرانجامی کرده‌ایم که نه برای خودمان دستاورد و لذتی داشته و نه آنچنان که فکر می‌کرده‌ایم برای دیگران مهم بوده‌اند.

«مراقب باش که برای مردم، نه بند مهم است و نه بندباز؛ بلکه این هیجان بندبازی است که آن‌ها را به بند خویش کشیده است. سقوط تو از بند برایشان، همان‌قدر جذاب است که بندبازی‌ات. گام‌های روی بند را نه به خاطر همهمهٔ تشویق آن‌ها، که برای لذت خودت بردار تا وقتی پایین افتادی، لبخند همچنان بر لبانت باقی بماند.»

برای خواندن متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

همه بندبازانی هستیم با تماشاچیانی چشم‌انتظار سقوط

 

یادداشت مرتبط: اعتماد به اکثریت خطای بزرگ انسان‌ها

 

۲. اهمیت نگاه درازمدت

دکتر سریع‌القلم یادداشتی نوشته در خصوص اهمیت و نقش نگاه درازمدت از دیدگاه خرد و کلان. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

چرا دانمارک و دانمارکی‌ها، نروژ و نروژی‌ها و ویتنام و ویتنامی‌ها در صدر اخبار جهان نیستند؟ زیرا می‌دانند برای رشد و توسعه، باید خیلی سر و صدا نکرد. چرا ۵/۴ میلیارد نفر آسیایی به آرامی در حال ثروتمند شدن هستند؟ ولی خاورمیانه با ۴۱۵ میلیون نفر جمعیت، یک سوم واردات اسلحه جهانی را دارد و در پنج سال اخیر، واردات تسلیحات آن، ۸۷ درصد افزایش یافته است چون خاورمیانه‌ای‌ها، مسائل امنیتی را میان خود حل نکرده‌اند. چرا بعضی کشورها بدون منابع طبیعی مانند کره جنوبی، موفق و برتر می‌شوند؟ (تولید ناخالص داخلی: ۵۳/۱ تریلیون دلار) ولی روسیه با منابع طبیعی بسیار ممتاز، ریشه‌های عمیق تاریخی و ۱۱ ساعت فاصله زمانی در جغرافیای پهناور آن، به تقریباً تساوی تولید ناخالص داخلی با کره جنوبی دست می‌یابد. (تولید ناخالص داخلی روسیه: ۵۷/۱ تریلیون دلار). چرا خروجی‌های کشورها اینقدر با هم متفاوت است؟ آیا ریشه این خروجی‌ها در فکر است یا منابع طبیعی؟

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نگاه درازمدت و سرنوشت

 

یادداشت مرتبط: پارامترهای مهم در هدفگذاری + سخنرانی تدکس درمورد آینده نگری

 

۳. دلایل مفید بودن کتاب‌خوانی

مقالات و یادداشت‌های متعددی در باب مزایا و دستاوردهای کتاب‌خوانی منتشر شده است که هر کدام به جنبه‌هایی خاص و عام از این موضوع پرداخته‌اند. ولی به نظرم هرچقدر که در خصوص این موضوع سخن گفته شود، باز هم در کشوری همچون کشور ما، جای کار بسیار است.

زومیت در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته و پنج مورد از مزایای کتاب‌خوانی را برشمرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

کتاب خواندن، یکی از عادات مشترک تمام افراد موفق است. همان‌طور که اندام‌های بدن برای قوی شدن به تمرین‌های منظم ورزشی وابسته‌اند، مغز انسان نیز برای قوی شدن و سالم ماندن به تمرین نیاز دارد و کتاب خواندن بهترین تمرین ورزشی برای مغز است. ضعیف شدن حافظه و عملکرد مغز، عوارض جانبی افزایش سن بوده و غیرقابل اجتناب هستند اما این به این معنا نیست که نمی‌توان از بروز آن اجتناب کرد؛ کتاب خواندن به‌طور منظم مغز را فعال نگه می‌دارد و روند پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا کتاب خواندن برای انسان مفید است

 

یادداشت مرتبط: کتابخوانی یا وبخوانی ؟ کدام بهتر است ؟

 

۴. تکه‌هایی از یک کل منسجم

یکی از نویسندگان و همچنین فعالان موفق شبکه اجتماعی اینستاگرام، پونه مقیمی است. پونه مقیمی روان درمانگری است که در اینستاگرام بسیار فعال بوده و صفحه پرطرفداری هم دارد. به لطف همین فعالیت‌ها کتابش در کمتر از چهار ماه به چاپ ششم رسید.

کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را مهشید محمدی در وبلاگش معرفی و بخش‌هایی از آن را نقل کرده است.

در بخشی از این معرفی کتاب می‌خوانیم:

دوست‌داشتنِ واقعی خود، زمانی شروع می‌شود که متوجه می‌شویم چقدر از برخی ویژگی‌های درونیمان ناراضی هستیم و این شروع پذیرش درونمان است. این پذیرش ما را با خود مهربان می‌کند و حتی ما را با دیگران در صلح و آرامش قرار می‌دهد.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم | پونه مقیمی

 

یادداشت مرتبط: گزینه ب | معرفی کتاب

 

۵. توصیه‌هایی از گرنت کاردون

بسیاری از افراد در ایران گرنت کاردون را با کتاب قاعده ده برابر او می‌شناسند. البته فارغ از این کتاب، گرنت کاردون فردی موفق و تأثیرگذار در زندگی شخصی و کسب و کار تخصصی خودش هست و از همین روست که طرفداران زیادی هم در نقاط مختلف جهان دارد.

فرصت امروز در مقاله‌ای ده توصیه از گرنت کاردون را برای کسب موفقیت در زندگی و کسب و کار تشریح کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

گرنت کاردون تا قبل از ۲۳ سالگی فردی کاملاً ناموفق تلقی می‌شد. او پدر خود را در سن ۱۰ سالگی از دست داد و پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه نیز موفق نشد تا شغلی برای خود پیدا کند. همین امر منجر به یک زندگی کاملاً فقیرانه برای او شد. با این حال وی پس از مشاهده این امر که در حساب بانکی او تنها دو دلار باقی مانده است، تصمیم گرفت تا زندگی خود را دگرگون سازد.

برای مطالعه متن کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۰ راز موفقیت از زبان گرنت کاردون

 

یادداشت مرتبط: بخش‌هایی از کتاب « پیشگامان /  Originals » نوشته آدام گرنت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *