منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۰)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۸)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۹)

 

۱. مطالعه کتاب‌هایی که علاقه‌ای به آن‌ها نداریم

همه ما وقتی به دنبال انتخاب کتابی برای مطالعه هستیم، در درجه اول سراغ نویسندگان موردعلاقه خودمان می‌رویم تا تألیفات آنان را تهیه کرده و بخوانیم.

در مرحله بعدی به سراغ افراد موفقی می‌رویم که ازنظر فکری و عملکردی موردعلاقه ما هستند و در نهایت کتاب‌های توصیه‌شده توسط آنان را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم.

اما ترجمان اخیراً در مقاله‌ای ما را توصیه‌ای برخلاف این رویه کرده مبنی بر این‌که کتاب‌هایی را مطالعه کنیم که از آن‌ها متنفریم و هیچ علاقه‌ای به موضوعات، نویسندگان، مطالب مطرح‌شده در آن‌ها و … نداریم.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

خواندن آنچه از آن بدتان می‌آید کمک می‌کند تا آنچه بدان ارزش می‌نهید را غربال کنید. بفهمید که آنچه دوست دارید یک نوع نوشتار است یا فرمی داستانی؟ یا صرفاً موضوعی مشخص؟ کتاب‌ها در قالبی طولانی هستند. مستلزم این‌اند که نویسنده و مخاطب همراهیِ طولانی‌تری داشته باشند. یک همراهی خیلی طولانی‌تر تا مثلاً یک لینک فیس‌بوک یا یک گفت‌وگوی تلویزیونی. می‌شود یک فیلم را دوساعته دید و بعد فراموشش کرد. اما یک رمان را نه. اینکه بچسبی به یک کتاب، و سیصد صفحه از آن را بخوانی، یعنی خودت را در دنیای یک انسان دیگر غرق کرده‌ای و مشغول اکتشاف این هستی که دنیای او چه حسی دارد. این فقط قسمتی از آن چیزی است که نمی‌گذارد بی‌خیال کتابی شوی که ازش بدت می‌آید. به‌جای اینکه به کناری پرتابش کنی، بازمی‌نشینی و به صفحهٔ بعد می‌روی و با حرف‌هایش کلنجار می‌روی. چیست که این کتاب‌ها نمی‌گذارند راحت باشی؟

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

چرا باید سراغ کتاب‌هایی بروید که از آن‌ها متنفرید؟

 

مطلب مرتبط: اندر مزایای مطالعه آثار داستانی

 

۲. گزینه‌هایی که هرروز کمرنگ‌تر و دست‌نیافتنی‌تر می‌شوند

همه ما در کودکی آرزوهایی رنگارنگ داشته‌ایم و به‌مرور که بزرگ‌تر می‌شده‌ایم، هرکدام از این آرزوها رنگ باخته و تعداد آن‌ها به‌تدریج کمتر شده‌اند.

اما موضوع مهم این است که ما آرزوها و اهداف دوران بزرگ‌سالی خود را بر چه مبنا و اساسی انتخاب می‌کنیم.

بابک یزدی یادداشتی در این مورد نوشته که در بخشی از آن می‌خوانیم:

درد این است که ما از قاب تنگی نگاه می‌کنیم که از هیاهو و تشویقِ مردم می‌آید. مردمی که نه می‌فهمند اسکار چیست، نه المپیاد چیست، نه المپیک چیست، نه نوبل چیست، اما تشویق می‌کنند. مردمی هر چه انبوه‌تر بهتر، مردمی در ابعاد یک کشور، در ابعاد یک دنیا.

شاید راه، دل کندن از تشویق عامیانه است. دل کندن از «انبوه» است. انبوهِ مردم.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

گذر زمان و روند استخوانی شدن

 

مطلب مرتبط: هزینه فرصت هایی که از دست می‌دهیم

 

۳. روش‌هایی برای یافتن ایده‌های محتوایی

امروزه با توجه به گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، اکثر افراد جامعه صاحب رسانه اختصاصی و یا کسب و کار خودشان هستند و دغدغه تولید محتوا در این زمینه‌ها را دارند.

اما چالش اصلی و اولیه در تولید محتوا، یافتن ایده و موضوع اصلی محتوا است. عباس صادقی در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته و ده روش را برای یافتن ایده برای تولید محتوا تشریح کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

بهترین ایده برای تولید محتوا این است که همیشه یک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید و به محض اینکه ایده جدیدی برای نوشتن به ذهنتان رسید آن را یادداشت کرده و برای چند روز روی موضوع فکر کنید. به این فکر کنید که:

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ایده‌های ناب برای تولید محتوا

 

مطلب مرتبط: رسالت و هدف اصلی یک نویسنده و تولیدکننده محتوا چیست؟

 

۴. دیجیتال نومد شغل عصر جدید

امروزه هم‌زمان با توسعه و تسهیل دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف دنیا، مشاغل و روش‌های کسب درآمد متنوعی بر این اساس در حال شکل‌گیری است که هرکدام علاوه بر دارا بودن سبک و شکل متفاوت، مزایا و معایب مختلفی هم دارند.

نیما شفیع‌زاده در مقاله‌ای کامل و جامع به معرفی شغل جدید دیجیتال نومد پرداخته و نکات جالب و قابل توجهی در این خصوص ارائه کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

دیجیتال نومدها حداقل چند ماه از سال را خارج از کشور خودشان زندگی می‌کنند و اغلب مقصدشان را تغییر می‌دهند (مثلاً هر چند هفته و حتی ممکن است تا شش ماه در جایی بمانند) و کسب درآمدشان از طریق اینترنت است. خانه به‌معنی مالکیت کامل آن برای دیجیتال نومدها معنا ندارند و فقط خانه‌ها را اجاره می‌کنند یا به هتل می‌روند. آن‌ها همهٔ وسایل زندگی‌شان همراهشان است و هرجا که باشد و اینترنت باشد، می‌توانند کار و زندگی کنند. البته باید این توانایی را داشته باشند که خود را با فرهنگ‌های مختلف تطبیق بدهند.

برای مطالعه نسخه کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دیجیتال نومد چیست؟

 

مطلب مرتبط: شروع کسب و کار با طرح زدن بر بوم نقاشی

 

۵. خودفریبی از نوع مثبت

همه ما انسان‌ها بنا به انسان بودن‌مان و خطاهای ذهنی متعددی که بر عقل و منطقمان حاکم هست، خیلی بیشتر از افکار و بازخوردهای مثبت تحت تأثیر افکار و بازخوردهای منفی قرار می‌گیریم.

ماندگاری تأثیر افکار منفی هم بسیار بیش از افکار مثبت است.

مهشید محمدی در یادداشتی به این موضوع پرداخته و پیشنهادی برای غلبه بر آثار منفی این نوع افکار مطرح کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

ممکن است شما مدام خودتان را با این فکر آزار بدهید که زشت هستید. به‌هرحال شما که زشت‌ترین فرد روی کرهٔ زمین نیستید. به‌احتمال‌زیاد آن‌چنان هم زشت نیستید که نتوانید در ملأعام ظاهر شوید. شما که به خودتان دروغ می‌گویید چرا دروغ بهتری نگویید. پس در ذهنت این فکر را جایگزین کن که تو زیباترین فرد هستی.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

به خودت دروغ‌های مثبت بگو

 

مطلب مرتبط: اهدافی که در هر صورت منجر به باخت ما خواهند شد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *