منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۲)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۰)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۱)

 

۱. نیچه

این هفته مقاله‌ای در معرفی نیچه و مختصری از زندگی او و عقاید و اعتقادات او در کافه بوک منتشر شده که مطالعه آن می‌تواند آموزنده باشد.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

منظور نیچه این نبود که همیشه می‌توان به مطلوب رسید از زندگی خودش به قدر کافی آموخته بود او می‌گفت: باید با خواهش‌های راستین خود روبه‌رو شویم دلاورانه بجنگیم تا ارجمندشان بداریم و اگر شکست خوردیم تنها آنگاه به شایستگی به سوگ نشینیم. این است معنای ابرانسان.

برای مطالعه این مقاله بر روی لینک پایین کلیک کنید.

فریدریش نیچه

 

مطلب مرتبط: برای تجربه یک زندگی خوب، آثار داستانی بخوانیم یا آثار غیرداستانی؟

 

۲. چگونه جستار بنویسیم؟

همان‌طور که قبلاً در یادداشتی در این وبلاگ گفته شد، جستار یکی از قالب‌های نوشتاری جذاب در بین نویسندگان و مخاطبانشان است که اخیراً با استقبال چشمگیری هم در ایران روبرو شده است.

طاهره شفیعی در مقاله‌ای کامل و جامع با موضوع جستار، به مراحل مختلف نوشتن این قالب جذاب و نکاتی که بهتر است هنگام نوشتن رعایت شود، پرداخته است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

اگر شما یاد بگیرید بنویسید و ویرایش کنید، آنگاه می‌توانید تفاوت میان ایده‌های خوب و بد را هم بیان کنید و با هوشمندی ارائه کنید و ایده‌های بد، توسط متفکران بی‌تجربه و پر از ابهام منتشر می‌شوند. به این معنی که شما قادر خواهید بود تا گندم را از کاه سوا کنید. پس شما می‌توانید به‌جای سقوط کردن و قربانی هوس‌ها و اوهام و ایدئولوژی‌های احمقانه شدن، که می‌توانند خطرناک، مبتذل یا مهلک باشند، به‌درستی تحت نفوذ ایده‌های ژرف و محکم قرار بگیرید.

برای مطالعه این مقاله بر روی لینک پایین کلیک کنید.

جستاری در بابِ جستارنویسی

 

مطلب مرتبط: جستار چیست ؟ | جستار از نظر محمد قائد

 

۳. آموختن از افراد ناشایست

یکی از موضوعات و اتفاقات ناخوشایند برای هر فرد مشغول در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف امکان دارد اتفاق بیافتد، رشد و ارتقای افرادی هست که ازنظر آنان لیاقت و شایستگی لازم را دارا نیستند.

بابک یزدی در یادداشتی به این موضوع پرداخته و برخی از دلایل این احساس و همچنین موارد آموزنده این نوع اتفاقات را تشریح کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

فردی که منتظر رسیدن فرمان‌های مدیر نیست و خودش می‌تواند با دریافت کمترین نشانه‌ها بهترین کارها را تحویل دهد. و او این «کنشگری» را در حین تمرینات سخت دانشگاه و در دسترس نبودن همیشگی استاد یاد گرفته است، پس یکی از حلقه‌های گمشده می‌تواند «کنشگری» باشد.

برای مطالعه این یادداشت بر روی لینک پایین کلیک کنید.

چه نکته‌هایی یاد می‌گیریم از کسی که در نظر ما شایسته جایگاهش نیست؟

 

مطلب مرتبط: اگر عاشق گرفتن بازخورد از دیگران و شنیدن نظرات هستید، بخوانید!

 

۴. اهمیت طرز نگاه به امور و کارهای مختلف

یکی از مواردی که در نحوه انجام کارها و انگیزه لازم برای انجامشان تأثیر بسیار دارد، طرز نگاه به آن کار و معنایی است که در ذات آن کار دیده می‌شود.

علی رسولی در یادداشتی به‌خوبی به این موضوع پرداخته و مصداقی از آن را توضیح داده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

اگر در تیم شما هم اکثریت افراد صرفاً برای دریافت پول یا کسب منفعت فردی کار می‌کنند، حس می‌کنید که هیچ‌کس برای شرکت و کارها دل نمی‌سوزاند و از جان و دل برای انجام وظایفش تلاش نمی‌کند، احتمالاً به کسب و کارتان معنا نداده‌اید. یعنی همیشه از یک چشم انداز مادی، پیشرفت‌های فردی و بزرگ شدن شرکت حرف می‌زنید و جنبه‌های معنوی و روحی کارتان را مورد غفلت قرار داده‌اید.

برای مطالعه این یادداشت بر روی لینک پایین کلیک کنید.

دمیدن روح به کسب و کار یا تیم خودمان

 

مطب مرتبط: لطفاً آتش نشان زندگی خودتان نباشید!

 

۵. ارسطو مرشد خودیاری

ترجمان در مقاله‌ای به موضوع خودیاری و روش درست آن از دیدگاه ارسطو پرداخته است.

در ابتدای این مقاله می‌خوانیم:

انسان‌ها از دوران باستان وجود عواطفی نیرومند را در خودشان کشف کرده بودند: خشم، شهوت، حرص، حسادت و خیلی چیزهای دیگر. ارسطو برای اولین‌بار به‌جای آنکه حکم به‌خوبی یا بدی این عواطف بدهد، تلاش کرد تا همه‌شان را به کار بگیرد تا نوعی «تعادل طلایی» بسازد که به فرد کمک کند تا بهترین کسی بشود که می‌تواند. کتابی جدید معتقد است این راهبرد واقعاً ما را به هدفی می‌رساند که کتاب‌های خودیاری دائم از آن صحبت می‌کنند: زندگی رضایت‌مندانه.

برای مطالعه این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

به یک مرشد خودیاری نیاز دارید؟ سراغ ارسطو بروید

 

مطلب مرتبط: زندگی غیرمنطقی و انتظارات منطقی ما | یکی از قوانین قصه گویی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *